Het gebeurde toen in juli

26 juli

1971

Het gebeurde toenVanop het Kennedy Space Center in Florida wordt met een krachtige Saturn V raket de Apollo 15 ruimtecapsule gelanceerd met aan boord de drie astronauten David R. Scott, Alfred M. Worden en James B. Irwin. Dit was de vijfde maal dat de Verenigde Staten mensen lanceerden richting de Maan. Tijdens deze Apollo 15 ruimtemisie werd voor het eerst een Maanwagen meegenomen naar het oppervlak van de Maan zodat de astronauten een groter oppervlak konden verkennen. Foto: NASA

27 juli

1992

Het gebeurde toenVanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt het Russische Sojoez TM-15 ruimtevaartuig gelanceerd met aan boord de twee Russische kosmonauten Anatoly Solovyev en Sergei Avdeyev en de Franse ruimtevaarder Michel Tognini. Het Sojoez TM-15 ruimtevaartuig koppelt zich vervolgens aan het Mir ruimtestation waar Anatoly Solovyev en Sergei Avdeyev meer dan 180 dagen in werken en leven. Foto: Roscosmos

28 juli

1964

Het gebeurde toenVanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Amerikaanse Ranger 7 ruimtesonde gelanceerd. Na een succesvolle lancering naderde Ranger 7 drie dagen later de Maan. In de laatste negentien minuten van zijn vlucht werden de camera's ingeschakeld en stuurde het ruimtetuig 4 316 foto's naar de Aarde van het Maanoppervlak. Foto: NASA

1973

Het gebeurde toenVanop het Kennedy Space Center in Florida wordt een Apollo ruimtecapsule gelanceerd met aan boord de drie astronauten Alan L. Bean, Jack R. Lousma en Owen K. Garriott. De Apollo ruimtecapsule koppelt zich vervolgens aan het Amerikaanse Skylab ruimtestation waar de drie astronauten 59 dagen lang in leven en werken. Foto: NASA

29 juli

1982

Het gebeurde toenNa meer dan 28 000 omwentelingen om de Aarde te hebben gemaakt, brandt het Russische ruimtestation Saljoet 6 op in de dampkring. Saljoet 6 werd op 29 september 1977 in de ruimte gebracht en werd zestien keer bezocht door bemande Russische Sojoez ruimtevaartuigen. Saljoet 6 was ook het eerste ruimtestation dat over meer dan één toegangsluik beschikte waardoor meerdere ruimtevaartuigen zich konden vasthechten aan dit ruimtestation.

1985

Het gebeurde toenVanop het Kennedy Space Center in Florida wordt het Amerikaanse ruimteveer Challenger gelanceerd (STS-51-F) met aan boord zeven astronauten. In het vrachtruim van het ruimteveer bevindt zich het Spacelab 2 ruimtelabo waarin de ruimtevaarders tal van experimenten uitvoeren. Foto: NASA

30 juli

1938

Het gebeurde toenDe Amerikaanse astronoom Seth Barnes Nicholson ontdekt vanop het Mount Wilson Observatory in Californië de Jupitermaan Carme. Deze maan heeft een gemiddelde diameter van ongeveer 23 kilometer en werd vernoemd naar Carme uit de Griekse mythologie, de moeder van Britomartis van wie Zeus de vader was. Doordat Carme enkel werd onderzocht met telescopen op Aarde en er nog geen ruimtetuigen langs vlogen, is er weinig bekend over deze kleine maan.

1971

Het gebeurde toenDe twee Amerikaanse astronauten David R. Scott en James B. Irwin maken aan boord van hun 'Falcon' Maanlander tijdens de Apollo 15 ruimtemissie een zachte landing op het Maanoppervlak in het Hadley–Apennine gebied. Voor de vierde keer in de geschiedenis bevinden zich mensen op het oppervlak van de Maan. Bij deze missie werd voor het eerst een Maanwagen meegenomen. Door dit voertuig kon een groter oppervlak worden verkend dan bij eerdere missies. Foto: NASA

31 juli

1971

Het gebeurde toenVoor het eerst in de geschiedenis rijdt een wagen rond op de Maan met daarin twee astronauten. Tijdens de Apollo 15 ruimtemissie testen David R. Scott en James B. Irwin voor het eerst de Lunar Roving Vehicle (LRV). Tijdens hun verblijf op de Maan leggen de twee astronauten met de Maanwagen een afstand af van ruim 27 kilometer. Foto: NASA

1992

Het gebeurde toenVanop het Kennedy Space Center in Florida wordt het Amerikaanse ruimteveer Atlantis gelanceerd met aan boord zeven ruimtevaarders waaronder de Fransman Claude Nicollier. Tijdens deze ruimtevlucht wordt de European Retrievable Carrier (EURECA) satelliet uitgezet en experimenteert men met een Amerikaans/Italiaans Tethered Satellite System. Foto: NASA

Dit gebeurde vandaag in 1955

In New Jersey overlijdt op 76-jarige leeftijd Albert Einstein. Hij wordt algemeen gezien als één van de belangrijkste natuurkundigen uit de geschiedenis en is vooral bekend geworden door het opstellen van de relativiteitstheorie. In het algemeen wordt 1905 als het vruchtbaarste jaar in Einsteins wetenschappelijke leven beschouwd. De meeste natuurkundigen zijn het erover eens dat drie van deze artikelen (over de Brownse beweging, het foto-elektrisch effect en de speciale relativiteitstheorie) elk een Nobelprijs waard zouden zijn.