Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Beoordeel dit item
(1 Stem)
Messier 21 Messier 21 Foto: John Mirtle

M21 is een open sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter) van ongeveer 4,6 miljoen jaar oud. Deze cluster bevat een 60-tal sterren en het object bevindt zich in de buurt van de bekende Trifidnevel (M20). De afstand tot M21 wordt geschat op 4 250 lichtjaar.

Sterrenbeeld: Sagittarius

• RA: 18h 04.6m
  • DEC: -22° 30'

Sagittarius

M21 werd op 5 juni 1764 ontdekt door de Franse kometenjager Charles Messier, die het object toevoegde aan zijn catalogus van komeetachtige objecten.

Onder goede omstandigheden (donkere hemel, maanloze nacht, ...) is M21 net terug te vinden met het blote oog, als een zwak neveltje. Men observeert de sterrenhoop best met een binoculair of door een telescoop bij lage vergroting. Men ziet M21 als een kleine cluster met een sterke concentratie naar het centrum toe. In een binoculair zijn ook M20 en M8 in hetzelfde beeldveld zichtbaar. Opvallend is een structuur van een tiental sterren die een 'diamanten ring' vormen. Men wacht best een donkere, maanloze nacht af om het object te observeren, liefst op een plaats met een goed zicht op de zuidelijke horizon.

Meer in deze categorie: « Messier 20 (Trifidnevel) Messier 22 »

Dit gebeurde vandaag in 2004

Het Amerikaanse private experimentele ruimtetuig SpaceShipOne bereikt voor het eerst de ruimte. SpaceShipOne, bestuurd door de Amerikaanse piloot Michael Melvill, haalt een maximale hoogte van 100,1 kilometer waarna SpaceShipOne terug veilig landt in Californië. Voor het eerst in de geschiedenis bereikt een mens de ruimte met behulp van een privaat ruimtetuig. Velen omschrijven deze historische gebeurtenis als het begin van de commerciële ruimtevaart.

De planetaire nevel NGC 2392 heeft magnitude van 9.5 en is ongetwijfeld één van de bekendste NGC-objecten. Deze nevel is ook bekend onder de naam 'Eskimonevel' en is terug te…