Het gebeurde toen in januari

24 januari

1990

Het gebeurde toenLancering van de Japanse Maanverkenner Hiten (Muses-A). Dit was Japans eerste Maanverkenner en ook het eerste ruimtetuig dat de Maan bereikte dat niet werd gebouwd door de Verenigde Staten of de Sovjet-Unie. Hiten had een gewicht van 197 kilogram en werd gebouwd door het Japanse Institute of Space and Astronautical Science (ISAS). Op 15 februari 1993 werd Hiten uiteindelijk in een vaste baan om de Maan gebracht. Op het einde van zijn missie, in april 1993, stortte Hiten gecontroleerd neer op het Maanoppervlak tussen de kraters Stevinus en Furnerius. Foto: ISAS

25 januari

1983

Het gebeurde toenLancering vanop de Vandenberg lanceerbasis in de Verenigde Staten van de Infrared Astronomical Satellite (IRAS). IRAS voerde de eerste "all sky survey" uit in het infrarode deel van het spectrum. Deze ruimtetelescoop was een zeer succesvolle satelliet voor het waarnemen van infraroodstraling. Het project was een samenwerkingsverband tussen de Verenigde Staten, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. De belanngrijkste resultaten die men behaalde met IRAS was ondermeer ontdekking van sterrenstelsels met een extreem grote infraroodhelderheid en de ontdekking van de aanwezigheid van stofschijven rond bepaalde hoofdreekssterren. Foto: NASA

1994

Het gebeurde toenLancering van de Amerikaanse ruimtesonde Clementine. Na een reis naar de Maan en twee scheervluchten langs de Aarde bereikte het ruimtetuig de planetoïde Geographos niet omwille van een technisch probleem. Foto: NASA

26 januari

1949

Het gebeurde toenOp het Palomar-observatorium in de Amerikaanse staat Californië wordt in het bijzijn van ondermeer Edwin Powell Hubble de 200-inch Hale Telescope voor het eerst naar de sterren gericht. De hoofdspiegel van deze telescoop heeft een diameter van 5,08 meter waardoor deze telescoop op dat moment tweemaal zo groot was als de Hookertelescoop van het Mount Wilson-observatorium. De revolutionaire Hale telescoop werd genoemd naar de Amerikaanse astronoom George Ellery Hale die de telescoop ontwierp en de bouw ervan leidde. Tot 1976 was dit de grootste telescoop op Aarde. Vandaag de dag wordt deze telescoop nog steeds gebruikt voor astronomisch onderzoek.

1962

Het gebeurde toenDe Verenigde Staten brengen de Ranger 3 ruimtesonde in de ruimte. Het doel van deze missie was om informatie over mogelijke landingsplaatsen te verzamelen ten behoeve van bemande maanlandingen in het kader van het aankomende Apolloprogramma. Enkele dagen na de lancering passeerde Ranger 3 omwille van een technisch probleem de Maan op een afstand van 36 808 km en kwam vervolgens in een heliocentrische baan terecht. Door een storing in het geleidingssysteem van de Agena-raket kreeg Ranger 3 een dusdanig hoge snelheid dat NASA een ontmoeting met de Maan kon vergeten. Foto: NASA

1978

Het gebeurde toenLancering van de International Ultraviolet Explorer (IUE) ruimtetelescoop. IUE was de eerste astronomische satelliet in een hoge omloopbaan rond de Aarde. Deze ruimtetelescoop kon ultraviolette straling waarnemen die niet door de ozonlaag kan penetreren en daarom niet waarneembaar is met telescopen op Aarde. Belangrijke observaties van de IUE waren ondermeer de komeet van Halley die in 1986 het binnenste deel van het zonnestelsel bezocht, de eerste observatie vanuit de ruimte van de met het blote oog zichtbare supernova SN 1987A en de evolutie van de atmosfeer van Jupiter na de inslag van Komeet Shoemaker-Levy 9 in 1994. Foto: NASA

27 januari

1908

Het gebeurde toenDe Britse astronoom Philibert Jacques Melotte ontdekt een maan rond de planeet Jupiter die we vandaag de dag kennen als Pasiphaë. Deze maan zou een diameter hebben van ongeveer 58 kilometer en werd in 1975 genoemd naar Pasiphae uit de Griekse mythologie, de moeder van de Minotaurus. Omdat de maan vanaf de Aarde is ontdekt met behulp van sterke telescopen en de maan nooit is onderzocht door een ruimtesonde is er weinig over bekend.

1967

Het gebeurde toenTijdens een oefening breekt er brand uit aan boord van de Apollo 1 ruimtecapsule die zich op dat moment bovenop een Saturn IB raket op lanceerplatform 34 op het Kennedy Space Center bevindt. De drie astronauten Virgil Grissom, Ed White en Roger B. Chaffee Piloot komen hierbij om het leven. Men veronderstelt dat de brand werd veroorzaakt door een vonk ergens in de 50 kilometer lange bedrading aan boord van de ruimtecapsule. Dit leidde tot een snelle verbranding in de met zuivere zuurstof onder druk gevulde cabine. Voor het Apollo Maanprogramma was dit tragisch ongeluk een grote tegenslag met als resultaat dat het ambitieuze ruimteprogramma maandenlang stil lag. Foto: NASA

28 januari

1687

Het gebeurde toenOverlijden van de Pools-Duitse astronoom Johannes Hevelius. Hij publiceerde in 1647 het resultaat van zijn vier jaar durende cartografisch onderzoek van de Maan onder de titel 'Selenographia sive Lunae Descriptio'. Hierbij ontdekte hij ook de zogeheten 'libratie' (langzame schommeling) van de Maan. Tijdens zijn cartografisch werk van de sterrenhemel introduceerde Hevelius ook een aantal sterrenbeelden die vandaag de dag nog steeds in gebruik zijn zoals de sterrenbeelden 'Jachthonden' en 'Sextant'.

1986

Het gebeurde toenHet Amerikaanse ruimteveer Challenger (STS-51-L) spat 73 seconden na de start van de lancering uit elkaar als gevolg van een brandstoflek in de rechterstuwraket. Zeven astronauten, waaronder de lerares Christa McAuliffe komen hierbij om het leven. Voor de Verenigde Staten, en de rest van de wereld die de lancering rechtstreeks volgden, was dit een grote ramp. De officiële onderzoekscommissie die na de ramp door toenmalig president Ronald Reagan werd ingesteld, concludeerde dat de waterstof en zuurstof, aan boord van de externe brandstoftank, in een grote wolk weliswaar zeer snel verbrandden, maar dat van explosieve verbranding geen sprake was. Het ruimteveer Challenger bevond zich midden in het inferno van de verbrandende brandstoffen en werd uiteindelijk uit elkaar gerukt. Foto: NASA

29 januari

1859

Het gebeurde toenOverlijden van de Amerikaanse astronoom William Cranch Bond. Hij was de eerste directeur van het Harvard College Observatory en ontdekte samen met zijn zoon de Saturnusmaan Hyperion. Vader en zoon ontdekten ook de binnenste ring rondom de planeet Saturnus. William Cranch Bond was samen met John Adams Whipple ook één van de pioniers van de astrofotografie. Zo maakte Bond in 1850 vanuit de Verenigde Staten een foto met behulp van Daguerreotypie van de ster Vega.

1989

Het gebeurde toenDe Russische onbemande ruimtesonde Phobos 2 komt in een baan om de planeet Mars terecht. Phobos 2 werd op 12 juli 1988 in de ruimte gebracht en het 2,6 ton zware ruimtetuig moest net als zijn voorganger, Phobos 1, de interplanetaire ruimte onderzoeken, de Zon observeren en de planeet Mars bestuderen. Bij zijn aankomst bij de planeet Mars stuurde het ruimtetuig 37 foto's van de Marsmaan Phobos terug naar de Aarde. Op 27 maart 1989 verloor men alle contact met de Russische Phobos 2. Foto: NASA

30 januari

1964

Het gebeurde toenVanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Amerikaanse Maanverkenner Ranger 6 in de ruimte gebracht. De Ranger 6 werkte bijna geheel volgens plan en sloeg zoals voorzien in op de Maan. Het ruimtetuig woog 365 kilogram en werd uitgerust met zes camera's voor het maken van beelden van het Maanoppervlak. Tot grote teleurstelling van NASA zond de verkenner geen enkele foto van de oppervlakt van de Maan terug naar de Aarde. Na later onderzoek bleek dat wellicht tijdens de lancering een onderdeel was doorgebrand waardoor het TV-systeem werd vernield. Foto: NASA

2008

Het gebeurde toenDe 50-meter grote planetoïde 2007 WD5 vliegt op een afstand van slechts 50 000 kilometer langs de planeet Mars. Deze planetoïde werd in november 2007 ontdekt door de Italiaanse astronoom Andrea Boattini. Uit berekeningen van de baan bleek aanvankelijk dat er een vrij grote kans bestond dat 2007 WD5 op 30 januari 2008 zou inslaan op de planeet Mars. Later werd volledig uitgesloten dat het tot een inslag zou komen. De planetoïde 2007 WD5 is ongeveer even groot als de planetoïde die in 1908 de Toengoeska-explosie boven Siberië veroorzaakte.

31 januari