CAPSTONE gelanceerd om nieuwe baan te testen voor NASA's Artemis maanprogramma Hot!

dinsdag, 28 juni 2022 21:45

NASA's CAPSTONE CubeSat, ontworpen om een unieke maanbaan te testen, is veilig in de ruimte en op de eerste etappe van zijn reis naar de maan. Het ruimtevaartuig is op weg naar een baan die in de toekomst bestemd is voor Gateway, een maanruimtestation dat wordt gebouwd door het ruimtevaartagentschap en zijn commerciële en internationale partners en dat NASA's Artemis-programma zal ondersteunen, met inbegrip van astronautenmissies. De Cislunar Autonomous Positioning System Technology Operations and Navigation Experiment, of CAPSTONE, vertrok op dinsdag 28 juni 2022 vanuit Nieuw Zeeland en werd met een Electron raket van het ruimtevaartbedrijf Rocket Lab succesvol in de ruimte gebracht.

Lancering ruimtesonde Psyche wordt uitgesteld!

zaterdag, 25 juni 2022 13:34

NASA kondigde op vrijdag 24 juni 2022 aan dat de Psyche asteroïdemissie, de eerste missie van het ruimtevaartagentschap die ontworpen is om een metaalrijke asteroïde te bestuderen, haar geplande lanceerpoging van 2022 niet zal halen. Door de late levering van de vluchtsoftware en testapparatuur van het ruimteschip heeft de NASA niet voldoende tijd om de nodige tests af te ronden voor de resterende lanceerperiode van dit jaar, die eindigt op 11 oktober.

Eerste Ariane 5-lancering van 2022 is een succes en ondersteunt twee trouwe klanten

donderdag, 23 juni 2022 17:02

De Ariane 5, geëxploiteerd door Arianespace, heeft met succes twee telecommunicatiesatellieten in een geostationaire baan gebracht: MEASAT-3d voor de Maleisische exploitant MEASAT, en GSAT-24 gebouwd door het Indiase ruimtevaartagentschap ISRO voor rekening van NSIL. Met zijn eerste missie van het jaar, en de 113e in totaal, bewijst Ariane 5 eens te meer zijn uitzonderlijke betrouwbaarheid. Missie VA257 zal de breedbanddekking in de regio Azië-Stille Oceaan verbeteren en betekent een nieuw commercieel succes voor Ariane 5 op de markt van Azië-Stille Oceaan.

Software-update voor 19 jaar oude Mars Express ruimtesonde

donderdag, 23 juni 2022 16:32

Het MARSIS-instrument op het Mars Express-ruimtetuig van ESA, beroemd om zijn rol bij de ontdekking van tekenen van vloeibaar water op de Rode Planeet, krijgt een belangrijke software-upgrade waardoor het gedetailleerder dan ooit tevoren onder de oppervlakken van Mars en zijn maan Phobos kan kijken. Mars Express was de eerste missie van ESA naar de Rode Planeet. De orbiter, die 19 jaar geleden, op 2 juni 2003, werd gelanceerd, heeft gedurende bijna twee decennia het buurland van de aarde bestudeerd en ons inzicht in de geschiedenis, het heden en de toekomst van Mars radicaal veranderd.

Europese Vega-C raket klaar voor zijn eerste lancering

maandag, 20 juni 2022 08:33

ESA's nieuwe medium-lift Vega-C raket is bijna klaar voor zijn eerste vlucht. De vier volledig gestapelde trappen zijn nu klaar voor de integratie van de lading, de laatste controles en de lancering vanaf Europa's ruimtehaven in Frans Guyana. Vlucht VV21 zal op 7 juli van start gaan, afhankelijk van geschikte omstandigheden voor de lancering.

Astronomen brengen heftige stervorming in kaart in nevel buiten onze Melkweg

woensdag, 15 juni 2022 19:21

Astronomen hebben met behulp van de ALMA-telescopen nieuwe details onthuld over het stervormingsgebied 30 Doradus, ook wel bekend als de Tarantulanevel. De Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) publiceert vandaag afbeeldingen in hoge resolutie waarin we de nevel in nieuw licht zien. De ijle gaswolken bieden inzicht in hoe in dit gebied zware sterren vormkrijgen.

Gaia ziet vreemde sterren in meest gedetailleerde onderzoek van ons sterrenstelsel Hot!

maandag, 13 juni 2022 16:13

Vandaag geeft ESA's Gaia-missie een nieuwe schat aan gegevens vrij over ons eigen melkwegstelsel. Astronomen beschrijven vreemde 'sterbevingen', stellair DNA, asymmetrische bewegingen en andere fascinerende inzichten in dit meest gedetailleerde onderzoek van de Melkweg tot nu toe.

Twee kleine satellieten gaan verloren tijdens mislukte lancering Astra raket Hot!

maandag, 13 juni 2022 07:50

Op zondag 12 juni 2022 zijn twee kleine Amerikaanse satellieten verloren gegaan toen een commerciële raket van het ruimtevaartbedrijf Astra er niet in slaagde deze uit te zetten in een lage baan om de aarde. De twee satellieten maakten deel uit van NASA's TROPICS programma waarmee wetenschappers tropische stormen en orkanen willen bestuderen. Van de zeven gelanceerde Astra raketten was dit al de vijfde mislukte missie.

Dit gebeurde vandaag in 1985