Efemeriden

Waar bevinden zich de planeten aan de hemel, wanneer zijn ze zichtbaar, zijn er samenstanden van planeten... handige efemeridentabellen voor de actieve waarnemer.

Efemeridentabellen
Conjuncties
Efemeriden deepsky objecten
Deze tools voor het waarnemen werd ontwikkeld door Spacepage.be - versie 5

De Engelse astronoom John Russel Hind ontdekt de planetoïde 8 Flora. Deze planetoïde bevindt zich gemiddeld ongeveer 2,2 astronomische eenheden van de zon en is ongeveer 136×136×113 kilometer groot. Vanaf de Aarde gezien kan deze planetoïde tijdens opposities een magnitude van gemiddeld +8,7 bereiken. Tijdens gunstige opposities, wanneer de planetoïde zich in de buurt van haar perihelium bevindt, kan de helderheid oplopen tot +7,9.

De planetaire nevel NGC 6818 in het sterrenbeeld Sagittarius (Boogschutter) heeft magnitude 9.3 en is ook bekend onder de naam 'The Little Gem'. Het uiterlijk van dit deep-sky object is…