Hoe kunnen we de Starlink satellieten waarnemen aan de hemel? Hot!

Wanneer het helder is kan je aan de sterrenhemel altijd wel eens een satelliet waarnemen. Satellieten zijn vaak waarneembaar als een helder lichtpuntje dat zich voor de sterren langs beweegt. Met de komst van het Starlink satellietennetwerk van SpaceX, dat bestaat uit vele duizenden satellieten, zijn er echter veel meer satellieten waarneembaar die astronomische waarnemingen ernstig kunnen verstoren. In dit artikel leer je wat deze satellieten zijn, wat hen zo speciaal maakt en hoe je deze omstreden kan waarnemen aan de sterrenhemel.

Volg LIVE de lancering van de Starliner ruimtecapsule Hot!

dinsdag, 17 mei 2022 06:25

Het Amerikaanse lucht- en ruimtevaartbedrijf Boeing gaat op woensdag 19 mei 2022 voor de tweede maal zijn Crew Space Transportation (CST)-100 Starliner ruimtecapsule in de ruimte brengen. Tijdens deze belangrijke onbemande testvlucht moet de nieuwe Starliner capsule met behulp van een Atlas V raket tot in een lage baan om de Aarde worden gebracht waarna het ruimtevaartuig zich moet vastmaken aan het internationale ruimtestation ISS. De lancering is voorzien voor 00u54 Belgische tijd (20 mei). Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Astronomen onthullen eerste opname van het zwarte gat in het hart van ons Melkwegstelsel Hot!

donderdag, 12 mei 2022 15:12

Vandaag hebben astronomen tijdens gelijktijdige persconferenties over de hele wereld – onder meer in het hoofdkwartier van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) in Duitsland – de eerste foto gepresenteerd van het superzware zwarte gat in het centrum van ons eigen Melkwegstelsel. De opname levert het overtuigende bewijs dat het object inderdaad een zwart gat is, en geeft waardevolle informatie over de werking van deze reuzen, waarvan wordt aangenomen dat zij in de centra van de meeste sterrenstelsels te vinden zijn.

LIVESTREAM: persconferentie Event Horizon Telescope Hot!

donderdag, 12 mei 2022 07:29

Op 12 mei 2022, om 15u00 Belgische tijd, start in Duitsland de langverwachte persconferentie van de European Southern Observatory (ESO) waar men de nieuwste resultaten zal bekend maken van sterrenkundig onderzoek dat verricht werd met de Event Horizon Telescope (EHT). De Event Horizon Telescope (EHT) is een grote samengestelde telescoop die bestaat uit een wereldwijd netwerk van radiotelescopen en het onderzoek met de EHT richt zich vooral op de twee zwarte gaten M87 en Sgr A*. Met de EHT kon men in 2019 ook al voor de eerste maal het zwarte gat M87 fotograferen.

Cruciale testvlucht voor Starliner ruimtecapsule Hot!

vrijdag, 06 mei 2022 06:43

Op 19 mei 2022 gaat het Amerikaanse lucht- en ruimtevaartbedrijf Boeing zijn nieuwste ruimtecapsule opnieuw in de ruimte brengen voor een cruciale testvlucht. Tijdens deze onbemande Boeing Orbital Flight Test 2 testvlucht moet de nieuwe Starliner ruimtecapsule zich vastmaken aan het internationale ruimtestation ISS waarna het ruimtevaartuig terug moet landen in de Verenigde Staten. Tijdens een vorige onbemande testvlucht in december 2019 slaagde Boeing er niet in om de nieuwe capsule te laten koppelen met het ruimtestation.

Rocket Lab brengt 34 satellieten in de ruimte en vangt rakettrap met helikopter Hot!

dinsdag, 03 mei 2022 06:23

Rocket Lab, een toonaangevend bedrijf op het gebied van lanceer- en ruimtesystemen, heeft met succes zijn 26e Electron-missie gelanceerd, waarbij 34 satellieten in een baan om de aarde werden gebracht. Rocket Lab heeft nu in totaal 146 satellieten in een baan om de aarde gebracht met de Electron draagraket. Tijdens de missie "Daar en weer terug" heeft Rocket Lab voor het eerst ook de Electron booster met een helikopter in de lucht gevangen.

Wetenschappers van NASA's MMS-missie ontrafelen mysterie van snelle magnetische explosies Hot!

maandag, 02 mei 2022 19:22

In slechts enkele minuten kan een zonnevlam genoeg energie vrijmaken om de hele wereld gedurende 20.000 jaar van energie te voorzien. Deze zonnevlammen worden veroorzaakt door een explosief proces dat magnetische herverbinding wordt genoemd, en wetenschappers hebben de afgelopen halve eeuw geprobeerd te begrijpen hoe dit proces in zijn werk gaat.

Dertig exokometen ontdekt in jong planetair systeem Hot!

donderdag, 28 april 2022 20:19

De ster β Pictoris fascineert astronomen al dertig jaar omdat hij hen in staat stelt een planetenstelsel in wording waar te nemen. Het bestaat uit ten minste twee jonge planeten, en bevat ook kometen, die al in 1987 werden waargenomen. Dit waren de eerste kometen die ooit rond een andere ster dan de zon zijn waargenomen. Nu heeft een internationaal onderzoeksteam onder leiding van Alain Lecavelier des Etangs, CNRS-onderzoeker aan het Institut d'Astrophysique de Paris (CNRS/Sorbonne Université), dertig van dergelijke exokometen ontdekt en de grootte van hun kernen bepaald, die variëren van 3 tot 14 kilometer in diameter.

Dit gebeurde vandaag in 1978