Artistieke voorstelling van het uniek zesvoudig stersysteem.
Foto: NASA's Goddard Space Flight Center

NASA’s Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) heeft een bijzonder zesvoudig stersysteem ontdekt dat bestaat uit drie paar dubbelsterren. Deze drie paar dubbelsterren zijn eclipserend en vanaf de aarde gezien draaien al deze sterren voor elkaar langs waardoor hun lichtsterkte periodiek varieert. De ontdekking van een zesvoudig stersysteem is op zich niet echt uniek maar het feit dat alle sterren eclipserend zijn, maakt deze ontdekking wel heel bijzonder.

Dit zogeheten 'triple-binary sextuple star system‘ kreeg de naam TYC 7037-89-1 en bevindt zich op een afstand van ongeveer 1 900 lichtjaar in de richting van het sterrenbeeld Eridanus. De drie dubbelsterren die dit zesvoudig stersysteem vormen, kregen de benaming TYC 7037-89-1 'A', 'B' en 'C'. terwijl de twee sterren van het A-systeem om de 1,3 dagen om elkaars gemeenschappelijke zwaartepunt cirkelen, draaien de twee sterren van het B-systeem om de 8,2 dagen en de sterren van het C-systeem om de 1,6 dagen om elkaars gemeenschappelijke zwaartepunt. De A- en C-systemen draaien om de vier jaar om elkaars gemeenschappelijke zwaartepunt en beide systemen draaien ook nog eens om de 2 000 jaar om het gemeenschappelijke zwaartepunt met het B-systeem. De grootste sterren uit het zesvoudig stersysteem TYC 7037-89-1 zijn iets groter en iets zwaarder dan onze ster (de zon) en zijn net zo heet. De kleinere sterren uit TYC 7037-89-1 zijn maar half zo groot als de zon en slechts een derde zo heet. Eerder werden nogal zesvoudige stersystemen ontdekt waarvan de meeste zich in het Alcor-Mizar systeem bevinden in het sterrenbeeld Grote Beer. Ook de bekende ster Castor, in het sterrenbeeld Tweelingen, maakt deel uit van een zesvoudig stersysteem.

Over TESS

De Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) maakt deel uit van NASA's Explorers programma en het project staat onder leiding van Massachusetts Institute of Technology dat kon rekenen op financiële steun van het internetbedrijf Google. De 350 kilogram zware ruimtetelescoop zelf werd gebouwd door het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Orbital Sciences op een LEOStar-2 platform. Om zoveel mogelijk sterren te kunnen bestuderen, werd TESS voorzien van vier camera's waarmee de betrokken wetenschappers van deze missie ongeveer 90% van de sterrenhemel te kunnen verkennen. Elke camera heeft een 16,8 megapixel CCD sensor die werd ontwikkeld door het MIT Lincoln Laboratory en een gezichtsveld heeft van 24° x 24°.Het doel van de Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) is om op zoek te gaan naar planeten die zich rondom andere sterren bevinden. Hierbij zal men zich vooral focussen op sterren die veel gelijkenissen vertonen met onze ster, de Zon. Om de aanwezigheid van planeten rondom dergelijke sterren te kunnen achterhalen, zal TESS de helderheid van deze sterren bestuderen. Indien de ruimtetelescoop een tijdelijke afname in de helderheid van deze sterren kan detecteren en deze afname met enige regelmaat optreedt, kan dit een teken zijn dat er iets rondom deze ster cirkelt (gezien vanaf de Aarde). In tegenstelling tot Kepler, die de hemel afspeurde in één bepaald gebied in het sterrenbeeld Zwaan, moet TESS vrijwel de volledige sterrenhemel observeren die voor deze missie zal verdeeld worden in 26 segmenten. Hierdoor zou de TESS-missie volgens wetenschappers nog veel succesvoller kunnen worden dan zijn voorganger.