Foto: ESA

Op zaterdag 1 juli moet een Amerikaanse Falcon 90 raket van het ruimtevaartbedrijf SpaceX de Europese ruimtetelescoop Euclid in de ruimte brengen. Met deze astrofysica missie willen wetenschappers de evolutie van het donkere heelal onderzoeken en een 3D-kaart maken van het heelal door miljarden sterrenstelsels tot op 10 lichtjaar te observeren. Euclid heeft een gewicht van 2,1 ton en moet vier weken na zijn lancering aankomen op zijn bestemming, 1,5 miljoen kilometer van de aarde. De lancering is voorzien voor 17u12 Belgische tijd en zal LIVE te volgen zijn via dit artikel.

Volg hier LIVE de lancering

Wat is Euclid?

Euclid zal helpen bij het verzamelen van bewijs om enkele van de grootste mysteries in de huidige astronomie te beantwoorden. Wist je dat gewone materie, het spul waaruit alles bestaat wat we zien, van sterren tot sterrenstelsels, planeten tot mensen, slechts ongeveer 5% uitmaakt van wat er in de kosmos is? Je vraagt je misschien af hoe het zit met de rest? De andere 95% staat bekend als donkere materie en donkere energie. Ze beïnvloeden de beweging van dingen die we kunnen zien, zoals sterrenstelsels, en lijken ervoor te zorgen dat het heelal sneller uitdijt. Ze zijn echter erg raadselachtig en wetenschappers geven toe dat ze er niet veel over weten. Het begrijpen van donkere energie en donkere materie is misschien wel de grootste uitdaging in de huidige fysica.

De Euclid-missie is hier om te helpen! Euclid heeft een speciaal zonneschild om het licht van de zon, de aarde en de maan tegen te houden, terwijl de telescoop naar de diepe ruimte is gericht. De gevoelige instrumenten zullen 1/3 van de hemel in kaart brengen en zo de grootste, meest nauwkeurige 3D-kaart van het heelal ooit maken! Dit omvat de posities van miljarden sterrenstelsels, niet alleen waar ze nu zijn, maar ongelooflijk genoeg ook waar ze in het verleden waren. De reden hiervoor is dat hoe verder weg een sterrenstelsel is, hoe langer het licht erover heeft gedaan om ons te bereiken en dus hoe eerder in de kosmische geschiedenis we het zullen zien. Euclid zal een kaart van de ruimte maken die tot 10 miljard lichtjaar van ons verwijderd is en die de positie en beweging van sterrenstelsels in de loop van het grootste deel van de geschiedenis van het heelal in kaart brengt! Hierdoor kunnen wetenschappers zien hoe de vorm van het heelal in de loop der tijd is veranderd.

Met behulp van deze geweldige kaart kunnen wetenschappers op aarde onderzoeken hoe het heelal zich heeft uitgebreid en hoe de materie erin in de loop der tijd is veranderd. Op basis hiervan kunnen we verbazingwekkende ontdekkingen doen over zwaartekracht, donkere energie en donkere materie. Met de hulp van Euclid kunnen we deze mysteries misschien eindelijk oplossen!

Dit gebeurde vandaag in 1974