Nieuwe aanwijzing dat zware sterren niet eindigen als supernova

woensdag, 01 september 2021 17:07

Volgens de conventionele theorie blazen lichte sterren als onze zon hun verschillende lagen zachtjes weg als ze sterven, waar zware sterren ontploffen als supernova's. Maar om de een of andere reden zijn sterrenkundigen er nog niet in geslaagd supernova's te vinden van sterren die zwaarder zijn dan achttien zonmassa's. Een team onder leiding van SRON-sterrenkundigen heeft nu een nieuwe aanwijzing gevonden voor het bestaan van dit mysterie. Het onderzoek verschijnt in Astrophysical Journal Letters.

Lancering nieuwe Astra raket opnieuw mislukt

zondag, 29 augustus 2021 08:24

Op zaterdag 28 augustus 2021 is een raket van het Amerikaanse bedrijf Astra er opnieuw niet in geslaagd om een kleine satelliet in een baan om de aarde te brengen. De bijna 12 meter lange raket werd gelanceerd vanop het Pacific Spaceport Complex in Alaska maar al van bij het begin van de lancering bleek dat er iets mis was met de raket. Uiteindelijk bleek het helemaal mis te gaan met de raket toen deze een hoogte had bereikt van 33 kilometer. Dit was de eerste commerciële missie van Astra.

Bron ritmische snelle radioflits brandschoon en niet gehinderd door dubbelster

vrijdag, 27 augustus 2021 07:41

Een Nederlands team van astronomen heeft ontdekt dat het herhalende patroon in de kosmische radioflitser FRB20180916B niet wordt veroorzaakt door de krachtige sterrenwind van een begeleidende ster, zoals eerder werd vermoed. De flitsen komen mogelijk van een zeer sterk gemagnetiseerde maar eenzame neutronenster, een zogeheten magnetar. De astronomen deden deze ontdekking binnen een unieke combinatie van waarnemingen met twee van de grootste radiotelescopen ter wereld: LOFAR en Westerbork.

China lanceert eerste satellieten van nieuwe gigantische constellatie Hot!

woensdag, 25 augustus 2021 19:15

China heeft op dinsdag 24 augustus twee satellieten succesvol in de ruimte gebracht in het kader van een nieuw Chinees netwerk van satellieten dat internet moet aanbieden aan iedereen op aarde. De lancering van de eerste twee testsatellieten werd uitgevoerd met een Long March 2C raket en vond plaats vanop de Jiuquan lanceerbasis in het noordwesten van China. De Aziatische grootmacht wil net als SpaceX een netwerk van meer dan 13 000 satellieten in een baan om de aarde uitrollen waarmee China aan iedereen op aarde breedband internet wil aanbieden. Nu ook China een netwerk van vele duizenden satellieten in een baan om de aarde wil uitbouwen, stellen zich steeds meer mensen vragen bij dergelijke projecten en de mogelijke gevolgen van eventuele botsingen tussen dergelijke satellieten.

Meest gedetailleerde beelden ooit van sterrenstelsels onthuld met LOFAR Hot!

woensdag, 18 augustus 2021 19:38

Na bijna tien jaar werk heeft een internationaal team van astronomen de meest gedetailleerde beelden gepubliceerd die tot nu toe zijn gezien van sterrenstelsels buiten de onze, waarbij hun innerlijke werking in ongekend detail wordt onthuld. De beelden zijn gemaakt op basis van gegevens die zijn verzameld door de Low Frequency Array (LOFAR), een radiotelescoop gebouwd en onderhouden door ASTRON. LOFAR is een netwerk van meer dan 70.000 kleine antennes verspreid over negen Europese provincies, met als kern Exloo, Nederland. De resultaten zijn het resultaat van jarenlang werk van het team, geleid door dr. Leah Morabito van de Durham University. Het team werd in het VK ondersteund door de Science and Technology Facilities Council (STFC).

Indiase aardobservatiesatelliet gaat verloren tijdens lancering Hot!

donderdag, 12 augustus 2021 06:04

Een Indiase GSLV raket is er in de nacht van 11 op 12 augustus 2021 niet in geslaagd om een Indiase aardobservatiesatelliet in de ruimte te brengen. De raket vertrok om 02u13 Belgische tijd vanop het Satish Dhawan Space Centre maar zes minuten na lift-off bleek er plots een probleem te zijn met de derde rakettrap. Uiteindelijk liet de Indiase ruimtevaartorganisatie ISRO weten dat de lancering was mislukt en dat de EOS-03 satelliet verloren was. Hiermee komt een einde aan een reeks van zestien succesvolle lanceringen van Indiase raketten.

Volg LIVE de lancering van een Cygnus bevoorradingsmodule Hot!

dinsdag, 10 augustus 2021 07:36

Vanop de Mid-Atlantic Regional Spaceport in de Amerikaanse staat Virginia gaat op dinsdag 10 augustus 2021 een Antares raket gelanceerd worden. In het vrachtruim van de raket bevindt zich een onbemande Cygnus bevoorradingsmodule met aan boord 3,7 ton aan cargo en experimenten voor het internationale ruimtestation ISS. Deze Cygnus bevoorradingsmodule werd genoemd naar Ellison Onizuka, de eerste Amerikaanse astronaut van Aziatische afkomst. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Hier komen de Perseïden vallende sterren! Hot!

zondag, 08 augustus 2021 08:05

De maand augustus is voor veel amateur-sterrenkundigen en liefhebbers van hemelverschijnselen een belangrijke maand aangezien we in augustus één van de mooiste zogenaamde 'sterrenregens' te zien krijgen. Elk jaar doorkruist de aarde in de maand augustus de baan van de komeet Swift-Tuttle wat leidt tot de prachtige Perseïden meteorenzwerm die we in de volksmond ook kennen als 'vallende sterren'. Dit is dus de perfecte periode om een 'wens' te doen of om vanuit een lichtstoel in je tuin tientallen meteoren waar te nemen!

M100 is een prachtig spiraalvormig sterrenstelsel dat deel uitmaakt van de enorme Virgocluster van sterrenstelsels. We bekijken het object van bovenaan waardoor de spiraalstructuur zeer mooi waar te nemen is.…