Axiom Mission 1: 's werelds eerste private ruimtevlucht naar het ISS

vrijdag, 25 maart 2022 06:12

Indien alles verloopt volgens planning worden begin april 2022 voor het eerst vier mensen in de ruimte gebracht tijdens een bemande ruimtemissie die wordt uitgevoerd door het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Axiom Space. Tijdens deze Axiom Mission 1 (Ax-1) missie moeten vier mensen met behulp van een Crew Dragon ruimtecapsule van SpaceX naar het internationaal ruimtestation ISS gebracht worden waar ze ongeveer een week zullen verblijven. Slechts één van de vier bemanningsleden, Michael López-Alegría, is een gewezen NASA-astronaut die eerder al in de ruimte is geweest.

Kosmische Mijlpaal: NASA bevestigt 5.000 Exoplaneten! Hot!

dinsdag, 22 maart 2022 14:00

Het aantal bevestigde exoplaneten is net de 5.000 gepasseerd, wat neerkomt op een 30 jaar durende ontdekkingsreis onder leiding van de ruimtetelescopen van de NASA. Nog niet zo lang geleden leefden we in een heelal met slechts een klein aantal bekende planeten, die allemaal rond onze zon draaiden. Maar een nieuwe reeks ontdekkingen markeert een wetenschappelijk hoogtepunt: Het bestaan van meer dan 5000 planeten buiten ons zonnestelsel is nu bevestigd.

Nieuwe Amerikaanse maanraket rolt voor het eerst naar buiten Hot!

vrijdag, 18 maart 2022 04:41

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft voor de eerste maal zijn nieuwe maanraket, het Space Launch System (SLS), naar buiten gerold en naar het lanceercomplex gebracht. De meer dan 100 meter lange raket werd de afgelopen maanden voor de eerste maal geassembleerd in de Vehicle Assembly Building (VAB) op het Kennedy Space Center in Florida en is nu voor het eerst naar buiten gerold. Deze gigantische raket moet in mei 2022 voor het eerst gelanceerd worden tijdens de onbemande Artemis 1 missie.

NASA verlengt Ingenuity missie

woensdag, 16 maart 2022 19:20

NASA heeft de missie van de Ingenuity Mars Helikopter verlengd tot september 2022. In de komende maanden zal de eerste drone in de geschiedenis dat opereert vanaf het oppervlak van een andere planeet de komende wetenschappelijke campagne van de Perseverance-rover ondersteunen, die de oude rivierdelta van de Jezero-krater onderzoekt. Onderweg zal het zijn eigen capaciteiten blijven testen ter ondersteuning van het ontwerp van toekomstige Mars-luchtvoertuigen.

Astronomen ontdekken grootste molecuul tot nu toe in een planeet-vormende schijf Hot!

dinsdag, 08 maart 2022 07:16

Met behulp van de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) in Chili hebben onderzoekers van de Sterrewacht Leiden voor het eerst dimethylether gedetecteerd in een planeet-vormende schijf. Met negen atomen is dit het grootste molecuul dat tot nu toe in zo’n schijf is aangetroffen. Dimethylether is tevens een voorloper van grotere organische moleculen die kunnen leiden tot het ontstaan van leven.

GOES-T weersatelliet met succes in de ruimte gebracht Hot!

woensdag, 02 maart 2022 18:36

NASA heeft op dinsdag 1 maart 2022 met succes een nieuwe weersatelliet voor de National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) gelanceerd. De nieuwste Geostationary Operational Environmental Satellite (GOES-T) is gelanceerd met een United Launch Alliance Atlas V raket vanaf Cape Canaveral Space Force Station. GOES-T missie managers bevestigden enkele uren na de lancering dat de zonnepanelen van het ruimtevaartuig met succes waren uitgezet en dat de satelliet op eigen kracht werkte.

Meest nabije ‘stelsel met een zwart gat’, blijkt geen zwart gat te bevatten Hot!

woensdag, 02 maart 2022 15:29

In 2020 maakte een team onder leiding van astronomen van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) melding van een zwart gat in het stersysteem HR 6819. Met een afstand van slechts duizend lichtjaar zou dit het meest nabije zwarte gat zijn. Hun ontdekking werd echter betwist door andere onderzoekers, onder meer door een internationaal team van de KU Leuven in België. In een vandaag gepubliceerd artikel komen de beide teams nu gezamenlijk tot de conclusie dat HR 6819 geen zwart gat bevat: het is een dubbelster die zich in een zeldzame en kortstondige evolutiefase bevindt. Het oorspronkelijke onderzoeksartikel over HR 6819 kreeg veel aandacht van zowel de pers als wetenschappers.

UPDATE - Zal de oorlog tussen Rusland en Oekraïne impact hebben op de ruimtevaart? Hot!

vrijdag, 25 februari 2022 12:10

Zal de Russische militaire aanval op Oekraïne een impact hebben op de ruimtevaart? Die vraag wordt de laatste dagen vaak gesteld aangezien Rusland een zeer belangrijke partner is in verschillende grote ruimtevaartprojecten en tal van Westerse landen zware sancties ondernemen tegen Rusland. Zo is Rusland één van de belangrijkste partners binnen het internationale ruimtestation ISS en moet een Russische raket dit jaar ook de Europese ExoMars robotwagen op weg naar Mars brengen. Daarnaast levert Rusland ook raketmotoren voor Amerikaanse raketten.

Dit gebeurde vandaag in 1959