Het gebeurde toen in februari

10 februari

1907

Het gebeurde toenDe Duitse astronoom August Kopff ontdekt de planetoïde 624 Hektor. Deze planetoïde heeft een onregelmatige vorm van 370 bij 195 km en is de grootste van een familie van planetoïden die astronomen de 'Trojanen' noemen. Hektors baan helt meer dan 18° ten opzichte van de ecliptica en een omloop varieert de afstand tot de Zon tussen de 5,095 en 5,349 astronomische eenheden. Deze planetoïde is ook de enige Trojaan waarbij een maantje ontdekt is. Het maantje is ongeveer vijftien kilometer groot en bevindt zich ongeveer 1 000 kilometer van Hektor af. Foto: F. Marchis/WMKO

1974

Het gebeurde toenDe Russische Marsverkenner Mars 4 vliegt, in plaats van in een baan om Mars terecht te komen, als gevolg van een technisch probleem op een afstand van 1 844 kilometer langs de planeet Mars. In juli 1973 kreeg het onbemande ruimtetuig problemen met twee computers waardoor Mars 4 geen baancorrecties meer kon uitvoeren. Deze ruimtesonde maakte deel uit van het Russische Mars programma waarmee de Sovjet-Unie met behulp van ruimtesondes en landers de planeet mars probeerden te verkennen. Foto: Roscosmos

11 februari

1868

Het gebeurde toenOverlijden van de Franse natuurkundige Léon Foucault. Hij werd vooral bekend door de Slinger van Foucault. Dit is een instrument waarmee hij de draaiing van de Aarde kon aantonen. Daarnaast deed hij een van de eerste accurate metingen van de lichtsnelheid en ontdekte hij de kracht van wervelstroom dat later ook wel de 'Foucaultstroom' genoemd werd. Naar deze Franse wetenschapper werd een krater op de Maan genoemd alsook een planetoïde (5668 Foucault).

1997

Het gebeurde toenLancering vanop het Kennedy Space Center in Florida van het Amerikaanse ruimteveer Discovery (STS-82) met aan boord zeven astronauten. Dit is de tweede bemande ruimte missie naar de Hubble Space Telescope. Tijdens vijf ruimtewandelingen werden problemen met de Hubble Space Telescope hersteld en werden verouderde instrumenten vervangen door de Space Telescope Imaging Spectrograph (STIS) en de Near Infrared Camera and Multi-Object Spectrometer (NICMOS). Op 21 februari 1997 keert het ruimteveer Discovery na een succesvolle missie terug naar de Aarde. Foto: NASA

12 februari

1936

Het gebeurde toenDe Belgische astronoom Eugène Joseph Delporte ontdekt vanop de Koninklijke Sterrenwacht van België de aardscheerder 2101 Adonis. Deze planetoïde is één van de eerste ontdekte zogeheten 'aardscheerders' wat wil zeggen dat deze in de buurt van de Aarde komen. Astronomen vermoeden dat deze planetoïde ongeveer één kilometer groot is en naast de Aarde begeeft 2101 Adonis zich soms ook in de buurt van de planeten Venus en Mars. Op 7 februari 2036 zal deze planetoïde op een afstand van ongeveer 5 339 000 kilometer van onze planeet vliegen.

1961

Het gebeurde toenVanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan lanceert de Sovjet-Unie de Venera 1 ruimtesonde. Op weg naar de planeet Venus verloor de Russische vluchtleiding alle contact met deze eerste Venusverkenner. Voor men het contact met Venera 1 verloor, ontdekte men dat de zonnewind overal in de ruimte aanwezig was. Op 19 mei 1961 vloog Venera 1 op een afstand van 100 000 kilometer langs de planeet Venus. Volgens Russische ingenieurs zou het falen van deze missie te wijten zijn aan een oververhitte sensor die naar de Zon was gericht. Foto: Roscosmos

13 februari

1852

Het gebeurde toenIn het Deense Kopenhagen wordt John Louis Emil Dreyer geboren. Dreyer is het meest bekend geworden door zijn publicaties van de New General Catalogue (NGC) en de Index Catalogues (IC) waarin ruim duizenden nevelachtige objecten worden gecatalogiseerd. De NGC en IC catalogi worden, na enige revisies, nog steeds algemeen gebruikt onder amateur en professionele astronomen. Dreyer was ook een geschiedkundig auteur in de astronomie en schreef in 1890 de biografie van zijn landgenoot Tycho Brahe.

14 februari

1950

Het gebeurde toenOverlijden van de Amerikaanse natuurkundige Karl Guthe Jansky die na zijn studies aan de universiteit van Wisconsin ging werken bij Bell Labs in New Jersey. Hij ontdekte op 26-jarige leeftijd dat een derde vorm van ruis die hij waarnam, werd uitgezonden door het centrum van ons Melkwegstelsel. Hierdoor ontdekte hij dat hemellichamen naast licht ook radiostraling uitzonden. Dankzij deze belangrijke ontdekking was de 'radioastronomie' geboren wat vandaag de dag een zeer belangrijk deelgebied van de astronomie is geowrden. De astronomische eenheid van radio-fluxdichtheid werd naar Jansky genoemd om hem te eren.

1972

Het gebeurde toenLancering vanop de Bajkonoer lanceerbasis van de Russische Maanlander Luna 20. Loena 20 was de tweede van drie vluchten waarbij de Sovjet-Unie een bodemstalen van de Maan naar de Aarde brachten. Eénmaal geland op het oppervlak van de Maan stuurde de Loena 20 lander 55 gram aan bodemstalen terug naar de Aarde. De grondmonsters werden verkregen door middel van een uittrekbare grondboor waarna deze in een afgesloten capsule werden ondergebracht om vervolgens met een kleine raket terug naar de Aarde te brengen. De drie Loena missies die bodemstalen van de Maan terug naar de Aarde brachten, behoren tot één van de meest succesvolle ruimtemissies uit de Russische geschiedenis. Foto: Roscosmos

15 februari

1845

Het gebeurde toenOp het kasteel Birr Castle, nabij het Ierse Parsonstown, wordt de historische 1,8 meter telescoop voor het eerst naar de sterren gericht. Deze reflectortelescoop, die de onofficiële naam 'Leviathan of Parsonstown' draagt, werd gebouwd en gebruikt door de Ierse Edelman en amateur-astronoom William Parsons (ook gekend als 'Lord Rosse') die dit observatorium ondermeer gebruikte bij de ontdekking van een spiraalstructuur in melkwegstelsels. Tot de bouw van de Hooker-telescoop in 1917 was de 'Rosse six-foot telescope' de grootste telescoop op Aarde. Na de dood van William Parsons werd deze telescoop ook door John Louis Emil Dreyer gebruikt voor het opstellen van zijn 'New General Catalogue of Nebulae and Clusters of Stars' (NGC catalogus).

1973