Voor het eerst methaanijs gemaakt op aarde onder ruimtecondities

dinsdag, 14 april 2020 06:01

Een internationaal team van sterrenkundigen heeft in een laboratorium van de Universiteit Leiden laten zien dat methaan kan ontstaan op ijzige stofdeeltjes in de ruimte. Het vermoeden dat dit kon, bestond al langer, maar doordat de omstandigheden in de ruimte lastig zijn na te bootsen, was het nog nooit gelukt om dit te bewijzen. De onderzoekers publiceren hun bevindingen maandagavond in het tijdschrift Nature Astronomy.

Nieuwe NASA-missie moet raadsel van zonnestormen oplossen

woensdag, 01 april 2020 19:43

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft bekend gemaakt dat ze een nieuwe missie heeft geselecteerd waarmee men meer inzicht wil krijgen in hoe de energierijke deeltjesstraling van de zon ontstaat. Het Sun Radio Interferometer Space Experiment (SunRISE) staat onder leiding van de University of Michigan en bestaat uit zes kleine satellieten die in de ruimte samen een virtuele radiotelescoop gaan vormen. De lancering van deze nieuwe ambitieuze NASA-s missie is voorzien voor 2023.

Westerbork telescoop legt eerste kosmische radioflitsen vast

maandag, 09 maart 2020 22:12

In Westerbork is in 2019 de upgrade van één van de snelste en meeste gevoelige radiotelescopen ter wereld voltooid. Het team van Nederlandse en internationale onderzoekers heeft hiermee ontdekt dat er grote onderlinge verschillen zitten in het gedrag van de zogenaamde snelle radioflitsers. Zulke flitsers, ook wel Fast Radio Bursts (FRBs) genaamd, zenden enorme hoeveelheden energie uit, die het heelal doorkruisen. Maar waar al dat felle radiolicht door wordt uitgezonden, is onbekend. De Westerbork resultaten laten zien dat deze puzzel voorlopig niet is opgelost. Het eerste wetenschappelijke resultaat van deze nieuwe radiohogesnelheidscamera’s verschijnt vandaag in het vakblad Astronomy & Astrophysics.

Help mee de locatie van zwarte gaten te ontdekken in het LOFAR Radio Galaxy Zoo-project

woensdag, 26 februari 2020 21:40

Wetenschappers vragen de hulp van het publiek om de oorsprong te vinden van honderdduizenden sterrenstelsels die zijn ontdekt door de grootste radiotelescoop ooit gebouwd: LOFAR. Waar komen deze mysterieuze objecten die duizenden lichtjaren groot zijn vandaan? Een nieuw ‘citizen science’ project, LOFAR Radio Galaxy Zoo, geeft iedereen met internet de mogelijkheid om mee te doen aan de zoektocht om uit te vinden waar de zwarte gaten in het midden van deze sterrenstelsels zich bevinden.

Spitzer ruimtetelescoop stopt ermee Hot!

donderdag, 23 januari 2020 10:27

Op 30 januari 2020 wordt de Spitzer ruimtetelescoop definitief uitgeschakeld. Hierdoor komt er een einde aan de zestien jaar lange missie van één van de meest succesvolste Amerikaanse ruimtetelescopen. De Spitzer ruimtetelescoop maakte het onzichtbare zichtbaar en bracht ons heel wat kennis bij over ons zonnestelsel en het universum.

Zuurstoflijn opent nieuwe blik op ver heelal

dinsdag, 14 januari 2020 19:43

Een team van Leidse en Amerikaanse astronomen heeft een nieuwe manier ontdekt om verre sterrenstelsels in kaart te brengen. Ze gebruikten daarvoor een spectraallijn van atomair zuurstof. Die spectraallijn is normaal gesproken niet goed op te vangen met aardse telescopen. Maar doordat het licht van verre sterrenstelsels komt, is het uitgerekt en kun je het juist wél op aarde meten. Dat is nu gebeurd met een in Nederland gemaakt instrument. De onderzoekers publiceren hun bevindingen binnenkort in het vakblad The Astrophysical Journal Letters.

Nederlandse antennes uitgerold achter de maan

dinsdag, 03 december 2019 07:30

De drie antennes van de Nederlands-Chinese radiotelescoop die achter de maan hangt, zijn uitgerold. Dat heeft het Nederlandse team vandaag officieel bekendgemaakt. De Netherlands-China Low Frequency Explorer (NCLE) hing meer dan een jaar in de ruimte te wachten. Dat was langer dan oorspronkelijk gepland, omdat de bijbehorende communicatiesatelliet langer een Chinese maanlander moest bijstaan.

Extremely Large Telescope (ELT)

De Extremely Large Telescope (ELT) is een gigantische telescoop die gebouwd wordt in Chili en ontworpen werd door de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO). De hoofdspiegel van deze telescoop bestaat uit 798 hexagonale segmenten en alles samen heeft deze spiegel een diameter van maar liefst 39 meter. Hierdoor zal de ELT de grootste optische/nabij-infraroodtelescoop ter wereld zijn. Met dit reusachtig sterrenkundig observatorium zou het mogelijk moeten zijn om atmosferen van exoplaneten te bestuderen. Verwacht wordt dat deze telescoop in 2025 voor het eerst naar de sterrenhemel zal gericht worden.

Zeven landen ondertekenen oprichting van het Square Kilometre Array Observatory

donderdag, 14 maart 2019 08:56

Op dinsdag 12 maart 2019 hebben in het Italiaanse Rome zeven landen de oprichting van het Square Kilometre Array Observatory (SKAO) ondertekend. De Square Kilometre Array (SKO) is een gigantisch grote radiotelescoop die wordt gebouwd in Zuid-Afrika en Australië. De faciliteit zal bestaan uit vele duizenden schotels en antennes die met elkaar in verbinding staan. Op deze manier ontstaat een grote radiotelescoop met een ontvangstgebied van een vierkante kilometer (square kilometre) die de grootste en meest gevoelige radiotelescoop ter wereld moet worden.

Wat is een blauwe maan?

In tegenstelling tot wat de naam zegt, is een 'blauwe maan' geen natuurkundig fenomeen maar een term uit de volksmond. Zo wordt de term 'blauwe maan' gegeven aan de tweede volle maan die in één kalendermaand te zien is. Dit fenomeen is niet heel uitzonderlijk en komt gemiddeld om de 2,71 jaar voor. De reden waarom men dit in de volksmond 'blauwe maan' noemt, komt wellicht van de Engelse uitdrukking 'once in a blue moon', wat de uitdrukking is voor iets wat zelden gebeurt.

Pagina 1 van 14