Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Beoordeel dit item
(0 stemmen)
Messier 26 Messier 26 Foto: J.C. Mirtle

M26 is een redelijk compacte maar rijke open sterrenhoop in het sterrenbeeld Scutum (Schild). Het is één van de minst spectaculaire clusters uit de Messiercatalogus omdat het object grotendeels wordt verduisterd door interstellair stof. Op Aarde meet de cluster slechts 15' wat op een afstand van ongeveer 5 000 lichtjaar overeenkomt met 22 lichtjaar. Astronomen vermoeden dat deze groep van sterren zich ongeveer 89 miljoen jaar geleden heeft gevormd. De helderste ster van M26 heeft een magnitude van 11,9.

Sterrenbeeld: Scutum

• RA: 18h 45.2m
  • DEC: -09° 24'

Scutum

M26 werd in het jaar 1764 ontdekt door de Franse kometenjager Charles Messier.

Men neemt het object M26 het best waar met een binoculair of door een telescoop met een lage vergroting. Opvallend zijn vier relatief heldere sterren in de vorm van een diamant. De meeste waarnemers laten het object links liggen en bekijken enkel de opvallendere M11.

Meer in deze categorie: « Messier 25 Messier 27 (Halternevel) »

Dit gebeurde vandaag in 2004

Het Amerikaanse private experimentele ruimtetuig SpaceShipOne bereikt voor het eerst de ruimte. SpaceShipOne, bestuurd door de Amerikaanse piloot Michael Melvill, haalt een maximale hoogte van 100,1 kilometer waarna SpaceShipOne terug veilig landt in Californië. Voor het eerst in de geschiedenis bereikt een mens de ruimte met behulp van een privaat ruimtetuig. Velen omschrijven deze historische gebeurtenis als het begin van de commerciële ruimtevaart.

M36 is een open sterrenhoop in het sterrenbeeld Auriga (Voerman). De afstand tot het object werd bepaald op 4 100 lichtjaar en de leeftijd van M36 wordt geschat op 25…