Astrowoordenboek: W

Term Omschrijving
Waterstof Het lichtste en meest aanwezige element. Een waterstofatoom bestaat uit een proton en een elektron. Een waterstofkern is een enkele proton. Waterstof bevat zo'n 75 procent van de zon en slechts een zeer kleine fractie van de Aarde. Waterstof is de bouwstenen voor het universum. Sterren vormen zich ook in massieve wolken van waterstof.
Wet van Hubble Roodverschuiving van verre sterrenstelsels neemt toe in verhouding tot hun afstand tot ons
Wit licht visueel licht dat alle kleuren bevat en alle visuele golflengtes.
Witte dwerg Het kleine maar hete zwakke restant dat overblijft wanneer een rode reus zijn buitenste lagen verliest als een planetaire nevel.
Wolf-Rayet sterren zijn hete, blauwe reuzen. Ze zijn extreem turbulent en hebben een temperatuur van 50,000 graden Kelvin en hoger

Dit gebeurde vandaag in 2004

Het Amerikaanse private experimentele ruimtetuig SpaceShipOne bereikt voor het eerst de ruimte. SpaceShipOne, bestuurd door de Amerikaanse piloot Michael Melvill, haalt een maximale hoogte van 100,1 kilometer waarna SpaceShipOne terug veilig landt in Californië. Voor het eerst in de geschiedenis bereikt een mens de ruimte met behulp van een privaat ruimtetuig. Velen omschrijven deze historische gebeurtenis als het begin van de commerciële ruimtevaart.

M48, gelegen in het sterrenbeeld Hydra, was lange tijd één van de missende objecten in de bekende Messiercatalogus. Waarnemers konden geen object vinden op de coördinaten die Charles Messier had…