Het gebeurde toen in november

22 november

2003

Het gebeurde toenHet Sub-Millimeter Array (SMA) observatorium in Hawaii wordt officieel in gebruik genomen. Dit observatorium bestaat uit acht schotelantennes met een diameter van zes meter die als interferometer gebruikt worden voor astronomische waarnemingen in submillimetergolflengtes. Het SMA is in handen van het Smithsonian Astrophysical Observatory en het Academia Sinica Institute of Astronomy and Astrophysics.

23 november

1922

Het gebeurde toenDe Belgisch-Amerikaanse astronoom George Van Biesbroeck ontdekt vanuit het Amerikaanse Wisconsin de planetoïde 990 Yerkes. Deze planetoïde zou om de 24 uur om zijn as draaien en zou een diameter hebben van ongeveer 18 kilometer. Foto: Smithsonian Institution

1977

Het gebeurde toenEen Amerikaanse Delta raket brengt de eerste Europese Meteosat weersatelliet in de ruimte. Dit was de eerste geostationaire weersatelliet van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA en EUMETSAT. Deze satelliet had een diameter van 2,1 meter en had een gewicht van 280 kilogram. Foto: NASA

24 november

1639

Het gebeurde toenDe Engelse astronoom Jeremiah Horrocks beschrijft vanuit zijn huis in Much Hoole in Engeland als eerste de observatie van een Venusovergang. Tijdens een Venusovergang schuift de planeet Venus, vanaf de Aarde gezien, voor de Zon langs. Dit verschijnsel kunnen we enkel zien bij binnenplaneten en is voor astronomen van groot belang aangezien zij hiermee de omvang van het zonnestelsel kon bepalen.

1981

Het gebeurde toenDe Amerikaanse astronoom Edward L. G. Bowell ontdekt vanuit het Lowell Observatory de planetoïde 5500 Twilley. Deze planetoïde draait tussen de planeten Mars en Jupiter in een baan om de Zon en heeft een helderheid van magnitude 13,5.

25 november

1933

Het gebeurde toenIn Rusland wordt door de Gruppa Izucheniya Reaktivnogo Dvizheniya (GIRD) de op vloeibare brandstof werkende GIRD-X raket gelanceerd die een hoogte bereikt van 80 meter. Tijdens andere testen bereiken GIRD-raketten hoogtes van enkele honderden meters. Het GIRD werd in 1931 opgericht en was 's werelds eerste professionele organisatie die zich bezighield met de ontwikkeling van raketten. Eén van de belangrijkste leden van deze organisatie was Sergey Korolev die later aan de leiding zou staan van het Russische ruimtevaartprogramma.

1976

Het gebeurde toenLancering vanop de Bajkonoer lanceerbasis van de Russische satelliet Prognoz 5 voor onderzoek van de Zon en het magnetisch veld van de Aarde. Deze satelliet had een gewicht van 930 kilogram en werd in een elliptische baan om de Aarde gebracht waarvan het het apogeum (verste punt van de Aarde) zich 198 560 kilometer van het aardoppervlak bevond. Foto: Roscosmos

26 november

1965

Het gebeurde toenLancering vanuit Algerije van de Franse satelliet Asterix door middel van een Franse Diamant raket. Hierdoor wordt Frankrijk, na de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten, het derde land ter wereld dat satellieten op eigen kracht in de ruimte kan brengen. De satelliet had een gewicht van 42 kilogram en werd probleemloos tot in een elliptische baan om de Aarde gebracht met een apogeum dat zich op 1 697 kilometer van het aardoppervlak bevond.

1989

Het gebeurde toenLancering vanop de Bajkonoer lanceerbasis van de derde module (Kvant-2) voor het Russische ruimtestation Mir. Deze module had een lengte van 12,2 meter en beschikte over een leefbare ruimte van 61,9 kubieke meter. Met deze nieuwe module kreeg Mir er nu een luchtsluis bij waardoor kosmonauten vanaf dan ruimtewandelingen konden uitvoeren. Het ruimtestation kreeg er met de komst van de Kvant-2 module ook tal van nieuwe wetenschappelijke experimenten en onderdelen bij. Foto: Roscosmos

27 november

1885

Het gebeurde toenDe Oostenrijks-Hongaarse astronoom Ladislaus Weinek maakt in Praag de eerste foto van een meteoor. Hij zette waarnemingsposten op in Praag en Jena en slaagde er in om vanuit Praag een spoor van een meteoor te fotograferen. Later maakte Weinek ook de eerste atlas van de Maan gebaseerd op foto's die werden gemaakt vanop het Lick Observatory en Meudon Observatory.

1997

Het gebeurde toenLancering vanop de Tanegashima lanceerbasis in Japan van de Amerikaans-Japanse Tropical Rainfall Measuring Mission (TRMM) satelliet voor onderzoek naar tropische regenval. Deze satelliet werd uitgerust met vijf wetenschappelijke instrumenten en is vandaag de dag nog steeds operationeel. Foto: NASA

28 november

1932

Het gebeurde toenDe Belgische astronoom Eugène Joseph Delporte ontdekt in Ukkel de planetoïde 1932 WC die later de naam '1274 Delportia' krijgt. Naast 1274 Delportia ontdekt deze Belgische sterrenkundige nog 65 andere planetoïden en verschillende kometen. Zijn belangrijkste ontdekking was de planetoïde 1221 Amor die de naam gaf aan de Amor planetoïden.

1964

Het gebeurde toenLancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis van een met een Atlas-Agena draagraket met in zijn vrachtruim de Amerikaanse ruimtesonde Mariner 4. Dit onbemande ruimtetuig maakte in juli 1965 de eerste close-up foto's van Mars en was ook het eerste ruimtetuig dat succesvol Mars bereikte. Mariner 4 nam 21 foto's terwijl hij langs Mars vloog, de kortste afstand tot de planeet bedroeg 9 600 km. Foto: NASA

29 november

1961

Het gebeurde toenEen Amerikaanse Atlas raket brengt vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida een Mercury ruimtecapsule in de ruimte met aan boord het aapje Enos. De ruimtevlucht van Enos duurt slechts 3 uur en 20 minuten en tijdens deze missie draait het aapje tweemal rond de Aarde. Na de landing in de Atlantische Oceaan bleek zowel de ruimtecapsule alsook het aapje in goede conditie te zijn. Na deze missie wordt de ruimtecapsule goed bevonden om mensen in de ruimte te brengen. Foto: NASA

1967

Het gebeurde toenEen Amerikaanse Redstone-Sparta raket brengt vanop de Woomera lanceerbasis in Australië de eerste Australische satelliet genaamd WRESAT in de ruimte. Deze kleine kunstmaan had een gewicht van 45 kilogram en werd ontwikkeld om nieuwe technologieën te testen. WRESAT brandt na een succesvolle missie op 10 januari 1968 op in de atmosfeer van de Aarde. Dankzij deze geslaagde missie wordt Australië de zevende natie ter wereld dat een satelliet in een baan om de Aarde heeft.

Dit gebeurde vandaag in 1970

Vanop de Jiuquan lanceerbasis wordt de eerste Chinese satelliet, genaamd Dong Fang Hong I, succesvol in een baan om de Aarde gebracht. Hierdoor werd China op dat moment het vijfde land ter wereld, na de Sovjet-Unie, de Verenigde Staten, Frankrijk en Japan, dat op eigen kracht een satelliet in de ruimte kon brengen. Deze eerste Chinese satelliet had een gewicht van 173 kilogram en werd ontwikkeld om satelliettechnologie uit te testen alsook om de atmosfeer te onderzoeken. Op 14 mei 1970 stopte de satelliet met het uitzenden van signalen.