Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in 2015? Hot!

vrijdag, 02 januari 2015 10:52

Ieder jaar opnieuw sieren verschillende hemelfenomenen de nachthemel. Alles aan de hemel is voortdurend in verandering: de planeten bewegen tussen de sterrenbeelden door terwijl deze sterrenbeelden op hun beurt doorheen de tijd verdwijnen, en na enkele maanden weer verschijnen aan de sterrenhemel. In dit artikel zullen we het hebben over wat er allemaal aan de sterrenhemel te zien is in 2015.

Kijk de volgende dagen eens naar komeet C/2014 Q2 Lovejoy Hot!

woensdag, 31 december 2014 00:14

Misschien krijgen we de volgende weken aan de sterrenhemel een mooie winterkomeet te zien. Zo scheert de komeet C/2014 Q2 Lovejoy op 7 januari 2015 op een afstand van 70 miljoen kilometer langs de Aarde waardoor deze momenteel al aan de avondhemel waarneembaar is vanuit de Lage Landen. De kans bestaat dan ook dat deze komeet rond 7 januari zichtbaar zal zijn met het blote oog.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in januari 2015? Hot!

woensdag, 24 december 2014 14:30

Januari is de eerste maand van het jaar in de gregoriaanse kalender en werd genoemd naar naar Janus, de Romeinse god van poorten en deuren. Eén van de hoogtepunten op sterrenkundig vlak in de maand januari is ongetwijfeld de Boötiden meteorenzwerm. Ontdek via dit uitgebreid artikel wat er allemaal te zien is aan de sterrenhemel in januari 2015.

Hier komen de Geminiden! Hot!

woensdag, 10 december 2014 00:00

De maand december is niet enkel gekend om Kerstmis of oudejaarsavond maar het is ook de maand waarin we kunnen genieten van de prachtige Geminiden meteorenzwerm. Onder kenners worden de Geminiden omschreven als één van de actiefste zwermen en ook één mooiste jaarlijkse meteorenzwermen die het zeker waard zijn om de koude nachten even te trotseren.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in december 2014? Hot!

woensdag, 26 november 2014 00:00

Op 1 december start de weerkundige winter. De maand december wordt in de volksmond dan ook wel de ‘donkere maand’ of ‘wintermaand’ genoemd en is voor veel amateur-astronomen één van de betere maanden om met de telescoop naar buiten te gaan. Eén van de hoogtepunten in december is ongetwijfeld de Geminiden meteorenzwerm. Ontdek via dit uitgebreid artikel wat er allemaal te zien is aan de sterrenhemel in december 2014.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in november 2014? Hot!

zaterdag, 25 oktober 2014 00:00

November wordt ook wel de ‘nevelmaand’ of ‘slachtmaand’ genoemd en is de elfde maand van het jaar in de gregoriaanse kalender. In dit artikel bespreken we wat er zoal te zien is aan de sterrenhemel in november 2013.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in oktober 2014? Hot!

vrijdag, 26 september 2014 00:00

Oktober, ook wel de wijnmaand genoemd, is de tiende maand in de gregoriaanse kalender en is traditioneel de maand waarin onze klok een uur wordt teruggezet (26 oktober). In dit artikel bespreken we wat er zoal te zien aan de sterrenhemel in oktober 2014. Eén van de sterrenkundige hoogtepunten in oktober 2014 is de oppositie van de planeet Uranus.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in september 2014? Hot!

woensdag, 27 augustus 2014 00:00

Op maandag 1 september 2014 begint de weerkundige herfst en de astronomische herfst, ook wel 'equinox' genoemd, start vervolgens op 23 september. In september worden de nachten opvallend langer waardoor dit voor veel amateur-astronomen de start is van een nieuw seizoen van waarnemen. In dit artikel bespreken we wat er zoal te zien aan de sterrenhemel in september 2014.

Hier komen de Perseïden! Hot!

vrijdag, 08 augustus 2014 00:00

De maand augustus is voor veel amateur-sterrenkundigen en liefhebbers van hemelverschijnselen een hoogmaand aangezien we in deze maand één van de mooiste zogenaamde 'sterrenregens' te zien krijgen. Elk jaar doorkruist de Aarde in de maand augustus de baan van de komeet Swift-Tuttle wat leidt tot de prachtige Perseïden meteorenzwerm die we in de volksmond ook kennen als 'vallende sterren'. Dit is dus de perfecte periode om een wens te doen!

Pagina 8 van 52