Komende nachten meer vallende sterren te zien! Hot!

zaterdag, 08 augustus 2020 08:28

De maand augustus is voor veel amateur-sterrenkundigen en liefhebbers van hemelverschijnselen een hoogmaand aangezien we in deze maand één van de mooiste zogenaamde 'sterrenregens' te zien krijgen. Elk jaar doorkruist de Aarde in de maand augustus de baan van de komeet Swift-Tuttle wat leidt tot de prachtige Perseïden meteorenzwerm die we in de volksmond ook kennen als 'vallende sterren'. Dit is dus de perfecte periode om een 'wens' te doen of om vanuit lichtstoel in je tuin tientallen meteoren waar te nemen!

Nieuw KiDS-resultaat: heelal 10 procent homogener dan gedacht

zaterdag, 08 augustus 2020 07:52

Nieuwe resultaten van de Kilo-Degree Survey (KiDS) tonen aan dat het heelal bijna 10 procent homogener is dan het kosmologisch standaardmodel (L-CDM) voorspelt. De nieuwe KiDS-kaart is gemaakt met de deels Nederlandse OmegaCAM op ESO’s VLT Survey Telescope op Cerro Paranal in Noord-Chili. Een internationaal team van astronomen van onder meer de Universiteit Leiden heeft het KiDS-1000-resultaat beschreven in vijf artikelen waarvan de laatste drie op 31 juli 2020 online zijn verschenen.

Oogstrelende ruimtevlinder vastgelegd door ESO-telescoop

zondag, 02 augustus 2020 13:33

Met zijn symmetrische uiterlijk, prachtige kleuren en subtiele patronen doet deze bel van gas, die bekendstaat als NGC 2899, denken aan een vlinder die langs de hemel fladdert. Het object, hier op een nieuwe opname van ESO’s Very Large Telescope (VLT), is nooit eerder zo gedetailleerd in beeld gebracht. Zelfs de zwakke randen van deze zogeheten planetaire nevel, die zich als een waas over de achtergrondsterren uitstrekken, zijn te zien.

Volg LIVE de terugkeer van de eerste bemande Crew Dragon ruimtecapsule Hot!

zaterdag, 01 augustus 2020 20:49

Indien alles probleemloos verloopt, moet de eerste bemande Crew Dragon ruimtecapsule van SpaceX, met aan boord de twee Amerikaanse astronauten Bob Behnken en Doug Hurley, zich in de nacht van zaterdag 1 op zondag 2 augustus 2020 losmaken van het internationale ruimtestation ISS. Vervolgens zal de nieuwe bemande ruimtecapsule terugkeren naar de aarde waarna deze moet landen in de Golf van Mexico, voor de kust van Florida. De terugkeer naar de aarde zal LIVE te volgen zijn via dit artikel!

Perseverance begint aan zijn reis naar Mars Hot!

donderdag, 30 juli 2020 13:26

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft op donderdag 30 juli 2020 met succes zijn nieuwste Marsrover in de ruimte gebracht. Zo werd om 13u50 Belgische tijd een krachtige Atlas V raket gelanceerd vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida met aan boord de Perseverance Marsrover. Indien de missie probleemloos verloopt, moet Perseverance op 18 februari 2021 landen op het oppervlak van de planeet Mars waarna deze onderzoek zal verrichten naar sporen van leven op Mars. De onbemande robotwagen brengt voor het eerst ook een kleine helikopter drone naar Mars.

Pionier RAVE geeft gegevens van half miljoen sterren vrij

dinsdag, 28 juli 2020 07:58

Een internationaal team van sterrenkundigen, onder wie Amina Helmi (Rijksuniversiteit Groningen), heeft de zesde en laatste database van de RAVE-survey vrijgegeven met spectroscopische gegevens van een half miljoen sterren in de Melkweg. Uit de gegevens kunnen astronomen onder meer temperaturen en samenstellingen van sterren afleiden. RAVE was een van de eerste grote projecten die systematisch de hemel afspeurden.

Volg LIVE de lancering van de Perseverance Marsrover Hot!

zondag, 26 juli 2020 08:41

In de zomer van 2020 worden opnieuw enkele belangrijke ruimtetuigen gelanceerd richting de 'rode planeet'. Eén van deze nieuwe Marsverkenners is de Amerikaanse Marsrover 'Perseverance' die deel uitmaakt van de Mars 2020 missie. Deze nieuwe Marsrover moet op donderdag 30 juli 2020 in ruimte gebracht worden met behulp van een Amerikaanse Atlas V raket. De lancering is voorzien voor 13u50 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

ESO-telescoop maakt eerste opname ooit van een meervoudig planetenstelsel rond een zonachtige ster Hot!

woensdag, 22 juli 2020 16:00

De Very Large Telescope (VLT) van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) heeft de allereerste opname gemaakt van een jonge, zonachtige ster die in het gezelschap is van twee reuzenplaneten. Opnamen van stelsels met meerdere exoplaneten zijn heel zeldzaam en tot nu toe hadden astronomen bij een ster die vergelijkbaar is met de zon nooit meer dan één planeet rechtstreeks waargenomen. De nieuwe waarnemingen kunnen astronomen helpen begrijpen hoe de planeten rond onze eigen zon zijn gevormd en geëvolueerd.

Dit gebeurde vandaag in 1989