Het gebeurde toen in april

9 april

1980

Het gebeurde toenVanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan wordt de Sojoez 35 ruimtecapsule in de ruimte gebracht met aan boord de kosmonauten Leonid Popov en Valery Ryumin. De twee ruimtevaarders brengen een bezoek aan het Russische ruimtestation Saljoet 6 en blijven in totaal 185 dagen in een baan om de Aarde, wat op dat moment goed was voor een nieuw duurrecord. Tijdens hun verblijf aan boord van Saljoet 6 krijgen de twee kosmonauten verschillende andere ruimtevaarders op bezoek waaronder een Hongaar, Cubaan en Vietnamees. Foto: Roscosmos

10 april

1993

Het gebeurde toenDe Japanse Maanverkenner Hiten slaat op het einde van zijn operationele missie te pletter op het oppervlak van de Maan tussen de kraters Stevinus en Furnerius. Deze ruimtesonde werd op 24 januari 1990 in de ruimte gebracht en was de eerste Japanse Maanverkenner. Foto: JAXA

11 april

1875

Het gebeurde toenOverlijden van de Duitse astronoom Samuel Heinrich Schwabe. Hij werd vooral bekend om zijn onderzoek naar zonnevlekken en ging op zoek naar een theoretische planeet die zich volgens astrologen ergens tussen Mercurius en de Zon bevond. Tussen 1826 en 1843 nam hij tijdens elke zonnige dag zonnevlekken waar en ging Schwabe op zoek naar een mogelijke planeet die zich tussen Mercurius en de Zon bevond. Uiteindelijk ontdekte hij zijn theoretische planeet nooit maar leerde hij heel veel bij over zonnevlekken waarna hij zijn bevindingen publiceerde in zijn boek 'Solar Observations during 1843'.

1970

Het gebeurde toenVanop het Kennedy Space Center in Florida wordt de Apollo 13 ruimtecapsule gelanceerd met aan boord de drie astronauten Jim Lovell, Jack Swigert en Fred Haise. Deze bemande ruimtemissie zal voor eeuwig de geschiedenis ingaan als één van de meest spannende aangezien de bemanning niet op de Maan kon landen als gevolg van een explosie aan boord van de Apollo servicemodule. Op het moment dat de ontploffing zich voordeed, bevond Apollo 13 capsule zich tussen de Aarde en de Maan. De landing op de Maan was nog niet ingezet en de Maanlander was dus nog losgekoppeld. Deze kon nu worden gebruikt om elektriciteit, water en zuurstof te leveren. Daarnaast werd de motor van de Maanlander gebruikt om terug naar de Aarde te keren. Foto: NASA

12 april

1817

Het gebeurde toenIn Parijs overlijdt op 86-jarige leeftijd de Franse astronoom Charles Messier. Gedurende zijn leven stelde hij ondermeer een cataloog samen van 110 verre objecten zoals sterrenhopen, nevels en gaswolken die in 1774 voor het eerst werd gepubliceerd. Het doel van zijn catalogus was om kometenjagers (zoals hijzelf) en andere mensen die met het blote oog observeerden, te helpen een onderscheid te maken tussen permanente en voorbijgaande objecten. Vandaag de dag noemen we deze objecten de ‘Messierobjecten’ en zijn deze heel bekend onder amateur-sterrenkundigen. Al deze objecten zijn genummerd van M1 tot M110. Foto: Cambridge Univercity Press

1849

Het gebeurde toenDe Italiaanse sterrenkundige Annibale de Gasparis ontdekt vanuit Napels de planetoïde 10 Hygiea. De ruimterots Hygiea is de op vier na grootste planetoïde in de planetoïdengrodel en heeft een gemiddelde diameter van ongeveer 400 kilometer. Hygiea draait in iets meer dan vijf en een half jaar rond de zon in een ellipsvormige baan. Ze bevindt zich gemiddeld ongeveer 3,2 astronomische eenheden van de zon, in de buitenste delen van de planetoïdengordel. Deze planetoïde behoort tot de C-type planetoïden wat betekent dat ze rijk is in koolstof en koolstofhoudend materiaal en een zeer donker oppervlak heeft. Ook zijn waterhoudende mineralen ontdekt, die erop wijzen dat in het verleden de temperatuur hoog genoeg moet zijn geweest om waterijs te doen smelten.

1961

Het gebeurde toenVanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt voor het eerst een mens in de ruimte gebracht. De Rus Joeri Gagarin maakt aan boord van zijn Vostok 1 ruimtecapsule voor het eerst een omwenteling om de Aarde. De vlucht bestond uit een enkele baan om onze planeet en duurde 108 minuten van lancering tot landing. Zoals gepland landde Gagarin apart van zijn capsule aan een parachute. Deze datum wordt algemeen aanzien als de start van de bemande ruimtevaart. Na zijn heroïsche ruimtevlucht ging Gagarin nooit meer de ruimte in. Foto: Roscosmos

1981

Het gebeurde toenVanop het Kennedy Space Center in Florida wordt voor het eerst een Amerikaans ruimteveer gelanceerd (STS-1). Aan boord van het ruimteveer Columbia bevinden zich de twee astronauten John W. Young en Robert Crippen. Deze eerste Space Shuttle missie duurt twee dagen en zes uur. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA begon midden jaren '70 met de ontwikkeling van de Space Shuttle en het Space Transportation System (STS) met hulp van de Amerikaanse luchtmacht. De gedachte achter de ontwikkeling van het STS was het bouwen van een herbruikbaar ruimtevaartuig om goedkoop en op regelmatige basis ruimtemissies te kunnen uitvoeren. Foto: NASA

13 april

1941

Het gebeurde toenIn Cambridge overlijdt de Amerikaanse astronome Annie Jump Cannon. Zij werd begin van de 20ste eeuw vooral bekend door haar werk aan de catalogisering van sterren aan de hand van hun spectra. Uit haar jarenlange arbeid kwam de Henry Draper Catalog voort waarin ongeveer 225 000 sterren gecategoriseerd werden naar hun spectraalklasse.

1970

Het gebeurde toenTijdens de reis van de Apollo 13 ruimtecapsule naar de Maan ontstaat er plots een ernstig probleem als gevolg van een explosie in de zuurstoftank van de Apollo commandomodule. Gezagvoerder Jimm Lovell spreekt vervolgens de historische woorden uit "Okay Houston, we've had a problem". Als gevolg van dit ernstige technische probleem wordt de geplande landing op de Maan geannuleerd en moeten de drie astronauten zich in de Maanlander begeven tijdens hun terugreis naar de Aarde. Foto: NASA

14 april

1629

Het gebeurde toenIn Den Haag wordt Christiaan Huygens geboren. Gedurende zijn leven zal deze vooraanstaande natuur- en sterrenkudige ondermeer de Saturnusmaan Titan ontdekken en is hij de eerste die Saturnus ziet als een planeet met daarrond ringen. In de wiskunde was hij een pionier op vlak van kansrekening en een wegbereider van de differentiaal- en integraalrekening. Naar Christiaan Huygens werd onder andere een planetoïde, een krater op Mars, een berg op de Maan en een ruimtesonde genoemd.

15 april