Geniet deze week van de Leoniden meteorenzwerm! Hot!

zondag, 15 november 2020 12:50

Wie houdt van meteoren, ook wel 'vallende sterren' genoemd, kan in november nog eens zijn hart ophalen. Zo vindt in de nacht van maandag 16 op dinsdag 17 november 2020 het maximum plaats van de meteorenzwerm Leoniden. Onder ideale omstandigheden mogen van deze zwerm ongeveer een vijftiental 'vallende sterren' per uur verwachten. Dit jaar zijn de omstandigheden goed om de Leoniden meteoren waar te nemen aangezien de maan geen stoorzender is. Dit is dus de perfecte periode om een 'wens' te doen of om vanuit een lichtstoel in je tuin tientallen meteoren waar te nemen!

Volg LIVE de lancering van de SpaceX Crew-1 bemande ruimtevlucht! Hot!

woensdag, 11 november 2020 06:04

In de nacht van 15 op 16 november 2020 (Belgische tijd) gaan de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA samen met SpaceX voor het eerst vier ruimtevaarders in de ruimte brengen met behulp van een Falcon 9 raket en nieuwe Crew Dragon ruimtecapsule. Dit wordt de eerste officiële bemande ruimtevlucht in het kader van het Amerikaanse Commercial Crew Program. De lancering is voorzien voor 01u27 Belgische tijd (16 november). Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Fotoreportage: SpaceX Crew-1 Hot!

dinsdag, 10 november 2020 11:26

Na de succesvolle lancering en missie van de eerste bemande ruimtevlucht met de nieuwe Crew Dragon ruimtecapsule van SpaceX eerder dit jaar is het nu tijd voor het echte werk. Zo gaan NASA en SpaceX in november 2020 voor het eerst vier ruimtevaarders naar het internationale ruimtestation ISS brengen tijdens de eerste operationele ruimtevlucht uit het Commercial Crew Program. Aan boord van de Crew Dragon ruimtecapsule van SpaceX bevinden zich de drie Amerikaanse astronauten Michael Hopkins, Victor Glover en Shannon Walker en de Japanse ruimtevaarder Soichi Noguchi. De vier crewleden gaan vanop het Kennedy Space Center in de ruimte gebracht worden met een Falcon 9 raket van SpaceX. Ontdek via deze fotoreportage alles over deze belangrijke Amerikaanse bemande ruimtevlucht!

Eerste detectie van bruine dwerg met radiotelescoop Hot!

dinsdag, 10 november 2020 07:56

Astronomen bij ASTRON en de Universiteit Leiden hebben met de LOFAR-radiotelescoop een zwakke ster, zwaarder dan Jupiter, maar veel minder zwaar dan de zon ontdekt. Het is de eerste ontdekking van een bruine dwerg met behulp van radiotelescopen. De ontdekking van het object genaamd Elegast, opent een nieuw pad voor het gebruik van radiotelescopen, namelijk om zwakke objecten in de ruimte te ontdekken die nauwverwant zijn aan Jupiter-achtige exoplaneten.

China brengt 10 Argentijnse satellieten in de ruimte

vrijdag, 06 november 2020 15:22

Vanop het Taiyuan Satellite Launch Center heeft China op vrijdag 6 november 2020 met succes tien Argentijnse aardobservatiesatellieten in de ruimte gebracht. De tien Argentijnse Aleph-1 satellieten werd succesvol in een lage baan om de aarde gebracht met behulp van een Long March 6 raket. De satellieten werden ontwikkeld door een Argentijns bedrijf dat een netwerk van 25 aardobservatiesatellieten wil uitbouwen voor commercieel gebruik.

Astronomen zien gigantische botsingen van clusters van sterrenstelsels in jong heelal

woensdag, 04 november 2020 07:28

Een internationaal team van onderzoekers onder Leidse leiding heeft negen gigantische botsingen in kaart gebracht van clusters van sterrenstelsels. De botsingen vonden zeven miljard jaar geleden plaats en konden worden waargenomen omdat ze deeltjes versnellen tot grote snelheden. Het is voor het eerst dat botsingen van zulke verre clusters zijn bestudeerd. De onderzoekers publiceren hun bevindingen maandagavond 2 november in het vakblad Nature Astronomy.

SpaceX gaat in november vier ruimtevaarders naar het ISS brengen Hot!

dinsdag, 03 november 2020 12:56

Na de geslaagde eerste bemande ruimtemissie met een Crew Dragon ruimtecapsule eerder dit jaar plant het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX samen met NASA eind oktober de lancering van een tweede bemande Crew Dragon ruimtecapsule. Tijdens deze SpaceX Crew-1 missie, die ook de naam 'USCV-1' kreeg, moet de nieuwe Crew Dragon ruimtecapsule voor het eerst vier ruimtevaarders naar het internationale ruimtestation ISS brengen. Dit wordt een eerste echte operationele NASA-missie in het kader van het Commercial Crew Program die uitgevoerd wordt door SpaceX. De lancering is voorzien voor in de nacht van 15 op 16 november en zal plaatsvinden vanop het Kennedy Space Center in Florida.

Internationale ruimtestation ISS twintig jaar bemand: een overzicht in video's! Hot!

maandag, 02 november 2020 13:26

Op 2 november 2000 ging voor het eerst een bemanning van drie ruimtevaarders voor lange tijd aan boord van het internationale ruimtestation ISS. Sindsdien werd het ruimtestation permanent bemand en groeide dit uit tot een indrukwekkend ruimteverblijf dat bestaat uit tal van bewoonbare modules waarin verschillende ruimtevaarders permanent leven en werken. Tot op heden brachten 239 ruimtevaarders uit 19 verschillende landen een bezoek aan het ISS en werden meer dan 2 700 wetenschappelijke experimenten uitgevoerd. In dit artikel kan je aan de hand van interessante video's een kijkje nemen aan boord van het internationale ruimtestation ISS en kan je meer leren over de vele wetenschappelijke experimenten en onderdelen. Alvast veel kijkplezier!

Dit gebeurde vandaag in 1965

Lancering vanuit Algerije van de Franse satelliet Asterix door middel van een Franse Diamant raket. Hierdoor wordt Frankrijk, na de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten, het derde land ter wereld dat satellieten op eigen kracht in de ruimte kan brengen. De satelliet had een gewicht van 42 kilogram en werd probleemloos tot in een elliptische baan om de Aarde gebracht met een apogeum dat zich op 1 697 kilometer van het aardoppervlak bevond.

NGC 5128 is het beroemde lensvormige sterrenstelsel in het sterrenbeeld Centaurus (Centaur). Dit sterrenbeeld is gelegen aan de zuidelijke hemelkoepel. Vanaf de breedte van de Benelux is alleen het noordelijk…