Artemis

NASA en Intuitive Machines maken landingsplaats bekend voor Nova-C maanlander

maandag, 15 november 2021 16:06

Eind 2022 zal NASA in samenwerking met het ruimtevaartbedrijf Intuitive Machines een ijsmijnexperiment gekoppeld aan een robotlander naar de zuidpool van de maan sturen op een bergkam niet ver van de Shackleton-krater, een locatie die ingenieurs en wetenschappers maandenlang hebben geëvalueerd. NASA en Intuitive Machines, dat een partner is van het ruimtevaartagentschap voor commerciële missies naar de maan, kondigde de locatie aan op 3 november 2021.

NASA's Space Launch System voor het eerst volledig geassembleerd Hot!

zaterdag, 23 oktober 2021 14:06

De nieuwste raket van de ruimtevaartorganisatie NASA, het Space Launch System (SLS), is voor het eerst volledig geassembleerd. Afgelopen week werd in de Vehicle Assembly Building (VAB) van het Kennedy Space Center de nieuwe Orion ruimtecapsule vastgemaakt bovenop de nieuwe raket waardoor het Space Launch System nu voor de eerste maal volledig geassembleerd is. Het Space Launch System (SLS) is maar liefst 98 meter lang en moet tijdens de eerste onbemande Artemis I testvlucht de Orion ruimtecapsule in een baan om de maan brengen. Nu de raket volledig geassembleerd is, kan NASA starten met de laatste tests. Zo moet deze nieuwe superraket ook voor de eerste maal wordt getransporteerd naar het lanceerplatform LC 39B. De lancering van de Artemis I missie is voorzien voor 12 februari 2022.

NASA's VIPER maanrover gaat landen in een krater op de zuidpool van de maan

maandag, 20 september 2021 22:35

In 2023 zal NASA's Volatiles Investigating Polar Exploration Rover (VIPER) landen nabij de westelijke rand van de Nobile krater op de zuidpool van de maan om het oppervlak en de ondergrond van de regio in kaart te brengen en te onderzoeken op water en andere bronnen. VIPER, dat deel uitmaakt van Artemis, zal gelanceerd worden met een SpaceX Falcon-Heavy raket en door Astrobotic's Griffin lander naar de maan gebracht worden in het kader van NASA's Commercial Lunar Payload Services programma.

NASA kiest Firefly Aerospace voor voor wetenschappelijke missie naar de maan

vrijdag, 05 februari 2021 15:03

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft het bedrijf Firefly Aerospace gekozen waarmee het zal samenwerken voor een onbemande wetenschappelijke missie naar de maan in 2023. Zo zal Firefly Aerospace de onbemande maanlander Blue Ghost ontwikkelen en bouwen met aan boord tien wetenschappelijke NASA-experimenten waarmee men onder andere de samenstelling van de maanbodem wil onderzoeken. Deze wetenschappelijke missie maakt deel uit van NASA's Artemis maanprogramma waarmee de Verenigde Staten op termijn opnieuw mensen naar de maan wil brengen.

Test raketmotoren NASA's Space Launch System vroegtijdig stopgezet Hot!

zondag, 17 januari 2021 00:20

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft op het Stennis Space Center in Mississippi voor het eerst de vier raketmotoren getest van de onderste rakettrap voor het toekomstige Space Launch System. De vier krachtige raketmotoren werden om 23u30 Belgische tijd tot ontbranding gebracht maar vielen iets meer dan een minuut later al terug uit als gevolg van een technisch probleem. Met het Space Launch System wil NASA binnen enkele jaren opnieuw mensen naar de maan brengen.

Canada gaat mee naar de maan Hot!

donderdag, 17 december 2020 19:54

Op woensdag 16 december 2020 heeft het Canadese ruimtevaartagentschap CSA bekend gemaakt dat een Canadese ruimtevaarder mee naar de maan gaat vliegen tijdens de Amerikaanse Artemis 2 ruimtemissie. Hierdoor wordt Canada het tweede land ter wereld dat een mens naar de maan brengt. De Artemis 2 missie moet in 2023 de eerste bemande ruimtevlucht worden uit NASA's nieuwe ambitieuze maanprogramma waarmee de Verenigde Staten opnieuw mensen op het maanoppervlak willen brengen.

NASA start met de assemblage van Space Launch System Hot!

donderdag, 26 november 2020 00:05

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie is op het Kennedy Space Center in Florida gestart met de assemblage van het Space Launch System (SLS). Het Space Launch System (SLS) is een reeks nieuwe zogeheten 'heavy lift' raketten die de Verenigde Staten willen gebruiken voor zowel bemande alsook onbemande missies naar de maan en andere hemellichamen. Voor NASA is de start van de assemblage van deze gigantische raket een belangrijke stap in de realisatie van nieuwe bemande ruimtevluchten naar de maan.

NASA kiest drie bedrijven voor nieuwe maanlander Hot!

donderdag, 30 april 2020 22:48

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft op donderdag 30 april 2020 bekend gemaakt dat het drie bedrijven heeft geselecteerd voor de ontwikkeling van een nieuwe maanlander. Zowel SpaceX, Blue Origin alsook Dynetics mogen de volgende maanden starten aan de ontwikkeling en de bouw van een nieuwe maanlander die in 2024 opnieuw mensen naar het oppervlak van de maan moet brengen in het kader van NASA's Artemis programma.

SpaceX gaat NASA's Gateway ruimtestation bevoorraden

zaterdag, 28 maart 2020 16:57

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft het ruimtevaartbedrijf SpaceX geselecteerd om in de toekomst het Amerikaanse Gateway ruimtestation te bevoorraden. Zo zal SpaceX een nieuwe versie ontwikkelen en bouwen van het Dragon ruimtevaartuig dat vandaag de dag het internationale ruimtestation ISS regelmatig voorziet van bevoorrading en experimenten. Het kleine Gateway ruimtestation moet in een baan om de maan gebracht worden en is een belangrijk onderdeel van NASA's Artemis ruimteprogramma waarmee het terug mensen naar de maan wil brengen.

Dit gebeurde vandaag in 1972