1,63 m Dunn Solar Telescope (Sacramento Peak)

De Zon, cruciaal voor alle leven op Aarde, is ongetwijfeld het belangrijkste hemellichaam in ons zonnestelsel. De Zon werd millennia lang aanbeden als een godheid, totdat 17de eeuwse astronomen zoals Christiaan Huygens (1629-1695) en Johannes Hevelius (1611-1687) serieus filosoferen over de idee dat de Zon een ster is.

Dutch Open Telescope (La Palma)

De Zon bevat 99,9% van alle massa in ons zonnestelsel en is ongetwijfeld het belangrijkste hemellichaam in ons zonnestelsel. Bovendien gaf haar creatie uit een samenkrimpende interstellaire gaswolk aanleiding tot het ontstaan van de planeten en blijft de Zon cruciaal voor alle leven op Aarde. Sinds oudsher hebben diverse culturen de Zon als een godheid aanbeden maar het is slechts sinds het einde van de 19de eeuw dat de mensheid daadwerkelijk beseft dat onze Zon een ster is!

Large Binocular Telescope

De Large Binocular Telescope (LBT) is een astronomisch observatorium dat zich op een hoogte van 3 300 meter bevindt op de Mount Graham in het zuidoosten van de Amerikaanse staat Arizona. Deze bijzondere telescoop maakt deel uit van het Mount Graham International Observatory en behoort tot 's werelds beste observatoria. De LBT is een gezamenlijk project tussen het Italiaanse Instituto Nazionale di Astrofisica, universiteiten uit Arizona, Minnesota, Virginia, Ohio en het Max Planck Institute for Astronomy uit Duitsland.

Green Bank Telescope

De Robert C. Byrd Green Bank Telescope is 's werelds grootste beweegbare radiotelescoop en één van 's werelds grootste beweegbare bouwwerken. Deze reusachtige telescoop, die genoemd werd naar de Amerikaanse senator Robert C. Byrd, bevindt zich nabij het Amerikaanse dorpje Green Bank in de staat West Virginia en maakt deel uit van het Amerikaanse National Radio Astronomy Observatory (NRAO).

Gemini Observatory

Het Gemini Observatory is een astronomisch observatorium dat bestaat uit twee telescopen die zich op het Noordelijk en het Zuidelijk halfrond op Aarde bevinden. Beide telescopen zijn Cassegrain reflector telescopen met een diameter van 8,1 meter en werden gebouwd door een consortium dat bestaat uit Amerika, Engeland, Canada, Chili, Brazilië, Argentinië en Australië dat onder leiding staat van de Association of Universities for Research in Astronomy (AURA).

Kitt Peak National Observatory

Het Kitt Peak National Observatory is een Amerikaans astronomisch observatorium dat zich op een hoogte van 2 096 meter bevindt bovenop de top van de Quinlan Mountains op ongeveer 88 kilometer ten zuidwesten van de stad Tucson in de staat Arizona. De meeste faciliteiten van dit observatorium maken deel uit van de Amerikaanse National Optical Astronomy Observatory (NOAO) of van de universiteit van Arizona.

Mount Wilson Observatory

Het Mount Wilson observatorium bevindt zich bovenop de top (hoogte: 1 742 meter) van de berg Mount Wilson in Los Angeles, Amerika. Dankzij de ideale waarnemingsomstandigheden is deze plek zeer goed geschikt voor astronomische observaties en bepaalde toepassingen zoals interferometrie. De groei van de stad Los Angeles zorgde er wel voor dat dit observatorium gelimiteerd is in zijn waarnemingen maar toch blijft het vandaag de dag een zeer actief astronomisch centrum met zowel oude alsook nieuwe instrumenten.

Volkssterrenwachten in Nederland

Nederland telt verschillende volks- en publiekssterrenwachten. Een volks- of publiekssterrenwacht heeft als belangrijke taak het grote publiek te informeren over sterrenkunde en ruimtevaart en zowel de jeugd alsook volwassenen warm te maken voor deze bijzondere hobby. Elke volkssterrenwacht beschikt hierdoor over één of meerdere telescopen, een bibliotheek, vergaderruimte, tentoonstelling en auditorium.

Pic du Midi Observatory

Pic du Midi de Bigorre is een berg met een hoogte van 2 877 meter die gelegen is in de Hautes-Pyrénées, Frankrijk, en bekend is om zijn astronomisch observatorium. De bouw van dit observatorium begon in 1878. Vandaag de dag bevinden zich hier tal van telescopen, een restaurant, een interactief museum en een onderzoekscentrum.

W. M. Keck Observatory

De W. M. Keck Observatory is een Amerikaans astronomisch observatorium dat zich bovenop de Mauna Kea vulkaan bevindt op Hawaï op een hoogte van 4 145 meter. Aangezien deze bergtop één van de beste plaatsen is op Aarde voor astronomische waarnemingen is het dan ook logisch dat zich hier tal van observatoria bevinden.

Pagina 13 van 15