Mars in oppositie op 14 oktober 2020 Hot!

zaterdag, 19 september 2020 19:42

Mars, ook gekend als de 'rode planeet', is op 14 oktober 2020 in oppositie met de Zon. Tijdens de oppositie staat Mars precies tegenover de Zon aan de hemel waardoor deze de hele nacht zichtbaar is. Een Marsoppositie vindt gemiddeld iedere 780 dagen plaats en is steeds een gebeurtenis waar tal van amateur-astronomen en astrofotografen naar uitkijken. Doordat Mars op dat moment relatief dicht bij de Aarde staat, is deze planeet helder en goed zichtbaar waardoor dit de beste omstandigheden zijn om Mars waar te nemen met een binoculair of telescoop.

Variatie in sterrenwinden komt door buurster of buurplaneet

vrijdag, 18 september 2020 17:23

Een internationaal team van onderzoekers met Nederlandse sterrenkundigen heeft met waarnemingen en modellen laten zien dat de tot nu toe slecht begrepen grote verscheidenheid in de structuur van sterrenwinden komt door begeleidende sterren of door grote exoplaneten. De onderzoekers publiceren hun bevindingen in het vakblad Science.

Mogelijke indicator van leven ontdekt op Venus Hot!

maandag, 14 september 2020 17:03

Een internationaal team van astronomen heeft vandaag de ontdekking bekendgemaakt van een zeldzaam molecuul, fosfine, in de wolken van Venus. Op aarde wordt dit gas alleen geproduceerd door de industrie of door micro-organismen die in zuurstofvrije milieus gedijen. Astronomen speculeren al tientallen jaren over de mogelijkheid dat hoge wolken op Venus een broedplaats kunnen zijn van micro-organismen die het snikhete planeetoppervlak vermijden, maar wel bestand moeten zijn tegen een zeer hoge zuurgraad. De detectie van fosfine zou erop kunnen wijzen dat dit buitenaardse ‘luchtleven’ echt bestaat.

SpaceX maakt zich klaar voor belangrijke testvlucht

zondag, 13 september 2020 17:32

Het Amerikaanse succesvolle ruimtevaartbedrijf SpaceX maakt zich momenteel klaar voor een belangrijke testvlucht die de volgende weken al zou kunnen plaatsvinden. Zo wil het bedrijf op zijn testsite in Texas een cruciale testvlucht uitvoeren waarbij het SN8 prototype tot op een hoogte van ongeveer 18 kilometer moet vliegen waarna deze autonoom moet terugkeren naar de aarde. Deze testvlucht kadert in de ontwikkeling van het reusachtige Starship ruimtevaartuig waarmee SpaceX naar de maan en de planeet Mars wil.

De Oortwolk

Op een afstand van 50 000 en 100 000 Astronomische Eenheden (AE) van de Zon bevindt zich een mogelijke sfeer van grote, komeetachtige objecten bestaande uit ijs- en rotsbrokken. Deze sfeer, die bekend staat als de Oortwolk, werd gesuggereerd door de Nederlandse astronoom Jan Hendrik Oort en is vandaag de dag nog steeds de enige waarschijnlijke theorie die het ontstaan van langperiodieke kometen kan verklaren. De Oortwolk heeft de vorm van een bol met een straal van 1 à 2 lichtjaar en verklaart onder andere waarom kometen overal aan de hemel kunnen verschijnen. Tot op heden zijn er, naast kometen, geen objecten met zekerheid gekend uit de Oortwolk.

Rusland traint vier Indiase ruimtevaarders Hot!

woensdag, 09 september 2020 14:00

Rusland traint momenteel vier Indiase ruimtevaarders met het oog op toekomstige bemande ruimtemissies. De vier Indiërs volgen momenteel een opleiding op het bekende Gagarin Cosmonaut Training Center nabij Moskou in het kader van het Indiase Gaganyaan ruimteprogramma. India wil tegen augustus 2022 als vierde land ter wereld op eigen kracht landgenoten in een baan om de aarde brengen.

China lanceert experimenteel ruimtetuig Hot!

vrijdag, 04 september 2020 19:13

China heeft op donderdag 3 september 2020 vanop het Jiuquan Satellite Launch Center een variant van de Long March 2F raket gelanceerd met aan boord een experimenteel ruimtetuig. Opvallend aan deze lancering is dat ze tot het laatste moment goed geheim werd gehouden en er over het experimentele ruimtetuig officieel geen gegevens vrijgegeven zijn. Zo zijn er van deze lancering officieel geen foto's vrijgegeven en werd zelfs het exacte tijdstip van de lancering niet bekend gemaakt. Volgens geruchten en speculaties zou China zijn eigen versie van het Amerikaanse X-37B ruimtevaartuig in de ruimte gebracht hebben.

Nieuwe waarnemingen tonen planeet-vormende schijf die door zijn drie centrale sterren uit elkaar getrokken is Hot!

donderdag, 03 september 2020 19:55

Een team van astronomen heeft het eerste directe bewijs gevonden dat groepjes sterren hun planeet-vormende schijf aan flarden kunnen scheuren. Het resultaat is een kromgetrokken schijf met gekantelde ringen. Dit nieuwe onderzoek wijst erop dat zich in de gekantelde ringen rond meervoudige sterren exotische planeten, vergelijkbaar met Tatooine in de Star Wars-films, kunnen vormen.

Dit gebeurde vandaag in 1966