Het gebeurde toen in juni

17 juni

1800

Het gebeurde toenIn de Engelse stad York wordt William Parsons geboren. Deze Ierse edelman en amateur-astronoom is ook bekend als Lord Rosse. Hij had een eigen sterrenwacht op zijn landgoed Birr Castle waar hij over de grootste spiegeltelescopen van zijn tijd beschikte. Lord Rosse ontdekte ondermeer de spiraalstrucuur in melkwegstelsels en was degene die de term "spiraalnevel" introduceerde.

1985

Het gebeurde toenVanop het Kennedy Space Center in Florida wordt het Amerikaanse ruimteveer Discovery gelanceerd met aan boord zeven ruimtevaarders waaronder Patrick Baudry uit Frankrijk en Sultan bin Salman Al Saud uit Saoudi Arabië. Tijdens deze STS-51-G ruimtemissie worden drie communicatiesatellieten met succes uitgezet in de ruimte. Dit was de achttiende spaceshuttlemissie en de vijfde vlucht voor de Discovery. Foto: NASA

18 juni

1983

Het gebeurde toenVanop het Kennedy Space Center in Florida wordt het Amerikaanse ruimteveer Challenger in de ruimte gebracht voor de STS-7 ruimtemissie. Aan boord bevinden zich vijf ruimtevaarders waaronder de eerste Amerikaanse astronaute Sally K. Ride. Tijdens deze historische missie worden ondermeer twee communicatiesatellieten uitgezet in de ruimte. Foto: NASA

2009

Het gebeurde toenDe Verenigde Staten brengen de Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) ruimtesonde in de ruimte. Dit ruimtetuig had als belangrijkste taak om het Maanoppervlak in hoge resolutie in kaart te brengen ter identificatie van eventuele toekomstige landingsplaatsen. Daarnaast onderzocht de LRO of er ijs voorkomt in de poolgebieden van de Maan en de temperatuur laag genoeg blijft om ijs voor lange tijd te kunnen vasthouden. Foto: NASA

19 juni

1976

Het gebeurde toenDe Amerikaanse ruimtesonde Viking 1, met aan boord de Viking 1 Marslander, begeeft zich in een baan om de planeet Mars nadat beide ruimtetuigen op 20 augustus 1975 werden gelanceerd. Viking 1 was opgesplitst in twee gedeeltes. Een orbiter die de communicatie met de Aarde onderhield, foto's maakte van Mars (om geschikte landingsplaatsen te checken) en zijn twee maantjes Phobos en Deimos en andere gegevens verzamelde. Daarnaast een lander die foto's van het oppervlak maakte, weerkundige gegevens verzamelde en een laboratorium aan boord had om eventueel leven aan te tonen. Foto: NASA

2004

Het gebeurde toenRoy Tucker, David J. Tholen en Fabrizio Bernardi ontdekken de planetoïde 99942 Apophis. Deze aardscheerder, die tot de Aten-planetoïden behoort, draait in 323 dagen om de zon, waarbij haar baan tweemaal per jaar die van de Aarde snijdt. Op basis van de helderheid werd de diameter op 410 meter geschat, later werd de afmeting bijgesteld naar 325 meter. De eerste waarnemingen van de planetoïde wezen op een relatief grote kans dat Apophis in 2029 de aarde zou raken. Latere waarnemingen brachten de mogelijk inslagdatum op 2036 en lieten de kans op een inslag op de aarde of maan variëren van 1,6% tot praktisch 0.

20 juni

1966

Het gebeurde toenIn de Belgische stad Leuven overlijdt de Belgische katholieke priester, astronoom, kosmoloog en natuurkundige Georges Henri Joseph Edouard Lemaître. Zijn belangrijkste wetenschappelijke bijdragen leverde hij aan de algemene relativiteitstheorie en aan de kosmologie door zijn hypothese van het uitdijende heelal en als grondlegger van de oerknaltheorie.

21 juni

1993

Het gebeurde toenVanop het Kennedy Space Center in Florida wordt het Amerikaanse ruimteveer Endeavour gelanceerd met aan boord zes astronauten. Tijdens deze STS-57 ruimtemissie worden tal van experimenten uitgevoerd aan boord van de SPACEHAB module dat zich in het vrachtruim van het ruimteveer bevindt en wordt de Europese EURECA satelliet opgevangen en terug naar de Aarde gebracht. Foto: NASA

2004

Het gebeurde toenHet Amerikaanse private experimentele ruimtetuig SpaceShipOne bereikt voor het eerst de ruimte. SpaceShipOne, bestuurd door de Amerikaanse piloot Michael Melvill, haalt een maximale hoogte van 100,1 kilometer waarna SpaceShipOne terug veilig landt in Californië. Voor het eerst in de geschiedenis bereikt een mens de ruimte met behulp van een privaat ruimtetuig. Velen omschrijven deze historische gebeurtenis als het begin van de commerciële ruimtevaart.

22 juni

1973

Het gebeurde toenDe Amerikaanse astronauten Charles "Pete" Conrad, Paul J. Weitz en Joseph P. Kerwin keren terug naar de Aarde nadat ze 26 dagen verbleven aan boord van het Amerikaanse ruimtestation Skylab. Hierdoor vestigt de Skylab 2 bemanning een nieuw duurrecord in de ruimte. Foto: NASA

1976

Het gebeurde toenVanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt met behulp van een krachtige Proton raket het Russische ruimtstation Saljoet 5 in de ruimte gebracht. Dit was het derde en laatste ruimtestation van het type Almaz dat werd gebruikt voor militaire doeleinden. Er waren oorspronkelijk vier bemande missies naar het Saljoet 5 gepland waarvan alleen de eerste en de derde succesvol waren.

23 juni

2009

Het gebeurde toenDe Amerikaanse Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) begeeft zich in een baan om de Maan nadat het ruimtetuig op 18 juni 2009 werd gelanceerd. De taak van deze Maanverkenner was om het Maanoppervlak in hoge resolutie (tot 0,5 m) in kaart te brengen ter identificatie van eventuele toekomstige landingsplaatsen. Verder moest LRO ook onderzoeken of er ijs voorkomt in de poolgebieden van de Maan, waar op de bodem van sommige kraters de zon nooit schijnt, en de temperatuur laag genoeg blijft om ijs voor lange tijd te kunnen vasthouden. Foto: NASA

24 juni

1984

Het gebeurde toenNa een geslaagde ruimtemissie die zes dagen duurde (STS-7), keert het Amerikaanse ruimteveer Challenger probleemloos terug naar de Aarde. Aan boord bevindt zich de eerste Amerikaanse astronaute Sally Ride. Foto: NASA

1999

Het gebeurde toenDe Verenigde Staten brengen de Far-Ultraviolet Spectroscopic Explorer (FUSE) succesvol in de ruimte. Deze ruimtetelescoop verrichte astronomische waarnemingen in het verre ultraviolet gedeelte van het elektromagnetisch spectrum. Aan de hand van data afkomstig van de FUSE ruimtetelescoop werden al meer dan 400 wetenschappelijke publicaties geschreven. Foto: NASA

25 juni

1960

Het gebeurde toenIn de Duitse stad Göttingen overlijdt Wilhelm Heinrich Walter Baade. Deze Duitse astronoom emigreerde in 1931 naar de Verenigde Staten en maakte in 1952 bekend dat de afstand tot de Andromedanevel meer dan dubbel zo groot was als men toen dacht. Hierdoor verdubbelden ook de afstanden en de ouderdom van het heelal wat de oerknalhypothese aannemelijker maakte. Baade ontdekte ook verschillende planetoïden.

Dit gebeurde vandaag in 1971