Chinees ruimtestation moet Starlink satellieten ontwijken Hot!

woensdag, 29 december 2021 07:55

China heeft aan de Verenigde Naties officieel laten weten dat het de baan van zijn ruimtestation, dat momenteel wordt bemand door twee Chinese ruimtevaarders, tweemaal heeft moeten aanpassen om een potentiële botsing met Starlink satellieten te vermijden. De baanwijzigingen werden op 1 juli 2021 en 21 oktober 2021 uitgevoerd en volgens een onderzoeker van het Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics vloog een Starlink satelliet in oktober 2021 op slechts drie kilometer van het Chinese Tiangong ruimtestation.

James Webb Space Telescope met succes in de ruimte gebracht! Hot!

zaterdag, 25 december 2021 13:42

Na jaren van ontwikkeling en testen is op 25 december 2021 de meest geavanceerde ruimtetelescoop ooit, de James Webb Space Telescope, succesvol in de ruimte gebracht. De 6,2 ton zware ruimtetelescoop werd in de ruimte gebracht met een krachtige Europese Ariane 5 raket vanop de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana. De telescoop is gebouwd door NASA, het Europees ruimtevaartagentschap ESA en het Canadese ruimtevaartagentschap CSA en is de grootste ruimtetelescoop ooit die de ruimte werd ingestuurd. Astronomen willen met de James Webb Space Telescope de diepste geheimen van ons universum ontrafelen.

Volg LIVE de lancering van de James Webb Space Telescope Hot!

vrijdag, 24 december 2021 06:16

Na vele jaren van ontwikkelen, testen en voorbereiding moet op 25 december 2021 (13u20) de James Webb Space Telescope eindelijk in de ruimte gebracht worden. Deze 6,5 ton zware ruimtetelescoop zal vanop de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana in de ruimte gebracht worden met een Europese Ariane 5 raket. De James Webb Space Telescope is gebouwd door NASA, ESA en Canada (CSA) en is de grootste en meest complexe ruimtetelescoop die ooit de ruimte wordt ingestuurd. De lancering van de James Webb Space Telescope wordt ongetwijfeld de belangrijkste en meest spannende lancering van 2021. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Leer aan de hand van deze filmpjes alles over de James Webb Space Telescope! Hot!

vrijdag, 24 december 2021 04:56

Eind 2021 wordt 's werelds grootste ruimtetelescoop in de ruimte gebracht door een Europese Ariane 5 raket. Deze 13 miljard euro dure ruimtetelescoop heeft een gewicht van 6,5 ton en beschikt over een spiegel die 6,5 meter groot is en bestaat uit 18 hexagonale segmenten. Met de JWST willen wetenschappers infrarood licht in de ruimte waarnemen met een gevoeligheid die 100 keer groter is dan de Hubble Space Telescope. Astronomen hopen met de James Webb Space Telescope onder andere dan ook de eerste sterrenstelsels na de oerknal te zien. Leer aan de hand van deze filmpjes alles over de James Webb Space Telescope!

ESO-telescopen helpen bij opsporing van grootste groep solitaire planeten tot nu toe Hot!

donderdag, 23 december 2021 07:27

Solitaire planeten zijn moeilijk vindbare kosmische objecten met massa’s die vergelijkbaar zijn met die van de planeten in ons zonnestelsel, maar die niet in een baan om een ster draaien: ze zwerven vrij rond. Tot nu toe waren er niet veel bekend, maar een team van astronomen heeft, met behulp van gegevens van verschillende telescopen van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) en andere faciliteiten, minstens zeventig nieuwe solitaire planeten in ons Melkwegstelsel ontdekt.

Crew Dragon lanceeroverzicht

woensdag, 22 december 2021 07:47

Het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX ontwikkelde in het kader van het Commercial Crew Program de Crew Dragon ruimtecapsule. Dit ruimtevaartuig kan verschillende ruimtevaarders naar het internationale ruimtestation ISS brengen en wordt daarnaast ook gebruikt voor commerciële ruimtevluchten waarbij mensen tegen betaling een tijd lang in een baan om de aarde verblijven. Elke Crew Dragon ruimtecapsule wordt in de ruimte gebracht met behulp van een Falcon 9 raket van SpaceX en kan meerdere malen opnieuw gebruikt worden. Leer alles over de verschillende bemande ruimtevluchten met de Crew Dragon ruimtecapsule van het ruimtevaartbedrijf SpaceX dankzij dit handig overzicht!

LauncherOne lanceeroverzicht

dinsdag, 21 december 2021 19:43

LauncherOne is een zogeheten 'air-launched' raket die ontwikkeld werd door het ruimtevaartbedrijf Virgin Orbit. In tegenstelling tot andere draagraketten wordt de LauncherOne raket niet gelanceerd vanop een lanceerbasis maar wel vanonder de vleugel van een aangepaste Boeing 747 dat de raket eerst tot op een hoogte brengt van ongeveer elf kilometer. LauncherOne werd speciaal ontworpen om kleine satellieten zoals 'cubesats' met een maximaal gewicht van 500 kilogram in een lage baan om de aarde te brengen. De LauncherOne raket werd in mei 2020 voor het eerst gelanceerd en zal in de toekomst vanop verschillende locaties op aarde in de lucht gebracht worden. Leer alles over de verschillende lanceringen van de commerciële LauncherOne raket van het ruimtevaartbedrijf Virgin Orbit dankzij dit handig overzicht!

James Webb Space Telescope is klaar voor zijn lancering Hot!

zaterdag, 18 december 2021 21:57

De James Webb Space Telescope is op 17 december 2021 op de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana met succes bovenop de Ariane 5 raket geplaatst. Hierdoor is de gigantische ruimtetelescoop klaar voor zijn lancering op 25 december 2021. Op dinsdag 21 december zal men tijdens een 'final readiness review' beslissen of de lancering van de ruimtetelescoop groen licht krijgt of niet. Een dag later moet de Ariane 5 raket uiteindelijk naar het lanceerplatform worden gebracht. De telescoop is gebouwd door NASA, het Europees ruimtevaartagentschap ESA en het Canadese ruimtevaartagentschap CSA en is de grootste ruimtetelescoop ooit die de ruimte wordt ingestuurd.

Dit gebeurde vandaag in 1985