Komeet 46P/Wirtanen zichtbaar aan de sterrenhemel! Hot!

donderdag, 06 december 2018 09:38

Op 12 december 2018 bereikt de komeet 46P/Wirtanen het perihelium, dat is het punt waarop deze komeet het dichtst bij de Zon staat. Tijdens het perihelium bevindt deze komeet zich op een afstand van 1,06 AE (Astronomische Eenheden) van de Zon en op 'slechts' 0,08 AE van de Aarde, wat overeen komt met ongeveer 12 miljoen kilometer. Doordat de helderheid van de komeet 46P/Wirtanen op dat moment ongeveer magnitude +5,1 zal bedragen, kan deze rond deze periode bij helder weer en locaties met weinig lichtvervuiling zichtbaar zijn met het blote oog.

Hoe fotografeer je de sterrenhemel? Hot!

De sterrenhemel en Melkweg fotograferen blijft voor heel veel fotografen een interessant iets. Een mooie foto van de Melkweg toont de pracht van de sterrenhemel en vertelt ons meer over onze locatie in het heelal. Toch blijkt het fotograferen van de sterrenhemel en de Melkweg velen af te schrikken ook al is dit makkelijker dan je denkt. In dit artikel wordt grondig uitgelegd hoe je de sterrenhemel en de Melkweg het best fotografeert en met wat je allemaal rekening hoeft te houden.

Hier komen de nachten van de 'vallende sterren'! Hot!

maandag, 06 augustus 2018 10:11

De maand augustus is voor veel amateur-sterrenkundigen en liefhebbers van hemelverschijnselen een hoogmaand aangezien we in deze maand één van de mooiste zogenaamde 'sterrenregens' te zien krijgen. Elk jaar doorkruist de Aarde in de maand augustus de baan van de komeet Swift-Tuttle wat leidt tot de prachtige Perseïden meteorenzwerm die we in de volksmond ook kennen als 'vallende sterren'. Dit is dus de perfecte periode om een 'wens' te doen of om vanuit je tuin tientallen meteoren waar te nemen!

Totale maansverduistering te zien op vrijdag 27 juli Hot!

maandag, 23 juli 2018 07:46

Op vrijdagavond 27 juli 2018 kunnen we vanuit België een totale maansverduistering zien. De verduistering zal starten wanneer de Maan nog diep onder de horizon staat en is vanuit België te zien vanaf omstreeks 21u27. Aangezien dit slechts enkele minuten voor de totaliteit van de verduistering is, zullen we vanaf dan bij helder weer een prachtig zicht hebben op een volledig verduisterde Maan die op dat moment heel subtiel rood-bruin zal kleuren. Omstreeks 23u15 komt de Maan terug uit de schaduw van de Aarde en om 00u20 is de maansverduistering ten einde.

Strong Thermal Emission Velocity Enhancement (STEVE)

Naast het prachtige klassieke poollicht kennen we sinds enkele jaren ook enkele bizarre poollichtverschijnselen waarvan nog niet alles is geweten. Eén daarvan is het zogeheten Strong Thermal Emission Velocity Enhancement dat beter gekend is als 'STEVE'. Terwijl klassiek poollicht vaak een ovale vorm aanneemt over een groot deel van de hemel, heeft STEVE een langwerpige, smalle, golvende vorm en is deze minder helder. Deze 'streep' aan de nachtelijke hemel krijgt nu internationale aandacht doordat foto's ervan massaal werden bekeken op Facebook en andere sociale media.

Komende dagen veel 'vallende sterren' te zien! Hot!

maandag, 07 augustus 2017 08:48

De Geminiden: hier komen de 'vallende sterren' Hot!

maandag, 12 december 2016 10:55

De maand december is niet enkel gekend om Kerstmis of oudejaarsavond maar het is ook de maand waarin we kunnen genieten van de prachtige Geminiden meteorenzwerm die we in de volksmond ook wel kennen als 'vallende sterren'. Onder kenners worden de Geminiden meteoren omschreven als één van de actiefste zwermen en ook één mooiste jaarlijks terugkerende meteorenzwermen die het zeker waard zijn om de koude nachten even te trotseren.

Hier komen de Leoniden! Hot!

zaterdag, 12 november 2016 08:00

Wie houdt van meteoren, ook wel 'vallende sterren' genoemd, kan in november eveneens zijn hart ophalen. Zo vindt op donderdag 17 november 2016 het maximum plaats van de meteorenzwerm Leoniden. Onder ideale omstandigheden mogen van deze zwerm ongeveer een vijftiental 'vallende sterren' per uur verwachten. Helaas stoort dit jaar het maanlicht waardoor we enkel de helderste Leoniden meteoren zullen te zien krijgen.

De Perseïden komen er terug aan! Hot!

donderdag, 04 augustus 2016 08:27

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in juni 2016? Hot!

maandag, 30 mei 2016 19:24

Op 1 juni start de weerkundige zomer. Twintig dagen later begint officieel de astronomische zomer dat sterrenkundigen ook wel het 'solsticium' heten. De maand juni werd genoemd naar de Romeinse godin, Juno, de vrouw van Jupiter. In juni 2016 is de prachtige planeet Saturnus in oppositie en kunnen we verschillende vallende sterren zien afkomstig van minder bekende meteorenzwermen. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wat er allemaal aan de sterrenhemel te zien is in juni 2016.

Pagina 4 van 52