Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Beoordeel dit item
(0 stemmen)
Messier 2 Messier 2 Foto: Marchesi Observatory

M2, ook gekend als NGC 7089, is een bolvormige sterrenhoop, ver weg van de Melkweg, in een regio met weinig heldere sterren. M2, gelegen in het sterrenbeeld Aquarius (Waterman) bevat ongeveer 100 000 sterren en is 13 miljard jaar oud. De absolute magnitude van het object is -10. M2 is het 'showbeest' in het sterrenbeeld Aquarius en is gemakkelijk zichtbaar met een binoculair. Onder een goed donkere hemel kan het object zelfs zichtbaar zijn met het blote oog maar de kans is klein in het sterk lichtvervuilde België en Nederland. Zoek naar een helder centrum met een lichtere buitenste grens. In het centrum kan je geen sterren onderscheiden, maar bij een grote vergroting kan het misschien enkele sterren tonen aan de randen.

Sterrenbeeld: Aquarius

• RA: 21h 33.5m
  • DEC: -0° 49'

Aquarius

M2 werd in 1746 ontdekt door J. Maraldi terwijl hij op zoek was naar de komeet van Chéseaux. Hij beschreef deze bolvormige sterrenhoop als “rond en welomlijnd met een helder centrum. Het object heeft een schijnbare diameter van 4 tot 5 boogminuten”. Messier nam dit object waar op 11 september 1760 en nam het op in zijn bekende catalogus. William Herschel was de eerste die M2 herkende als een bolvormige sterrenhoop. Zijn 1 meter telescoop loste het object volledig op in sterren. Lord Rosse maakte als eerste melding van de zogenaamde ‘spinnenpoten’.

Ondanks het feit dat M2 zich in een sterrenarm gebied bevindt, is het niet moeilijk om hem op te zoeken. Je vertrekt best vanaf de ster ± Aquarii. Als je deze ster in de zoeker hebt, zie je ook de sterren 32 en ¿ Aquarii van magnitude 5. Als je ¿ Aquarii in beeld plaatst, en 8° westwaarts beweegt dan komt M2 in de zoeker als een grijs bolletje. Onder een uitstekende hemel zou M2 zelfs met het blote oog zichtbaar moeten zijn. Met telescopen tot 15 cm ziet men een grijze, ronde mistgloed van onopgeloste sterren. Met een 20 tot 25 cm telescoop is het mogelijk om de sterrenhoop gedeeltelijk op te lossen. Voor het object volledig op te lossen heeft men echter een kijker van 30 à 35 cm nodig. Liefhebbers van dubbelsterren vinden ten noordoosten van M2 een dubbelster waarvan de componenten van magnitude 6.4 en 8.4 zijn en 32” van elkaar staan.

Meer in deze categorie: « Messier 1 (Krabnevel) Messier 3 »

Dit gebeurde vandaag in 2004

Het Amerikaanse private experimentele ruimtetuig SpaceShipOne bereikt voor het eerst de ruimte. SpaceShipOne, bestuurd door de Amerikaanse piloot Michael Melvill, haalt een maximale hoogte van 100,1 kilometer waarna SpaceShipOne terug veilig landt in Californië. Voor het eerst in de geschiedenis bereikt een mens de ruimte met behulp van een privaat ruimtetuig. Velen omschrijven deze historische gebeurtenis als het begin van de commerciële ruimtevaart.

M8, beter gekend als de 'Lagunenevel', is de mooiste van een trio van drie emissienevels in het sterrenbeeld Sagittarius: M8, M17 en M20. De nevel moet zeker niet onderdoen voor…