SpaceX brengt NASA's DART-ruimtesonde op weg naar asteroïde Hot!

woensdag, 24 november 2021 11:11

NASA's Double Asteroid Redirection Test (DART), 's werelds eerste grootschalige missie om technologie te testen voor de verdediging van de aarde tegen potentiële asteroïde- of komeetgevaren, lanceerde woensdag om 1:21 uur EST met een SpaceX Falcon 9-raket vanaf Space Launch Complex 4 East op Vandenberg Space Force Base in Californië.

DART-missie moet baan van asteroïde wijzigen

zondag, 21 november 2021 13:29

Indien alles verloopt zoals gepland gaat het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX op 24 november 2021 een bijzonder ruimtetuig lanceren dat in 2022 de baan van een asteroïde moet aanpassen. Zo moet een Falcon 9 raket vanop de Vandenberg lanceerbasis in Californië de Double Asteroid Redirection Test (DART) in de ruimte brengen dat ontwikkeld werd door de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA en het Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory. Het DART-ruimtevaartuig moet in oktober 2022 inslaan op de asteroïde Dimorphos om op deze manier de koers van de asteroïde te wijzigen. Deze bijzondere missie maakt deel uit van Planetary Defense programma waarmee men de aarde wil verdedigen tegen een botsing met een asteroïde die op ramkoers ligt met onze planeet.

Astra brengt voor het eerst een raket in de ruimte Hot!

zaterdag, 20 november 2021 13:46

Het jonge en ambitieuze Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Astra is er op zaterdag 20 november 2021 voor het eerst in geslaagd om een raket met vracht succesvol in de ruimte te brengen. De lancering vond plaats vanop Kodiak Island in de Amerikaanse noordelijke staat Alaska en was rechtstreeks te volgen via het internet. Tijdens deze testvlucht werd een dummy satelliet die ontwikkeld werd door de Amerikaanse luchtmacht (USAF) succesvol in een lage baan om de aarde gebracht op een hoogte van ongeveer 500 kilometer. Sinds de eerste lancering in september 2020 was dit de vierde poging van Astra om een raket met vracht in de ruimte brengen. Dit nieuwe lanceerbedrijf wil in de toekomst een grote rol gaan spelen op de markt van de kleine satellieten.

Hubble fotografeert de reuzen uit ons zonnestelsel Hot!

vrijdag, 19 november 2021 12:16

Vanaf zijn uitkijkplaats hoog boven de atmosfeer van de aarde heeft de Hubble-ruimtetelescoop van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA de grote rondreis van dit jaar door het buitenste zonnestelsel voltooid en scherpe beelden teruggestuurd die een aanvulling vormen op de huidige en vroegere waarnemingen van interplanetaire ruimtevaartuigen. Dit is het rijk van de reuzenplaneten, Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus, die zich uitstrekken tot 30 keer de afstand tussen de aarde en de zon. In tegenstelling tot rotsachtige aardse planeten zoals de aarde en Mars, die dicht tegen de warmte van de zon aan schurken, bestaan deze verre werelden meestal uit kille gasvormige soepen van waterstof, helium, ammoniak, methaan en diep water rond een opeengepakte, intens hete, compacte kern.

SpaceX gaat 's werelds grootste raket begin 2022 lanceren Hot!

donderdag, 18 november 2021 07:44

Op woensdag 17 november 2021 heeft Elon Musk, de oprichter van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX, laten weten dat de eerste lancering van een volledig geassembleerde Starship raket is verplaatst naar januari of februari 2022. SpaceX werkt momenteel nog aan de bouw van het lanceercomplex voor deze raket op zijn testsite in Texas en wacht op ook nog steeds op goedkeuring van de Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA). Een volledig geassembleerde Starship raket is maar liefst 120 meter hoog en moet in de toekomst onder andere mensen opnieuw naar de maan brengen.

Hoe NASA's Curiosity Rover Mars veiliger maakt voor astronauten

woensdag, 17 november 2021 17:59

Kunnen lavabuizen, grotten of onderaardse habitats een veilig toevluchtsoord zijn voor toekomstige astronauten op Mars? Wetenschappers van NASA's Curiosity Mars rover team helpen dit soort vragen te onderzoeken met de Radiation Assessment Detector, of RAD. In tegenstelling tot de aarde heeft Mars geen magnetisch veld dat het beschermt tegen de hoogenergetische deeltjes die in de ruimte rondvliegen. Die straling kan een ravage aanrichten in de menselijke gezondheid, en kan ook de levensinstandhoudingssystemen waar de astronauten op Mars van afhankelijk zullen zijn, ernstig in gevaar brengen.

Meer dan 1 500 brokstukken ruimtepuin door Russische antisatelliettest Hot!

dinsdag, 16 november 2021 10:23

De topman van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA, Bill Nelson, alsook de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken zijn niet te spreken over een antisatelliettest (ASAT) dat op 15 november 2021 werd uitgevoerd door Rusland. Als gevolg van de test kwam een wolk van ruimtepuin in een baan om de aarde terecht en moest de huidige bemanning van het internationale ruimtestation ISS even in veiligheid worden gebracht aan boord van de verschillende ruimtecapsules. Met de test vernietigde Rusland de twee ton zware Kosmos 1408 satelliet die in september 1982 in de ruimte werd gebracht en al enkele jaren niet meer operationeel was.

NASA en Intuitive Machines maken landingsplaats bekend voor Nova-C maanlander

maandag, 15 november 2021 16:06

Eind 2022 zal NASA in samenwerking met het ruimtevaartbedrijf Intuitive Machines een ijsmijnexperiment gekoppeld aan een robotlander naar de zuidpool van de maan sturen op een bergkam niet ver van de Shackleton-krater, een locatie die ingenieurs en wetenschappers maandenlang hebben geëvalueerd. NASA en Intuitive Machines, dat een partner is van het ruimtevaartagentschap voor commerciële missies naar de maan, kondigde de locatie aan op 3 november 2021.

Dit gebeurde vandaag in 1972