Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Beoordeel dit item
(1 Stem)
Messier 22 Messier 22 Foto: Fraser Gunn

M22 is de derde helderste bolvormige sterrenhoop aan de sterrenhemel en is terug te vinden in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter). Deze prachtige bolhoop zou nog een stuk helderder zijn, mocht deze niet zo hard worden verduisterd door het interstellair stof. Met zijn 10 400 lichtjaar is dit ook één van de dichtstbijzijnde bolvormige sterrenhopen. De werkelijke diameter van M22 werd bepaald op 97 lichtjaar. De bolhoop zou een 70 000-tal sterren tellen waarvan 36 variabele. Opvallend is een kleine planetaire nevel in M22 die enkel zichtbaar is met grote telescopen.

Sterrenbeeld: Sagittarius

• RA: 18h 36.4m
  • DEC: -23° 54'

Sagittarius

M22 werd in 1665 ontdekt door de waarnemer Abraham Ihle. Mogelijk had Hevelius de cluster eerder dan Ihle waargenomen, maar daarover bestaat enige onzekerheid. De Franse kometenjager Charles Messier voegde het object op 5 juni 1764 toe aan zijn lijst van komeetachtige objecten.

In zuidelijkere gebieden is M22 eenvoudig terug te vinden met het blote oog, maar bij ons komt hij hiervoor niet hoog genoeg boven de horizon. Met een binoculair is de bolhoop eenvoudig terug te vinden als een zwak, bolvormig neveltje met een centrale verheldering. In middelmatige telescopen is het mogelijk om de eerste randsterren op te lossen en bij hogere vergrotingen de volledige bolhoop. De planetaire nevel is enkel zichtbaar met zeer grote telescopen. Aangezien M22 slechts op één graad van de ecliptica staat, zijn er regelmatig mooie samenstanden met planeten. Men wacht best een donkere, maanloze nacht af om het object te observeren, liefst op een plaats met een goed zicht op de zuidelijke horizon.

Meer in deze categorie: « Messier 21 Messier 23 »

Dit gebeurde vandaag in 2004

Het Amerikaanse private experimentele ruimtetuig SpaceShipOne bereikt voor het eerst de ruimte. SpaceShipOne, bestuurd door de Amerikaanse piloot Michael Melvill, haalt een maximale hoogte van 100,1 kilometer waarna SpaceShipOne terug veilig landt in Californië. Voor het eerst in de geschiedenis bereikt een mens de ruimte met behulp van een privaat ruimtetuig. Velen omschrijven deze historische gebeurtenis als het begin van de commerciële ruimtevaart.

M7, ook gekend als NGC 6475, is een open sterrenhoop in het sterrenbeeld Scorpius (Schorpioen). Dit object wordt ook wel de 'Ptolemaeus cluster' genoemd. De sterrenhoop is enorm groot. Zo…