Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Beoordeel dit item
(1 Stem)
Messier 7 Messier 7 Foto: Sergio Eguivar

M7, ook gekend als NGC 6475, is een open sterrenhoop in het sterrenbeeld Scorpius (Schorpioen). Dit object wordt ook wel de 'Ptolemaeus cluster' genoemd. De sterrenhoop is enorm groot. Zo heeft M7 een schijnbare diameter van ongeveer 1,3°. Op een afstand van 800 lichtjaar komt dit overeen met 18 à 20 lichtjaar. De leeftijd van M7 wordt geschat op 220 miljoen jaar.

Sterrenbeeld: Scorpius

• RA: 17h 53.9m
  • DEC: -34° 49'

Scorpius

De sterrenhoop werd waarschijnlijk in 130 voor Christus ontdekt door Ptolemaeus, mogelijk samen met M6. M7 werd voor 1654 herontdekt door de astronoom Hodierna. De Franse kometenjager Charles Messier voegde het object toe aan zijn catalogus van komeetachtige objecten op 23 maart 1764.

Onder goede omstandigheden is de sterrenhoop eenvoudig terug te vinden met het blote oog als een nevelachtig vlekje. Men observeert M7 het best met een binoculair of door een telescoop bij lage vergroting. De sterrenhoop ziet er dan uit als een 'fonkelend juweel' met de diffuse gloed van de melkweg op de achtergrond. M7 vormt een mooi paar samen met M6, een nabije open sterrenhoop. Men wacht best een donkere, maanloze nacht af om het object te observeren, liefst op een plaats met een goed zicht op de zuidelijke horizon.

Meer in deze categorie: « Messier 6 Messier 8 »

Dit gebeurde vandaag in 2004

Het Amerikaanse private experimentele ruimtetuig SpaceShipOne bereikt voor het eerst de ruimte. SpaceShipOne, bestuurd door de Amerikaanse piloot Michael Melvill, haalt een maximale hoogte van 100,1 kilometer waarna SpaceShipOne terug veilig landt in Californië. Voor het eerst in de geschiedenis bereikt een mens de ruimte met behulp van een privaat ruimtetuig. Velen omschrijven deze historische gebeurtenis als het begin van de commerciële ruimtevaart.

M59 is één van de grotere elliptische sterrenstelsels die deel uitmaken van de bekende 'Virgocluster'. Het stelsel staat op een afstand van ongeveer 60 miljoen lichtjaar van de Aarde en…