Messier 63, ook gekend als NGC 5055, is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Canes Venatici (Jachthonden) en draagt ook de naam 'Zonnebloemstelsel' (Sunflowergalaxy' in het Engels). Dit sterrenstelsel maakt deel uit van een cluster waartoe ook het sterrenstelsel Messier 51 (Draaikolknevel) behoord. Het stelsel bevindt zich op een afstand van ongeveer 37 miljoen lichtjaar van de aarde en heeft een visuele helderheid van magnitude 8.6. Op 25 mei 1971 werd er een supernovae van het type Ia ontdekt in Messier 63 die magnitude 11.8 bereikte. De cluster waartoe Messier 63 behoort, bevindt zich op een afstand van 37 miljoen lichtjaar van de Aarde.

Messier 63 werd in het jaar 1781 ontdekt door de Franse astronoom Pierre Méchain. Het was de eerste originele ontdekking van Charles Messiers vriend en assistent Méchain die in het totaal zo'n 25 objecten ontdekte uit de (latere) Messier cataloog. De twee Herschel's observeerden eveneens Messier 63 en herkenden de spiraalvorm die Charles Messier met zijn kleine telescoop niet kon waarnemen.

Men kan Messier 63 eenvoudig terugvinden 6° ten zuiden van dat andere bekende deep-sky object Messier 51. Het sterrenstelsel Messier 63 is reeds zichtbaar met een (grote) binoculair, niet zo ver van Messier 94. Een telescoop toont een heldere sterachtige kern, omgeven door een zwakkere halo. In grotere telescopen kunnen onder een goede donkere hemel de spiraalarmen opgemerkt worden.

Gegevens Messier 81

Sterrenbeeld: Jachthonden (Canes Venatici)
Andere benaming: Zonnebloemstelsel
NGC: NGC 5055
Rechte klimming: 13u15,8m
Declinatie: +42° 02'
Helderheid: 6,9
Afstand: 30 miljoen lichtjaar
Schijnbare afmeting: 10 x 6 boogminuten
Roodverschuiving: -0,001678

Canes Venatici
Foto: Sky & Telescope

Messier 63 - Foto: NASA/ESA

Dit gebeurde vandaag in 2008

In de stad Colombo, Sri Lanka, overlijdt Sir Arthur Charles Clarke. Hij schreef het boek 2001: A Space Odyssey en bedacht in 1945 het principe van de geostationaire communicatiesatelliet. Deze bijzondere baan om onze planeet is ook bekend als de 'Clarke Orbit'. Zijn bekendste boek, 2001: A Space Odyssey, werd in 1968 verfilmd en wordt beschouwd als een mijlpaal in de filmgeschiedenis. Clarke deed op de Amerikaanse televisie samen met Walter Cronkite ook verslag van de Apollo-maanexpedities en werd in 2000 door de Britse koningin geridderd voor zijn verdiensten.