Het gebeurde toen in...

1800

dinsdag 17 juni

Het gebeurde toenIn de Engelse stad York wordt William Parsons geboren. Deze Ierse edelman en amateur-astronoom is ook bekend als Lord Rosse. Hij had een eigen sterrenwacht op zijn landgoed Birr Castle waar hij over de grootste spiegeltelescopen van zijn tijd beschikte. Lord Rosse ontdekte ondermeer de spiraalstrucuur in melkwegstelsels en was degene die de term "spiraalnevel" introduceerde.

1801

donderdag 1 januari

Het gebeurde toenDe Italiaanse astronoom en wiskundige Giuseppe Piazzi ontdekt vanuit Palermo de eerste planetoïde genaamd 'Ceres'. Piazzi vond een bewegend ster-achtig object waarvan hij dacht dat het een komeet was. In totaal observeerde hij Ceres 24 keer. Dit object werd een halve eeuw lang geclassificeerd als de achtste planeet en wordt vandaag de dag omschreven als een dwergplaneet. Ceres heeft een diameter van ongeveer 950 kilometer en bezit een derde van de totale massa van de planetoïdengordel. Foto: NASA

1802

zondag 28 maart

Het gebeurde toenDe Duitse astronoom Heinrich Wilhelm Matthias Olbers ontdekt de planetoïde 2 Pallas. Dit was de tweede planetoïde die ooit werd ontdekt. De planetoïde 2 Pallas beweegt zich in een baan om de Zon op een afstand van ongeveer 416 miljoen kilometer en is ongeveer 550 kilometer groot. Deze ruimterots werd genoemd naar Pallas uit de Griekse mythologie, de dochter van Zeus en beschermgodin van de stad Athene. Foto: NASA

1804

zaterdag 1 september

Het gebeurde toenDe Duitse astronoom Karl Ludwig Harding ontdekt met een bescheiden telescoop de planetoïde 3 Juno. Dit was de derde planetoïde die ooit werd ontdekt en behoort tot één van de grotere planetoïden die zich tussen de planeten Mars en Jupiter bevinden. Juno, het belangrijkste lid van de Junofamilie van planetoïden, heeft een diameter van ongeveer 234 kilometer en is een sterk reflecterende planetoïde.

1807

zondag 29 maart

Het gebeurde toenDe Duitse astronoom Heinrich Wilhelm Matthias Olbers ontdekt de planetoïde 4 Vesta. Dit is de op twee na grootste planetoïde in de hoofdring tussen de banen van de planeten Mars en Jupiter en is tussen de 468 en 530 kilometer in diameter. Haar grootte en haar ongewoon heldere oppervlak maken van Vesta ook de helderste planetoïde. De vorm van Vesta is ongeveer bolvorming en het oppervlak en het oppervlak wordt gekenmerkt door een enorme krater met een diameter van 460 kilometer op de zuidpool. Foto: NASA

1811

maandag 11 maart

Het gebeurde toenIn het Franse Saint-Lô wordt Urbain Jean Joseph Le Verrier geboren. Hij was directeur van de sterrenwacht van Parijs en berekende de positie waar de planeet Neptunus kon worden ontdekt aan de hand van afwijkingen in de baan van de planeet Uranus. Uiteindelijk was het de Duitser Johann Gottfried Galle die aan de hand van Le Verriers voorspelling Neptunus uiteindelijk voor het eerst waarnam op 23 september 1846.

1815

dinsdag 3 oktober

Het gebeurde toenIn Frankrijk wordt de eerste Marsmeteoriet, genaamd 'Chassigny', ontdekt. De meteoriet werd teruggevonden in de Franse gemeente Chassigny en bestaat vrijwel volledig uit olivijn met sporen van pyroxeen en veldspaat. Foto: Natural History Museum

1817

zaterdag 12 april

Het gebeurde toenIn Parijs overlijdt op 86-jarige leeftijd de Franse astronoom Charles Messier. Gedurende zijn leven stelde hij ondermeer een cataloog samen van 110 verre objecten zoals sterrenhopen, nevels en gaswolken die in 1774 voor het eerst werd gepubliceerd. Het doel van zijn catalogus was om kometenjagers (zoals hijzelf) en andere mensen die met het blote oog observeerden, te helpen een onderscheid te maken tussen permanente en voorbijgaande objecten. Vandaag de dag noemen we deze objecten de ‘Messierobjecten’ en zijn deze heel bekend onder amateur-sterrenkundigen. Al deze objecten zijn genummerd van M1 tot M110. Foto: Cambridge Univercity Press

1819

zaterdag 5 juni

Het gebeurde toenIn Engeland wordt John Couch Adams geboren. Deze Britse astronoom is vooral bekend geworden omdat hij het bestaan en de positie van de planeet Neptunus wist te voorspellen aan de hand van wiskundige berekeningen. Hij deed zijn berekeningen aan de hand van afwijkingen of perturbaties in de baan van Uranus gecombineerd met de wetten van Kepler en Newton.

1820

woensdag 12 januari

Het gebeurde toenIn het Verenigd Koninkrijk wordt de Astronomical Society of London opgericht dat in 1831 haar naam veranderde in Royal Astronomical Society (RAS). Vandaag de dag is deze organisatie de Britse tak van de Internationale Astronomische Unie en lid van de Science Council. De eerste president van het genootschap was William Herschel en later werden ook nog bekende Britse astronomen als John Couch Adams, William Lassell en Frank Dyson president van de RAS. De organisatie telt inmiddels ongeveer 3 000 leden waarvan een derde buiten het Verenigd Koninkrijk woont en maandelijks wordt er een bijeenkomst georganiseerd waarbij centrale onderwerpen van astronomie en geofysica worden behandeld. Foto: RAS

1822

dinsdag 13 augustus

Het gebeurde toenGeboortedag van de Duits-Deense astronoom Heinrich Louis d'Arrest. Hij ontdekte gedurende zijn carrière als sterrenkundige verschillende kometen, de planetoïde Freia en 342 deep sky objecten. Heinrich Louis d'Arrest was ook mede-ontdekker van de planeet Neptunus en gaf een catalogus uit met daarin meer dan 200 nevels.

1834

vrijdag 22 augustus

Het gebeurde toenGeboortedag van de Amerikaanse astronoom en natuurkundige Samuel Pierpont Langley. Hij ontwikkelde ondermeer een bolometer en bepaalde de waarde voor de zonneconstante. In 1867 werd hij directeur van het Allegheny Observatory en werd hij professor in de sterrenkunde in de Western University of Pennsylvania, nu gekend als de University of Pittsburgh. Langley was ook de oprichter van het Smithsonian Astrophysical Observatory.

1835

zaterdag 14 maart

Het gebeurde toenIn het Italiaanse Savigliano wordt Giovanni Virginio Schiaparelli geboren. Hij was van 1864 tot 1900 directeur van de Brerasterrenwacht in Milaan en is vooral bekend geworden omdat hij in 1877 beweerde kanalen ontdekt te hebben op de planeet Mars. Schiaparelli ontdekte in april 1861 ook de planetoïde Hesperia en kon aantonen dat de sterrenregens van midden augustus en midden november meteorenzwermen waren die gelinkt zijn aan kometen. Naar deze Italiaanse astronoom werd een planetoïde (4062 Schiaparelli), een krater op de Maan en een krater op de planeet Mars genoemd.

1837

zondag 28 mei

Het gebeurde toenDe Duitse astronoom Johann Franz Encke ontdekt een scheiding binnen de A-ring van de planeet Saturnus. De scheiding bevindt zich op een afstand van 133 580 kilometer vanaf het binnenste punt van Saturnus en heeft een breedte van 325 kilometer. Binnen deze scheiding bevindt zich de Saturnusmaan Pan die een diameter heeft van ongeveer 20 kilometer. Foto: NASA

1845

zaterdag 15 februari

Het gebeurde toenOp het kasteel Birr Castle, nabij het Ierse Parsonstown, wordt de historische 1,8 meter telescoop voor het eerst naar de sterren gericht. Deze reflectortelescoop, die de onofficiële naam 'Leviathan of Parsonstown' draagt, werd gebouwd en gebruikt door de Ierse Edelman en amateur-astronoom William Parsons (ook gekend als 'Lord Rosse') die dit observatorium ondermeer gebruikte bij de ontdekking van een spiraalstructuur in melkwegstelsels. Tot de bouw van de Hooker-telescoop in 1917 was de 'Rosse six-foot telescope' de grootste telescoop op Aarde. Na de dood van William Parsons werd deze telescoop ook door John Louis Emil Dreyer gebruikt voor het opstellen van zijn 'New General Catalogue of Nebulae and Clusters of Stars' (NGC catalogus).

Dit gebeurde vandaag in 1974