Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Beoordeel dit item
(1 Stem)
Messier 25 Messier 25 Foto: Sergio Equivar

M25 is een relatief jonge open sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagittarius met naar schatting een 600-tal leden. De schijnbare diameter van 32' komt, op een afstand van 2 300 lichtjaar, overeen met een werkelijke doormeter van ongeveer 17 lichtjaar.

Sterrenbeeld: Sagittarius

• RA: 18h 31.6m
  • DEC: -19° 15'

Sagittarius

M25 werd in 1745 of 1746 ontdekt door de astronoom Philippe Loys de Chéseaux. De Franse kometenjager Charles Messier voegde het object toe aan zijn lijst van komeetachtige objecten op 20 juli 1764. Later voegden ook Bode, Herschel en andere astronomen het object toe aan hun catalogussen.

Waarnemen:

Op een goede donkere plaats is M25 eenvoudig terug te vinden met het blote oog. De open sterrenhoop kan worden teruggevonden iets ten westen van M24. Men observeert de cluster het best met een binoculair of door een telescoop bij lage vergroting. Interessant is ook de Cepheïde variabele ster U Sagittarri in M25. Men wacht best een donkere, maanloze nacht af om het object te observeren, liefst op een plaats met een goed zicht op de zuidelijke horizon.

Meer in deze categorie: « Messier 24 Messier 26 »

Dit gebeurde vandaag in 2004

Het Amerikaanse private experimentele ruimtetuig SpaceShipOne bereikt voor het eerst de ruimte. SpaceShipOne, bestuurd door de Amerikaanse piloot Michael Melvill, haalt een maximale hoogte van 100,1 kilometer waarna SpaceShipOne terug veilig landt in Californië. Voor het eerst in de geschiedenis bereikt een mens de ruimte met behulp van een privaat ruimtetuig. Velen omschrijven deze historische gebeurtenis als het begin van de commerciële ruimtevaart.

M59 is één van de grotere elliptische sterrenstelsels die deel uitmaken van de bekende 'Virgocluster'. Het stelsel staat op een afstand van ongeveer 60 miljoen lichtjaar van de Aarde en…