Het gebeurde toen in...

1996

maandag 16 september

Het gebeurde toenVanop het Kennedy Space Center in Florida wordt het ruimteveer Atlantis gelanceerd (STS-79) met aan boord zes Amerikaanse astronauten. Tijdens deze bemande ruimtevlucht koppelt het ruimteveer zich aan het Russische ruimtestation Mir. De Amerikaanse astronaute Shannon Lucid, die op dat moment al 188 dagen in de ruimte verbleef aan boord van Mir, keert met het ruimteveer Atlantis terug naar de Aarde. Foto: NASA

maandag 4 november

Het gebeurde toenTijdens de lancering van een Amerikaanse Pegasus raket gaat de eerste High Energy Transient Explorer (HETE) satelliet verloren. Deze satelliet werd ontworpen voor de studie van gammaflitsen met behulp van UV-, röntgen- en gammastralen detectoren. In oktober 2000 werd een opvolger van dit project, HETE-2, wel met succes in de ruimte gebracht. Foto: OSC

donderdag 7 november

Het gebeurde toenLancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis van de Amerikaanse ruimtesonde Mars Global Surveyor die in september 1997 aankomt bij de planeet Mars. Het ruimtetuig werd uitgerust met vijf wetenschappelijke instrumenten voor onderzoek van de samenstelling, de atmosfeer en het klimaat op Mars. Foto: NASA

zaterdag 16 november

Het gebeurde toenLancering vanop de Bajkonoer lanceerbasis de Russische ruimtesonde Mars 96. Dit ruimtetuig werd voorzien van tal van wetenschappelijke instrumenten bestemd uit verschillende Europese landen. Het doel van deze missie was de planeet Mars uitvoerig te onderzoeken. De Marsverkenner stortte echter kort na de lancering neer in de Stille Oceaan als gevolg van een probleem met de vierde rakettrap van de Russische Proton raket.

woensdag 4 december

Het gebeurde toenDe Amerikaanse ruimtesonde Mars Pathfinder, met aan boord de kleine Marsrover Sojourner, wordt vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida succesvol in de ruimte gebracht. Mars Pathfinder zal tijdens zijn missie de eerste robotwagen probleemloos tot op het oppervlak van de planeet Mars brengen. De lander zelf werd gebruikt als meetstation en stuurde de data afkomstig van de kleine Marsrover door naar de Aarde. Foto: NASA

donderdag 19 december

Het gebeurde toenDe Amerikaanse ruimtesonde Galileo vliegt op een afstand van 698 kilometer boven het oppervlak van de Jupitermaan Europa. Dit was de eerste scheervlucht van een ruimtetuig langs de Jupitermaan Europa sinds het bezoek van de Amerikaanse ruimtesonde Voyager 2 in 1979. Het Galileo ruimtetuig werd op 18 oktober 1989 gelanceerd en had als doel de gigantische gasplaneet Jupiter en zijn manen te bestuderen. Sinds de passage van Galileo langs de maan Europa zien wetenschappers deze Jupitermaan als één van de meest kansrijke plekken binnen ons zonnestelsel om buitenaards leven te vinden. Foto: NASA

vrijdag 20 december

Het gebeurde toenIn de Verenigde Staten overlijdt Carl Edward Sagan. De bekende astronoom en kosmoloog was een populariseerder van de wetenschap en was ook jarenlang een bekend televisiegezicht. Carl Sagan verwierf zijn bekenheid bij het grote publiek door zijn televisieserie Cosmos uit 1980 dat bestond uit dertien aflevering van telkens één uur. Hij werd ook benoemd tot voorzitter van de commissies die de Gouden Plaat bevestigde aan de Pioneer 10 en 11 ruimtetuigen en verfijnde dit idee tot de Voyager Golden Record die met de Voyager 1 en 2 ruimtesondes in de ruimte werden gebracht.

1997

vrijdag 17 januari

Het gebeurde toenOverlijden van de Amerikaanse astronoom Clyde William Tombaugh die tientallen planetoïden ontdekte en in 1930 ook de dwergplaneet Pluto ontdekte. Tussen 1930 en 2006 werd Pluto beschouwd als de negende planeet van het zonnestelsel. Tijdens zijn werk fotografeerde hij 65% van de hemel en bracht hij duizenden uren door met onderzoek van de miljoenen afbeeldingen van sterren. Tombaugh was wellicht ook de meest vooraanstaande astronoom die ooit zelf melding maakte van ufo's. Zo zag hij op 20 augustus 1949 verscheidene ufo's in de buurt van Las Cruces in New Mexico. Hij beschreef hen als zes tot acht rechthoekige lichten.

dinsdag 11 februari

Het gebeurde toenLancering vanop het Kennedy Space Center in Florida van het Amerikaanse ruimteveer Discovery (STS-82) met aan boord zeven astronauten. Dit is de tweede bemande ruimte missie naar de Hubble Space Telescope. Tijdens vijf ruimtewandelingen werden problemen met de Hubble Space Telescope hersteld en werden verouderde instrumenten vervangen door de Space Telescope Imaging Spectrograph (STIS) en de Near Infrared Camera and Multi-Object Spectrometer (NICMOS). Op 21 februari 1997 keert het ruimteveer Discovery na een succesvolle missie terug naar de Aarde. Foto: NASA

zaterdag 22 maart

Het gebeurde toenDe heldere komeet Hale-Bobb bereikt zijn kortste afstand tot de Aarde (1,3 Astronomische Eenheden). Deze komeet was één van de helderste kometen van de afgelopen paar decennia en was gedurende vele maanden met het blote oog zichtbaar. Hale-Bopp werd op 23 juli 1995 ontdekt op een grote afstand van de Zon en het hemellichaam werd genoemd naar zijn twee ontdekkers, Alan Hale en Thomas Bopp.

maandag 31 maart