OSIRIS-REx heeft vanavond een afspraak met planetoïde Bennu Hot!

dinsdag, 20 oktober 2020 17:27

Indien alles probleemloos verloopt, moet op dinsdagavond 20 oktober 2020 de Amerikaanse ruimtesonde OSIRIS-REx kleine stukjes ruimterots en gruis 'opzuigen' van de planetoïde Bennu. De afgelopen maanden bracht de OSIRIS-REx ruimtesonde de planetoïde uitgebreid in kaart waarna deze nu op dinsdagavond 20 oktober 2020 (Belgische tijd) zal afdalen tot op enkele meters hoogte boven het oppervlak van de ruimterots. Dit risicovol manoeuvre speelt zich al op een afstand van ongeveer 330 miljoen kilometer van de aarde en verloopt geheel automatisch. Deze belangrijke gebeurtenis is LIVE te volgen via dit artikel!

Rusland gaat tegen 2026 herbruikbare raket ontwikkelen

zondag, 18 oktober 2020 11:39

De Russische ruimtevaartorganisatie Roscosmos heeft afgelopen week bekend gemaakt dat het tegen 2026 een tweetraps raket gaat ontwikkelen waarvan de onderste trap herbruikbaar is. Deze nieuwe raket, die de naam 'Amur' kreeg, vertoont veel gelijkenissen met de Falcon 9 raket van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX en zal gelanceerd worden vanop de Vostochny Cosmodrome. Rusland wil met deze nieuwe Amur raket op termijn de concurrentie aangaan met SpaceX dat sinds 2015 gebruik maakt van herbruikbare rakettrappen.

Maak kennis met de James Webb Space Telescope Hot!

Na vele jaren van uitstel lijkt het er in 2021 dan toch eindelijk te komen. Dan moet de lang verwachte opvolger van de succesvolle Hubble Space Telescope, de James Webb Space Telescope, eindelijk in de ruimte gebracht worden. De James Webb Space Telescope is een optische infraroodtelescoop met een hoofdspiegel die een diameter heeft van 6,5 meter waarmee astronomen onder andere licht willen opvangen van sterren en sterrenstelsels die kort na de oerknal werden gevormd. Deze ambitieuze ruimtetelescoop werd ontworpen en gebouwd door NASA met belangrijke bijdragen van Europa (ESA) en Canada (CSA).

Grote, donkere sterrenstelsels bestaan waarschijnlijk toch niet

donderdag, 15 oktober 2020 12:24

Astronomen hebben na een nieuwe analyse van bestaande Hubble-data vastgesteld dat het uiterst lichtzwakke sterrenstelsel Dragonfly44 veel minder sterrenhopen in de omringende halo van donkere materie heeft dan in 2016 is gemeld. Omdat het aantal bolhopen een goede indicator is voor de hoeveelheid donkere materie, is dit zogeheten ultradiffuse stelsel eerder een gewoon dwergsterrenstelsel, met de bijbehorende hoeveelheid donkere materie, dan een stelsel van Melkweg-achtige omvang dat vrijwel geheel uit donkere materie zou bestaan.

Blue Origin brengt opnieuw onbemande capsule in de ruimte Hot!

dinsdag, 13 oktober 2020 19:41

Het private ruimtevaartbedrijf Blue Origin heeft op 13 oktober 2020 opnieuw een succesvolle onbemande testvlucht uitgevoerd van zijn herbruikbare New Shepard raket en bijhorende ruimtecapsule. Zo bracht Blue Origin zijn zelf ontwikkelde ruimtevaartuig kortstondig in de ruimte en keerde de bijhorende draagraket kort na de lancering terug naar de aarde. In tegenstelling tot andere draagraketten maakte de BE-3 raket van Blue Origin uiteindelijk een zachte landing op aarde waardoor deze opnieuw kan gebruikt worden. Dankzij deze dertiende testvlucht staat Blue Origin opnieuw een stap dichter bij het in de ruimte brengen van mensen.

Dood door ‘spaghettificatie’: ESO-telescopen leggen laatste ogenblikken vast van ster die door een zwart gat wordt verzwolgen

maandag, 12 oktober 2020 11:12

Met behulp van telescopen van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) en andere organisaties hebben astronomen de zeldzame uitbarsting van licht waargenomen van een ster die door een superzwaar zwart gat aan flarden wordt getrokken. Het verschijnsel, dat een tidal disruption event wordt genoemd, was met een afstand van iets meer dan 215 miljoen lichtjaar het meest nabije in zijn soort en werd ongekend gedetailleerd waargenomen.

Alle seinen op groen voor blik op rode planeet Mars

maandag, 12 oktober 2020 09:44

Op woensdagavond 14 oktober om 21.00 uur organiseert het Anton Pannekoek Instituut voor Sterrenkunde (Universiteit van Amsterdam) een virtuele kijkavond vanwege de oppositie van Mars. De rode planeet staat die dag precies tegenover de zon vanaf de aarde gezien. Daarbij staat de planeet ook nog eens hoog aan de hemel. De eerstvolgende perfecte waarneemkans vindt pas over dertig jaar plaats.

Sterrenwacht Leiden

Sinds haar oprichting in 1633 als observatorium bij de Leidse universiteit, heeft de “Leidse Sterrewacht” een leidinggevende rol gespeeld in de geschiedenis van de astronomie. De Leidse sterrenwacht is het oudste universiteitsobservatorium ter wereld (Sterrenwacht Parijs-Meudon dateert van 1667 en het Koninklijk Observatorium van Greenwich dateert van 1675) en bekende directeuren van deze sterrenwacht waren onder andere Willem de Sitter, Ejnar Hertzsprung en Jan Oort.

Dit gebeurde vandaag in 1975