Hubble fotografeert Mars

zaterdag, 21 mei 2016 12:51

Op 22 mei 2016 staat de planeet Mars in oppositie met de Zon. Dit wil zeggen dat deze planeet zich, gezien vanaf de Aarde, tegenover de Zon bevindt en hierdoor de hele nacht zichtbaar is. Eind mei 2016 bereikt Mars ook zijn kleinste afstand tot de Aarde. Ter gelegenheid van deze oppositie maakte de Hubble Space Telescope een nieuwe gedetailleerde foto van Mars waarop tal van details te herkennen zijn.

Bekijk hier LIVE de Mercuriusovergang Hot!

maandag, 09 mei 2016 10:47

Op 9 mei 2016 kunnen we in België, Nederland en vele andere plaatsen op Aarde genieten van een prachtig astronomisch verschijnsel: een Mercuriusovergang. Dit is een relatief zeldzaam verschijnsel dat plaatsvindt wanneer, gezien vanaf de Aarde gezien, de kleine planeet Mercurius voor de Zon schuift. Zo zullen we op 9 mei meerdere uren lang kunnen zien hoe een klein, donker 'bolletje' voor de schijf van onze ster schuift. Doordat Mercurius een zeer kleine planeet is, kunnen we de overgang het best waarnemen met behulp van telescopen. Bekijk via dit artikel LIVE dit verschijnsel!

Mercuriusovergang op 9 mei 2016 Hot!

zondag, 08 mei 2016 06:53

Op 9 mei 2016 kunnen we in België, Nederland en vele andere plaatsen op Aarde genieten van een prachtig astronomisch verschijnsel: een Mercuriusovergang. Een Mercuriusovergang is een relatief zeldzaam verschijnsel dat plaatsvindt wanneer, gezien vanaf de Aarde gezien, de kleine planeet Mercurius voor de Zon schuift. Zo zullen we op 9 mei meerdere uren lang kunnen zien hoe een klein, donker 'bolletje' voor de schijf van onze ster schuift.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in mei 2016? Hot!

zondag, 01 mei 2016 08:50

De vijfde maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel de 'bloeimaand' of 'Mariamaand' genoemd. Voor amateur-astronomen is mei 2016 een zeer interessante maand doordat de planeet Mars op 22 mei in oppositie is, er een Mercuriusovergang zichtbaar is en we kunnen genieten van de eta Aquariden meteorenzwerm. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in mei 2016.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in april 2016? Hot!

woensdag, 30 maart 2016 11:09

De vierde maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel 'grasmaand', 'pasmaand' of 'eiermaand' genoemd. Voor amateur-astronomen is april 2016 een zeer interessante maand doordat we de planeten Mercurius, Mars, Jupiter en Saturnus kunnen waarnemen, een komeet kunnen zien en we kunnen genieten van de Lyriden meteorenzwerm. In dit uitgebreid artikel wordt een overzicht gegeven van wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in april 2016.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in maart 2016? Hot!

dinsdag, 01 maart 2016 08:23

De derde maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel 'lentemaand', 'buienmaand' of 'guldenmaand' genoemd en werd genoemd naar de Romeinse god Mars, de god van de oorlog. In dit uitgebreid hemeljournaal wordt een overzicht gegeven van wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in maart 2016.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in februari 2016? Hot!

zondag, 31 januari 2016 09:46

De tweede maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel 'schrikkelmaand', 'slijkmaand' of 'regenmaand' genoemd en werd genoemd naar de Romeinse god Februus, de god van de purificatie en onderwereld. In dit uitgebreid artikel wordt een overzicht gegeven wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in februari 2016.

Kijk eens naar vijf paneten! Hot!

dinsdag, 19 januari 2016 14:11

Vanaf woensdag 20 januari 2016 kunnen we met het blote oog maar liefst vijf planeten aan de ochtendhemel zien: Mercurius, Venus, Mars, Saturnus en Jupiter. Links in het oosten staan Mercurius, Venus en Saturnus en in het zuiden vinden we Mars en in het zuidwesten Jupiter terug. We hebben ruim tien jaar moeten wachten op een dergelijke samenstand die nu ongeveer een maand lang zichtbaar zal zijn.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in januari 2016? Hot!

zaterdag, 26 december 2015 15:14

Januari is de eerste maand van het jaar in de gregoriaanse kalender en werd genoemd naar naar Janus, de Romeinse god van poorten en deuren. Enkele van de hoogtepunten op sterrenkundig vlak in januari 2016 zijn ongetwijfeld de Boötiden meteorenzwerm, de komeet Catalina en de verschillende planeten die we 's morgens aan de hemel kunnen zien. Ontdek via dit uitgebreid artikel wat er allemaal te zien is aan de sterrenhemel in januari 2016.

Neen, planetoïde 2003 SD220 gaat niet voor aardbevingen zorgen! Hot!

donderdag, 24 december 2015 07:51

Ondanks het feit dat verschillende populaire media de afgelopen dagen berichten de wereld hebben ingestuurd over mogelijke doemscenario's in verband met de passage van de planetoïde 2003 SD220 zal dit niet leiden tot rampen zoals aardbevingen. Zo liet de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA weten dat deze planetoïde, die op 24 december 2015 langs de Aarde vliegt, voor geen enkele bedreiging zorgt.

Pagina 5 van 52