Volg LIVE de lancering van een New Shepard ruimtecapsule met aan boord William Shatner Hot!

dinsdag, 12 oktober 2021 12:08

Op woensdag 13 oktober 2021 gaat het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Blue Origin voor de tweede maal mensen kortstondig in de ruimte brengen met zijn New Shepard raket en bijhorende ruimtecapsule. Aan boord van de ruimtecapsule bevinden zich onder andere de bekende Canadese acteur William Shatner die bekend werd van zijn rol als 'Captain Kirk' in de Star Trek films en televisieseries en ook Chris Boshuizen die mede oprichter is van het ruimtevaartbedrijf Planet Labs. Tijdens deze missie moet de New Shepard capsule een maximale hoogte bereiken van ongeveer 100 kilometer waarna deze met parachutes moet terugkeren naar de aarde. De raket zal gelanceerd worden vanuit Texas en de lancering is voorzien voor 15u30 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke private ruimtevlucht hier LIVE volgen!

Poollicht bij negentien sterren hint op verborgen exoplaneten

dinsdag, 12 oktober 2021 09:12

Een internationaal team van wetenschappers onder Nederlandse leiding heeft met behulp van radiotelescopen negentien rode dwergsterren ontdekt die onverwacht radiogolven uitzenden. De uitbarstingen ontstaan mogelijk door interactie met exoplaneten. De resultaten van het onderzoek staan in twee wetenschappelijke publicaties. De wetenschappers zochten naar poollicht bij rode dwergsterren met behulp van LOFAR. Dat is de krachtigste radiotelescoop ter wereld met het centrum in het Drentse Exloo. Een jaar geleden was door hetzelfde team het eerste poollicht bij een ster ontdekt en dat smaakte naar meer.

Perseverance vertelt ons meer over het waterige verleden van de Jezero krater

maandag, 11 oktober 2021 14:47

Foto's van NASA's nieuwste zeswieler op de 'rode planeet' suggereren dat de geschiedenis van het gebied belangrijke overstromingen heeft gekend. Een nieuw artikel van het wetenschapsteam van NASA's Perseverance Mars rover laat zien hoe de hydrologische cyclus van het nu opgedroogde meer bij de Jezero Krater gecompliceerder en intrigerender is dan oorspronkelijk gedacht. De bevindingen zijn gebaseerd op gedetailleerde beelden die de rover heeft gemaakt van lange, steile hellingen die zijn ontstaan uit sedimenten die zich ophoopten aan de monding van een oude rivier die lang geleden het kratermeer voedde. De beelden laten zien dat miljarden jaren geleden, toen Mars een atmosfeer had die dik genoeg was om water over zijn oppervlak te laten stromen, de waaiervormige rivierdelta van Jezero in een laat stadium werd overstroomd door rotsen en puin die van de hooglanden ver buiten de krater naar de delta werden meegevoerd.

Maak kennis met Lucy! Hot!

zaterdag, 09 oktober 2021 22:24

Indien alles verloopt zoals gepland gaat de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA tussen 16 oktober en 5 november 2021 het onbemande ruimtetuig Lucy in de ruimte brengen. De missie van Lucy zal minstens twaalf jaar duren en gedurende deze lange periode moet de ruimtesonde maar liefst zeven bijzondere planetoïden bezoeken tijdens diverse scheervluchten. Met deze ambitieuze ruimtemissie hopen wetenschappers meer te leren over de beginjaren van het zonnestelsel en over het ontstaan van hemellichamen zoals planetoïden en planeten.

Atmosfeer van dwergplaneet Pluto wordt ijler

woensdag, 06 oktober 2021 10:36

Toen Pluto in de nacht van 15 augustus 2018 voor een ster langs schoof, had een team van astronomen onder leiding van het Southwest Research Institute op tal van plaatsen in de VS en Mexico telescopen opgesteld om de atmosfeer van Pluto te observeren toen deze kortstondig werd beschenen door de goedgeplaatste ster. Wetenschappers gebruikten deze occultatie om de totale dichtheid van Pluto's ijle atmosfeer te meten en vonden overtuigende aanwijzingen dat deze begint te verdwijnen en weer bevriest op zijn oppervlak naarmate het verder weg van de zon komt te staan. De occultatie duurde ongeveer twee minuten en tijdens deze periode verdween de ster voor het zicht van de astronomen doordat Pluto en zijn atmosfeer er voorlangs bewogen. De snelheid waarmee de ster verdween en weer verscheen, bepaalde het dichtheidsprofiel van Pluto's atmosfeer.

Rusland brengt filmcrew naar het internationale ruimtestation ISS Hot!

dinsdag, 05 oktober 2021 12:48

Vanop de Baikonur lanceerbasis in Kazachstan heeft Rusland een Sojoez raket met bijhorende ruimtecapsule gelanceerd met aan boord drie ruimtevaarders. De Sojoez MS-19 ruimtecapsule koppelde zich enkele uren na de lancering probleemloos vast aan het Russische gedeelte van het internationale ruimtestation ISS. Opvallend aan deze missie is dat twee van de drie crewleden geen professionele ruimtevaarders zijn maar deel uitmaken van een filmcrew die aan boord van het ruimtestation beelden gaan opnemen voor een Russische langspeelfilm.

BepiColombo scheert voor de eerste maal langs Mercurius Hot!

zaterdag, 02 oktober 2021 08:08

De Europees-Japanse onbemande ruimtesonde BepiColombo is in de nacht van 1 op 2 oktober 2021 voor het eerst langs de planeet Mercurius gevlogen. Tijdens deze scheervlucht vloog BepiColombo op een afstand van ongeveer 198 kilometer boven het met kraters bezaaide oppervlak van Mercurius en stuurde vervolgens de eerste foto's door naar de aarde. BepiColombo werd in oktober 2018 in de ruimte gebracht en moet in 2025 in een vaste baan om de kleine planeet Mercurius worden gebracht.

Windsnelheden in de Grote Rode Vlek nemen toe

donderdag, 30 september 2021 08:13

In Jupiters Grote Rode Vlek, een storm die al eeuwen woedt, beweegt de snelheid in zijn buitenste baan sneller dan de binnenste baan, en die snelheid blijft toenemen. Door langetermijngegevens in deze hogesnelheidsring te analyseren, ontdekten onderzoekers dat de winden tussen 2009 en 2020 met wel acht procent zijn toegenomen. Deze bevindingen konden alleen met de Hubble-telescoop worden gedaan. De telescoop heeft meer dan tien jaar aan regelmatige waarnemingen verzameld en werkt als een echte "stormwachter" voor de planeten in ons zonnestelsel.

Dit gebeurde vandaag in 1968