Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Beoordeel dit item
(1 Stem)
Messier 59 Messier 59 Foto: Siggi Kohlert

M59 is één van de grotere elliptische sterrenstelsels die deel uitmaken van de bekende 'Virgocluster'. Het stelsel staat op een afstand van ongeveer 60 miljoen lichtjaar van de Aarde en heeft een werkelijke diameter van 90 000 lichtjaar. De onderlinge afstand tussen M59 en zijn naaste buur M60 bedraagt slechts 24'. Hierdoor zijn beide objecten met een binoculair of telescoop met lage vergroting makkelijk samen waar te nemen.

Sterrenbeeld: Virgo

• RA: 12h 42.0m
  • DEC: +11° 39'

M59 werd op 11 april 1779 ontdekt door de astronoom Johann Gottfried Koehler, samen met M60. Enkele dagen later werd hetzelfde object (onafhankelijk) door Charles Messier herontdekt. Alle twee de astronomen waren destijds op zoek naar de komeet van 1779.

In een binoculair zijn M58, M59 en M60 mooi in hetzelfde beeldveld te zien. Door een telescoop, bij lage vergroting, zijn de twee laatste nog steeds in een beeldveld waarneembaar. In een kleine telescoop ziet men een heldere kern met een zwakke, diffuse halo. In middelmatige en grote telescopen wordt de halo helderder maar zijn er geen extra details waarneembaar.

Meer in deze categorie: « Messier 58 Messier 60 »

Dit gebeurde vandaag in 2004

Het Amerikaanse private experimentele ruimtetuig SpaceShipOne bereikt voor het eerst de ruimte. SpaceShipOne, bestuurd door de Amerikaanse piloot Michael Melvill, haalt een maximale hoogte van 100,1 kilometer waarna SpaceShipOne terug veilig landt in Californië. Voor het eerst in de geschiedenis bereikt een mens de ruimte met behulp van een privaat ruimtetuig. Velen omschrijven deze historische gebeurtenis als het begin van de commerciële ruimtevaart.

M36 is een open sterrenhoop in het sterrenbeeld Auriga (Voerman). De afstand tot het object werd bepaald op 4 100 lichtjaar en de leeftijd van M36 wordt geschat op 25…