Astronomen doen verste detectie van fluor in een sterren-vormend sterrenstelsel

zaterdag, 06 november 2021 07:17

Een nieuwe ontdekking werpt licht op de manier waarop fluor, een element dat als fluoride in onze botten en tanden zit, in het heelal wordt geproduceerd. Met behulp van de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), waarin de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) een partner is, heeft een team van astronomen dit element ontdekt in een sterrenstelsel dat zo ver weg is, dat het licht er meer dan twaalf miljard jaar over heeft gedaan om ons te bereiken. Het is voor het eerst dat fluor in zo’n ver sterren-vormend sterrenstelsel is waargenomen.

De mooiste poollicht foto's! Hot!

Poollicht behoort tot één van de mooiste natuurfenomenen die we op aarde kunnen zien. Dit prachtig kleurrijk lichtverschijnsel aan de nachtelijke hemel wordt veroorzaakt door geladen deeltjes afkomstig van de zonnewind waarbij deze deeltjes de atmosfeer indringen via het aardmagnetisch veld naar de polen en daarbij botsen op deeltjes in onze atmosfeer waarbij energie vrijkomt onder de vorm van licht. Op het noordelijk halfrond heet dat fenomeen het noorderlicht (Aurora Borealis) en op het zuidelijk halfrond, het zuiderlicht (Aurora Australis). Dankzij deze fotocollage kan u de mooiste foto's bewonderen van het prachtige poollicht dat vaak te zien is in vele landen op de hoge breedtegraad en iets zeldzamer op de gemiddelde breedtegraad waar Nederland en België deel van uitmaken. Alvast veel kijkplezier!

Wetenschappelijke resultaten tonen eerste 3D-beeld van Jupiteratmosfeer

maandag, 01 november 2021 19:45

Nieuwe bevindingen van NASA's Juno ruimtesonde in een baan rond Jupiter geven een vollediger beeld van hoe de kenmerkende en kleurrijke atmosferische eigenschappen van de planeet aanwijzingen geven over de onzichtbare processen onder zijn wolken. De resultaten belichten de innerlijke werking van de gordels en wolkenzones die Jupiter omringen, alsook zijn polaire cyclonen en zelfs de Grote Rode Vlek. Onderzoekers hebben op 28 oktober 2021 verschillende artikelen over Juno's atmosferische ontdekkingen gepubliceerd in het tijdschrift Science en het Journal of Geophysical Research: Planets.

De Halloweenstormen die leidde tot poollicht in Nederland en België Hot!

zaterdag, 30 oktober 2021 05:00

In oktober en november van 2003, in de dalende fase van de 23ste zonnecyclus, gebeurde er op de Zon één van de meest significante gebeurtenissen, inclusief één van de meest zware uitbarstingen die tot dan toe werd geregistreerd. De geomagnetische storm die hierop volgde staat dan ook gekend als de zogeheten 'Halloweenstorm'. De zonneactiviteit die geproduceerd werd tijdens deze periode was afkomstig van grote en complexe zonnevlekkengroepen. De zware uitbarstingen gingen gepaard met zeer snelle coronale massa uitstoten (CME's) en erg energetische protonenstormen. De aankomst van de zonnewind van de Aardgerichte CME's produceerde een extreme geomagnetische storm. Veelvoorkomende ruimteweerfenomenen omvatten ook radio black-outs voor hoge frequentie communicatiesystemen, fluctuaties in de elektriciteitscentrales en kleine tot zeer zware impacten op de satellieten.

Grote X-1 klasse zonnevlam barst los van de zon Hot!

donderdag, 28 oktober 2021 23:04

Op donderdag 28 oktober 2021 barste een krachtige X-1 klasse zonnevlam los van de zon. De laatste maanden werd onze ster steeds actiever en de X-1 zonnevlam van 28 oktober 2021 is momenteel de 2de krachtigste uitbarsting uit deze huidige zonnecyclus. X-klasse uitbarstingen zijn de krachtigste in hun soort en kunnen op aarde voor een uitval zorgen van radioverbindingen en van elektriciteitscentrales. Deze X-klasse uitbarsting doet denken aan de gekende Halloween storm uit 2003 waar op exact dezelfde datum in 2003 een X17 uitbarsting voor Poollicht zorgde in de nacht van 30 oktober 2003 in België en Nederland.

Project Kuiper: meer dan 3 200 satellieten voor beter internet

donderdag, 28 oktober 2021 19:38

Het Amerikaans gigantische e-commercebedrijf Amazon.com wil in de ruimte een netwerk van satellieten uitbouwen dat op lange termijn aan vrijwel iedereen op aarde breedband internet moet aanbieden. Met het Kuiper Project, dat zal bestaan uit meer dan 3 200 satellieten in een lage baan om de aarde, wil het bedrijf de concurrentie aangaan met het Starlink project van SpaceX, het bedrijf van Elon Musk. Amazon.com wil de eerste fase van het project al tegen 2026 afgerond hebben. De naam van het ambitieuze project verwijst naar de Kuipergordel die is vernoemd naar de Nederlands-Amerikaanse astronoom Gerard Kuiper.

Noorwegen wil satellieten in de ruimte brengen vanop Andøya Space

dinsdag, 26 oktober 2021 11:57

De Norwegian Space Agency heeft deze maand bekend gemaakt dat het in 2022 wil starten met satellieten in de ruimte te brengen vanop eigen bodem. Zo heeft men het voormalige Andøya Space Center, op het noordelijke gelegen Noorse eiland Andøya, geselecteerd als nieuwe lanceerbasis voor het lanceren van kleine satellieten met een maximaal gewicht van 1,5 ton. Met de realisatie van deze nieuwe lanceerbasis hoopt Noorwegen nieuwe of bestaande ruimtevaartbedrijven te kunnen aantrekken en zijn eigen ruimtevaartindustrie een boost te geven.

Heeft het Chandra X-ray Observatory de eerste exoplaneet ontdekt buiten het Melkwegstelsel? Hot!

maandag, 25 oktober 2021 18:27

Voor het eerst zijn er tekenen gevonden van een planeet die een ster buiten het Melkwegstelsel doorkruist. Dit intrigerende resultaat, waarbij gebruik is gemaakt van NASA's Chandra X-ray Observatory, opent een nieuw venster voor het zoeken naar exoplaneten op grotere afstanden dan ooit tevoren. De mogelijke exoplaneet kandidaat bevindt zich in het spiraalstelsel Messier 51 (M51), ook wel het Draaikolkstelsel genoemd vanwege zijn kenmerkende profiel. Exoplaneten worden gedefinieerd als planeten buiten ons zonnestelsel. Tot nu toe hebben astronomen alle andere bekende exoplaneten en kandidaten in het Melkwegstelsel gevonden, bijna allemaal op minder dan ongeveer 3 000 lichtjaar van de aarde. Een exoplaneet in M51 zou ongeveer 28 miljoen lichtjaar van de aarde verwijderd zijn, wat betekent dat hij duizenden keren verder weg zou zijn dan die in de Melkweg.

Dit gebeurde vandaag in 1972