Dit gebeurde vandaag in 1986

De Russische ruimtesonde Vega 1 vliegt op een afstand van 8 889 kilometer langs de kern van de komeet Halley. De ruimtesonde stuurt vervolgens meer dan 500 foto's van de komeet terug naar de Aarde. Ondanks het feit dat het ruimtetuig het slachtoffer werd van stof afkomstig van de komeet functioneerden alle instrumenten perfect. Aan de hand van de foto's afkomstig van Vega 1 konden wetenschappers achterhalen dat de kern van deze komeet veertien kilometer groot was en dat deze om de 53 uur om haar as draait. Foto: Roscosmos

De planetaire nevel NGC 6210 in het sterrenbeeld Hercules is van magnitude 9.7. De bijnaam van deze planetaire nevel is de 'Schildpadnevel'. Deze nevel lijkt echter op geen enkel vlak…