Internationaal ruimtestation neemt afscheid van Pirs module

maandag, 26 juli 2021 19:41

Na een levensduur van bijna twintig jaar hebben de ruimtevaarders aan boord van het internationale ruimtestation ISS op maandag 26 juli afscheid genomen van de Russische Pirs module. Zo werd de Pirs module met behulp van een Progress bevoorradingstuig losgemaakt van het ruimtestation om plaats te kunnen maken voor de nieuwe Russische module Nauka die op 29 juli moet worden vastgemaakt aan het ruimtestation. Na het losmaken van het ruimtestation brandde Pirs op in de atmosfeer van de aarde.

EHT onthult donker hart van nabij radiosterrenstelsel

woensdag, 21 juli 2021 05:59

De Event Horizon Telescope (EHT) samenwerking, bekend van het maken van de eerste foto van het zwarte gat in het sterrenstelsel M87, heeft nu het hart van het naburige sterrenstelsel Centaurus A in ongekend detail in beeld gebracht. De astronomen hebben het centrale superzware zwarte gat gelokaliseerd en onthullen hiermee hoe daar twee gigantische jets ontstaan. Opvallend is dat de buitenste randen van de jets straling uitzenden, een fenomeen dat de huidige theoretische modellen op de proef stelt. Het werk is geleid door Michael Janssen van het Max Planck Institute for Radioastronomy (MPIfR) en de Radboud Universiteit, en wordt gepubliceerd in Nature Astronomy op 19 juli.

Ingenieuze 'geweven' spectrometer bijna klaar voor de start

maandag, 12 juli 2021 18:22

WEAVE, een ingenieuze spectrometer met duizenden verplaatsbare glasvezels, is bijna klaar voor gebruik door sterrenkundigen. Dat meldt een team van astronomen en technici onder leiding van Scott Trager (Rijksuniversiteit Groningen). De spectrometer, inclusief de twee robots die de glasvezels in wisselende opstellingen leggen, is succesvol geïnstalleerd op de Nederlands-Britse-Spaanse William Herschel Telescope op La Palma.

SpaceShipTwo

Na het succes van het eerste private bemande ruimtevaarttuig SpaceShipOne in 2004 maakte het in datzelfde jaar opgerichte Virgin Galactic plannen bekend voor de ontwikkeling van een eigen commercieel ruimtevaartuig. Virgin Galactic's ruimtetuig kreeg de naam 'SpaceShipTwo' en het ontwerp van dit commerciële ruimtevaartuig werd gebaseerd op dat van SpaceShipOne. Met SpaceShipTwo wil het bedrijf van de Britse miljardair Richard Branson, Virgin Galactic, honderden menen tegen betaling kortstondig in de ruimte brengen. Voor een ticket aan ongeveer 250 000 dollar krijg je dan een unieke vlucht die 2,5 uur duurt en waarbij je dan enkele minuten gewichtloos bent op een maximale hoogte van 90 kilometer. Velen zien in het ontwerp en de toekomstplannen van SpaceShipTwo de start van het echte ruimtetoerisme.

Groen licht voor bouw van 's werelds grootste radiotelescoop SKA Observatory

zaterdag, 03 juli 2021 14:11

Tijdens een historische vergadering van de Raad vorige week kreeg het onlangs opgerichte SKA Observatorium (SKAO) van zijn lidstaten goedkeuring om te starten met de bouw van de SKA-telescopen in Australië en Zuid-Afrika. De twee telescopen, die momenteel SKA-Low en SKA-Mid worden genoemd – de namen beschrijven het radiofrequentiebereik dat zij elk bestrijken - worden de twee grootste en meest complexe netwerken van radiotelescopen die ooit zijn gebouwd.

Donkere materie: ‘echt spul’ of onbegrepen zwaartekracht?

dinsdag, 22 juni 2021 19:29

Er heerst al jarenlang een tweestrijd onder astronomen en natuurkundigen. Is de mysterieuze donkere materie die diep in het heelal wordt waargenomen nu écht, of zien we de gevolgen van subtiele afwijkingen van de ons bekende zwaartekrachtswetten? In 2016 kwam de Nederlandse natuurkundige Erik Verlinde met een theorie van de tweede soort: emergente zwaartekracht. Nieuw onderzoek, deze week gepubliceerd in het tijdschrift Astronomy & Astrophysics, verlegt de grens van donkerematerie-waarnemingen tot in de onbekende buitenregionen van sterrenstelsels, en legt daarmee verschillende donkerematerie-modellen en alternatieve zwaartekrachttheorieën langs de meetlat. ​​​​​​​

Relativity Space maakt plannen bekend voor herbruikbare raket

woensdag, 09 juni 2021 21:21

Het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Relativity Space heeft op dinsdag 8 juni 2021 zijn plannen bekend gemaakt voor de ontwikkeling van een tweetraps raket die volledig herbruikbaar is. De Terran R raket zal bestaan uit onderdelen die gemaakt worden met een 3D-printer en moet vrachten tot meer dan 20 ton tot in een lage baan om de aarde kunnen brengen. Opvallend aan de Terran R raket is dat deze sterk gelijkt op de Starship raket van SpaceX.

Leidse astronomen rekenen geschiedenis Oortwolk voor het eerst helemaal door

vrijdag, 04 juni 2021 08:18

Het is een team van Leidse astronomen gelukt om de eerste 100 miljoen jaar van de geschiedenis van de Oortwolk door te rekenen. Tot nu toe waren alleen stukjes van de geschiedenis los van elkaar bestudeerd. De wolk met zo'n 100 miljard komeetachtige objecten vormt een enorme schil aan de rand van ons zonnestelsel. De sterrenkundigen publiceren hun allesomvattende simulatie en de gevolgen daarvan binnenkort in het vakblad Astronomy & Astrophysics.

Dit gebeurde vandaag in 1964