Sterrenbeelden aan de sterrenhemel.
Foto: Babak Tafreshi

Een sterrenbeeld is een verzameling sterren die ogenschijnlijk een figuur vormen wanneer we deze sterren met denkbeeldige lijnen verbinden. Vanop aarde lijken deze sterren die een sterrenbeeld vormen dicht bij elkaar te staan maar in het heelal bevinden deze sterren zich vele lichtjaren van elkaar. Sterrenbeelden hebben een rijke geschiedenis en hebben veelal namen gekregen die afkomstig zijn uit de Griekse of Romeinse mythologie of van dieren. de huidige indeling van de sterrenbeelden is voornamelijk gebaseerd op de sterrenatlas die in 1603 werd uitgegeven door de Duitse sterrenkundige Johannes Bayer. In dit artikel bespreken we het sterrenbeeld Achtersteven (Puppis).

Algemeen

Puppis is een sterrenbeeld dat kan geobserveerd worden vanaf het zuidelijk halfrond. Dit sterrenbeeld stelt de achtersteven van een schip voor. In grootte is Puppis het 20ste sterrenbeeld. Samen met de sterrenbeelden Kiel (Carina), Kompas (Pyxis) en Zeilen (Vela) maakt Puppis deel uit van het klassieke sterrenbeeld Schip Argo, wat vandaag de dag geen officieel sterrenbeeld meer is. Drie meteorenzwermen hebben hun radiant in het sterrenbeeld: de Pi-Puppiden, de Zeta-Puppiden en de Puppiden-Veliden.

Puppis

Aangrenzende sterrenbeelden

• Monoceros
  • Pyxis
  • Vela
  • Carina
  • Pictor
  • Columba
  • Canis Major
  • Hydra

Wat zijn de belangrijkste sterren?

De helderste ster van het sterrenbeeld is Zeta Puppis met een magnitude van 2,25. Deze ster heeft een visuele helderheid van magnitude 2,2 en bevindt zich op een afstand van ongeveer 1 090 lichtjaar van ons. In helderheid is Zeta Puppis de 62ste ster aan de sterrenhemel. De tweede helderste ster in dit sterrenbeeld is Pi Puppis. Deze ster heeft een helderheid van magnitude 2,7 en bevindt zich op een afstand van ongeveer 810 lichtjaar. De dichtste ster van het sterrenbeeld Achtersteven bevindt zich op een afstand van 41 lichtjaar en draagt de naam HD 69830.

Welke andere objecten zijn er te vinden in Puppis?

Aangezien de Melkweg doorheen het sterrenbeeld Achtersteven loopt, zijn er een groot aantal open sterrenhopen en andere deep-sky objecten in dit gebied aan de sterrenhemel terug te vinden. Zo kunnen we in Puppis drie objecten terugvinden die deel uitmaken van de bekende Messierlijst. Messier 46 is een open sterrenhoop met een schijnbare helderheid van magnitude 6,0. Dit deep-sky object bevindt zich op een afstand van ongeveer 5 400 lichtjaar en de schijnbare grootte van dit object bedraagt 27 boogminuten. De tweede open sterrenhoop die we kunnen terugvinden in het sterrenbeeld Achtersteven is Messier 47. Dit object staat op een afstand van 1 600 lichtjaar van ons en heeft een visuele helderheid van magnitude 5,2. Deze open sterrenhoop bestaat uit ongeveer 50 sterren die een gebied in de ruimte beslaan van ongeveer 12 lichtjaar. Het derde object uit de Messierlijst dat we kunnen terugvinden in het sterrenbeeld Achtersteven is Messier 93. M93 bevindt zich op een afstand van 3600 lichtjaar en heeft een doorsnede van ongeveer 25 lichtjaar. De helderste sterren zijn allemaal allemaal blauwe reuzen (spectraalklasse B9) met een gemiddelde leeftijd van rond de 100 miljoen jaar. Dankzij enkele heldere sterren van de wintersterrenbeelden is Messier 93 niet echt moeilijk te vinden. Naast open sterrenhopen kunnen we in het sterrenbeeld Puppis ook de planetaire nevel NGC 2438 terugvinden. Dit object heeft een visuele helderheid van magnitude 10,8 en is hierdoor enkel waarneembaar met grotere telescopen. NGC 2438 werd op 19 maart 1786 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel. In het sterrenbeeld Achtersteven kunnen we ook de bolvormige sterrenhoop NGC 2477 waarnemen. Deze bolhoop heeft een visuele helderheid van 5,8 en bevindt zich op een afstand van ongeveer 2 300 tot 6 200 lichtjaar van ons. Deze sterrenhoop bevat ongeveer 300 sterren en heeft een leeftijd van ongeveer 700 miljoen jaar.

De open sterrenhoop Messier 47 in het sterrenbeeld Achtersteven - Foto: 2MASS Atlas Image Gallery

De planetaire nevel NGC 2438 - Foto: Adam Block/Mount Lemmon SkyCenter/University of Arizona

Sander

Vancanneyt Sander

Oprichter & beheerder van Spacepage & Poollicht.beSterrenkunde en ruimteweer redacteur.

Overlijden van de Britse amateur-astronoom John Goodricke. Hij is vooral bekend geworden om zijn waarnemingen van de veranderlijke ster Algol. Zo suggereerde Goodricke dat Algol is wat we nu kennen als een dubbelster. Van verschillende sterren was al bekend dat ze varieerden in magnitude maar Goodricke was de eerste die aan een mechanisme dacht om dit te verklaren.