Een exotische watercyclus en metaalwolken op exoplaneet WASP-121 b Hot!

dinsdag, 22 februari 2022 05:57

Een groep astronomen, onder leiding van Thomas Mikal-Evans van het Max Planck Instituut voor Astronomie, heeft de eerste gedetailleerde meting gedaan van de atmosferische omstandigheden aan de nachtzijde van de hete Jupiter WASP-121b. Door metingen van de dagzijde op te nemen, hebben ze bepaald hoe water van fysische toestand verandert wanneer het zich beweegt tussen de hemisferen van de exoplaneet WASP-121 b.

Northrop Grumman brengt NASA-experimenten en bevoorrading naar het ISS

zondag, 20 februari 2022 07:23

Een nieuwe voorraad van 8.300 pond aan wetenschappelijk onderzoek en vracht is zaterdag 19 februari om 12:40 uur EST gelanceerd vanaf NASA's Wallops Flight Facility in Virginia, aan boord van een Northrop Grumman Cygnus bevoorradingsruimtevaartuig, en is nu onderweg naar het internationale ruimtestation. Het Cygnus ruimtevaartuig, dat werd gelanceerd met een Antares raket, zal volgens de planning op maandag 21 februari bij het ruimtestation aankomen.

Superzwaar zwart gat verscholen in een ring van kosmisch stof Hot!

woensdag, 16 februari 2022 19:54

De Very Large Telescope Interferometer (VLTI) van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) heeft in het centrum van het sterrenstelsel Messier 77 een wolk van kosmisch stof waargenomen die een superzwaar zwart gat aan het zicht onttrekt. De ontdekking bevestigt voorspellingen die zo’n dertig jaar geleden zijn gedaan en geeft astronomen nieuw inzicht in de ‘actieve galactische kernen’, die tot de helderste en meest raadselachtige objecten in het heelal behoren.

Chinees ruimtevaartbedrijf Orienspace haalt meer dan 100 miljoen dollar op Hot!

zondag, 13 februari 2022 16:21

Het in 2020 opgerichte Chinese ruimtevaartbedrijf Orienspace heeft bekend gemaakt dat het meer dan 100 miljoen dollar heeft kunnen ophalen via tal van investeerders. Met dit enorme bedrag wil het Chinese ruimtevaartbedrijf zijn reeks Gravity raketten ontwikkelen waarmee Orienspace de concurrentie wil aangaan met andere ruimtevaartbedrijven als SpaceX en Rocket Lab. Orienspace wil in 2023 de eerste Gravity 1 raket lanceren waarmee het satellieten tot drie ton tot in een lage baan om de aarde kan brengen. Naast Orienspace werden de afgelopen jaren nog tal van ruimtevaartbedrijven opgericht in China zoals Galactic Energy en OneSpace die volop bezig zijn aan de ontwikkeling van eigen commerciële raketten om satellieten in de ruimte te brengen.

Nieuwe planeet ontdekt bij ster die het dichtst bij de zon staat Hot!

vrijdag, 11 februari 2022 06:28

Een team van astronomen dat gebruikmaakt van de Very Large Telescope (VLT) van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) in Chili heeft bewijs gevonden voor nóg een planeet die om Proxima Centauri draait, de ster die het dichtst bij ons zonnestelsel staat. De kandidaat-planeet is de derde die in het stelsel is gedetecteerd en de lichtste die tot nu toe in een baan om deze ster is ontdekt. Met slechts een kwart aardmassa is de planeet tevens een van de lichtste exoplaneten die ooit zijn opgespoord.

Starship voor de tweede maal volledig geassembleerd Hot!

donderdag, 10 februari 2022 09:13

In de nacht van 9 op 10 februari 2022 heeft het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX voor de tweede maal een volledige Starship raket geassembleerd op zijn testsite in Texas. De gigantische raket werd voor het eerst geassembleerd met behulp van een gloednieuwe assemblage- en lanceertoren die ongeveer 150 meter hoog is. Een volledig geassembleerde Starship raket is maar liefst 120 meter hoog en moet in de toekomst onder andere mensen naar de maan en naar de planeet Mars brengen. Later vandaag zal SpaceX oprichter Elon Musk nog een belangrijke update geven over het prestigieuze Starship project.

Lockheed Martin gaat Mars Ascent Vehicle (MAV) bouwen

dinsdag, 08 februari 2022 15:49

NASA heeft een contract toegekend aan het Amerikaanse bedrijf Lockheed Martin Space voor de bouw van de Mars Ascent Vehicle (MAV), een kleine, lichtgewicht raket om rots-, sediment- en atmosferische monsters van het oppervlak van de Rode Planeet te lanceren. De toekenning brengt de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA een stap dichter bij de eerste onbemande ruimtemissie om bodemmonsters van de planeet Mars veilig naar de aarde te brengen via het Mars Sample Return Program.

Astronomen meten de temperatuur van het heelal, nog geen miljard jaar na de oerknal

vrijdag, 04 februari 2022 19:40

Met de IRAM NOEMA-telescoop in de Franse Alpen hebben astronomen voor het eerst een ver object waargenomen dat een schaduw werpt op de vroege, hete oerknalfase van ons heelal, waardoor een deel van het licht van de zogeheten kosmische achtergrondstraling wordt tegengehouden. Het object is een waterwolk die zo ver weg is dat we hem zien zoals hij er slechts 880 miljoen jaar na de oerknal uitzag.

Dit gebeurde vandaag in 1985