External Tank

De External Tank (ET) was de opvallende, bruin gekleurde brandstoftank onderaan een Amerikaanse Space Shuttle. Deze bijna 47 meter lange brandstoftank leverde tijdens de lancering vloeibare zuurstof en vloeibare waterstof aan de drie RS-25 raketmotoren van de orbiter. Ongeveer tien seconden nadat de RS-25 raketmotoren werden stopgezet met ontbranden, werd de External Tank afgestoten van de orbiter waarna deze in stukken uit elkaar viel boven de Indische Oceaan. Leer aan de hand van dit artikel alles over de reusachtige External Tank (ET).

Volg LIVE de lancering van Blue Origin's New Shepard NS-15 ruimtecapsule! Hot!

woensdag, 14 april 2021 11:52

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf Blue Origin plant op woensdag 14 april 2021 een belangrijke onbemande testvlucht met zijn New Shepard raket en ruimtecapsule. De New Shepard is een herbruikbare raket met bijhorende ruimtecapsule dat in de toekomst mensen tegen betaling kortstondig in de ruimte moet brengen tijdens suborbitale ruimtevluchten. Deze 15de testvlucht dienst als generale repetitie voor de eerste bemande ruimtevlucht die gepland is voor later dit jaar. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke testvlucht hier LIVE volgen!

Zwarte gaten eten graag, maar hebben verschillende tafelmanieren

dinsdag, 13 april 2021 21:25

Alle superzware centrale zwarte gaten in sterrenstelsels blijken periodes te hebben dat ze materie uit hun nabije omgeving verorberen. Maar verder houden de overeenkomsten wel zo'n beetje op. Dat blijkt uit onderzoek van sterrenkundigen uit Groningen, Manchester en Pretoria met ultra-gevoelige radiotelescopen aan een extreem goed bestudeerd stuk heelal. Ze publiceren hun bevindingen binnenkort in twee artikelen in het internationale vakblad Astronomy & Astrophysics.

Solid Rocket Boosters

Wanneer het Amerikaanse ruimteveer gelanceerd werd vanop het Kennedy Space Center, had de orbiter alleen al een gewicht van meer dan 110 ton. Hiervoor was dan ook een enorme kracht nodig om deze samen met de External Tank, die een gewicht had van 757 ton, in een baan om de aarde te kunnen brengen. Deze kracht werd de eerste minuiten van de lancering geleverd door de twee meest krachtige raketten waar de Verenigde Staten tijdens het Space Shuttle programma over beschikte, de Solid Rocket Boosters (SRB).

Canadarm: de robotarm van het ruimteveer Hot!

Eén van de meest succesvolle en meest gebruikte onderdelen aan boord van een Amerikaans ruimteveer was de Canadarm robotarm. Deze robotarm werd ontwikkeld door een Canadees bedrijf en werd tijdens het Space Shuttle programma gebruikt om satellieten en andere ladingen met vast te grijpen, te verplaatsen of uit te zetten in een baan om de aarde. Na het tragische ongeval met het ruimteveer Columbia werd de Canadarm robotarm tijdens elke ruimtevlucht ook specifiek gebruikt om het ruimteveer te inspecteren op eventuele schade.

Langverwacht overzichtsartikel onthult reis van water van interstellaire wolken tot leefbare werelden

vrijdag, 09 april 2021 20:44

De Nederlandse sterrenkundige Ewine van Dishoeck (Universiteit Leiden) heeft met een internationaal team van collega's een overzichtsartikel geschreven over alles wat we dankzij ruimtetelescoop Herschel weten over water in de interstellaire ruimte. Het artikel in het vakblad Astronomy & Astrophysics zet bestaande kennis op een rij en bevat ook nieuwe informatie over waar het water op nieuwe, mogelijk leefbare werelden vandaan komt. De verwachting is dat het artikel de komende twintig jaar dient als naslagwerk.

NASA-helikopter Ingenuity maakt eerste foto van het Marsoppervlak Hot!

dinsdag, 06 april 2021 21:59

De kleine NASA-helikopter Ingenuity heeft zijn eerste foto van het Marsoppervlak succesvol naar de aarde gestuurd. Afgelopen weekend werd de helikopter door de Marsrover Perseverance op het Marsoppervlak geplaatst en verwacht wordt dat deze op zondag 11 april zijn eerste testvlucht zal maken. Ingenuity moet geschiedenis schrijven door de eerste gemotoriseerde vlucht op een ander hemellichaam dan de aarde uit te voeren.

Orbiter Processing Facility: drie garages voor ruimteveren

Wanneer een Amerikaans ruimteveer terug geland was op aarde na een verblijf in de ruimte, werd dit na de landing onmiddellijk overgebracht naar de Orbiter Processing Facility (OPF) dat gelegen was ten westen van de Vehicle Assembly Building (VAB) op het Kennedy Space Center. Deze belangrijke faciliteit bestond uit drie gebouwen die elk 29 meter hoog en 60 lang waren. De OPF gebouwen waren de thuisbasis van elk ruimteveer aangezien hier de orbiters na een ruimtemissie werden gecontroleerd en werden klaargemaakt voor een nieuwe ruimtevlucht.

Dit gebeurde vandaag in 1972