Het gebeurde toen in...

1861

maandag 4 maart

Het gebeurde toenDe Duitse astronoom Ernst Wilhelm Leberecht Tempel ontdekt vanuit de Franse stad Marseille de planetoïde 64 Angelina. Deze planetoïde behoort tot de groep van E-type planetoïden, heeft een opvallend hoog albedo en heeft een diameter van ongeveer vijftig kilometer. Het hemellichaam werd genoemd naar Angelia, dochter van Hermes uit de Griekse mythologie.

vrijdag 8 maart

Het gebeurde toenDe Duitse astronoom Ernst Wilhelm Leberecht Tempel ontdekt vanuit Marseille de planetoïde 65 Cybele die werd genoemd naar een moedergodin uit de Frygische mythologie. Deze planetoïde heeft een diameter van 240 kilometer en draait in 4 041 uur om haar eigen as. Dit hemellichaam wordt door spectraalanalyse ingedeeld bij de C-type planetoïden wat betekent dat ze een relatief laag albedo heeft en een donker oppervlak. Tijdens een sterbedekking in 1979 ontdekten astronomen aanwijzingen voor een natuurlijke satelliet met een diameter van ongeveer elf km.

1865

vrijdag 25 augustus

Het gebeurde toenIn India ontdekt men in het Gaya district een vijf kilogram zware Marsmeteoriet die later de naam 'Shergotty' krijgt. Deze relatief jonge meteoriet bestaat vooral uit pyroxeen en is de tweede Marsmeteoriet die op Aarde wordt ontdekt.

1868

dinsdag 11 februari

Het gebeurde toenOverlijden van de Franse natuurkundige Léon Foucault. Hij werd vooral bekend door de Slinger van Foucault. Dit is een instrument waarmee hij de draaiing van de Aarde kon aantonen. Daarnaast deed hij een van de eerste accurate metingen van de lichtsnelheid en ontdekte hij de kracht van wervelstroom dat later ook wel de 'Foucaultstroom' genoemd werd. Naar deze Franse wetenschapper werd een krater op de Maan genoemd alsook een planetoïde (5668 Foucault).

1871

donderdag 11 mei

Het gebeurde toenOverlijden van de Britse wiskundige en astronoom John Herschel. Hij was de zoon van de bekende astronoom William Herschel. Vanwege zijn grote verdiensten voor de maatschappij werd hij begraven in Westminster Abbey in Londen. Tijdens zijn leven ontdekte de zoon van de astronoom William Herschel meer dan 3 300 dubbelsterren en meer dan 520 nevels. Hij schreef verschillende sterrenkundige catalogussen en gaf namen aan zeven manen van Saturnus en vier manen van Uranus.

1875

zondag 11 april

Het gebeurde toenOverlijden van de Duitse astronoom Samuel Heinrich Schwabe. Hij werd vooral bekend om zijn onderzoek naar zonnevlekken en ging op zoek naar een theoretische planeet die zich volgens astrologen ergens tussen Mercurius en de Zon bevond. Tussen 1826 en 1843 nam hij tijdens elke zonnige dag zonnevlekken waar en ging Schwabe op zoek naar een mogelijke planeet die zich tussen Mercurius en de Zon bevond. Uiteindelijk ontdekte hij zijn theoretische planeet nooit maar leerde hij heel veel bij over zonnevlekken waarna hij zijn bevindingen publiceerde in zijn boek 'Solar Observations during 1843'.

maandag 14 juni

Het gebeurde toenOverlijden van de Duits-Deense astronoom Heinrich Louis d'Arrest. Hij ontdekte verschillende kometen, de planetoïde Freia en 342 deep sky objecten. Hij was ook mede-ontdekker van de planeet Neptunus. D'Arrest is vooral bekend om zijn onderzoek naar planetoïden en kometen maar hij heeft tevens aan veel van de ontcijfering van clusters van sterrenstelsels deelgenomen. Zijn observaties van nevelige objecten vatte hij in het in 1867 verschenen boek Siderum Nebulosorum Observationes Havnienses samen.

1876

vrijdag 8 december

Het gebeurde toenDe Amerikaanse astronoom Asaph Hall ontdekt witte vlekken op de planeet Saturnus. Deze vlekken gebruikte Hall om de rotatieperiode van Saturnus te achterhalen. Vandaag de dag zijn deze vlekken gekend als de 'Great White Spot' en weten we dat dit stormformaties zijn in de atmosfeer van Saturnus.

1877

zondag 12 augustus

Het gebeurde toenDe Amerikaanse astronoom Asaph Hall ontdekt vanop het United States Naval Observatory in Washington de Marsmaan Deimos. De omvang van deze maan is 15 bij 12 bij 11 kilometer en de vorm is onregelmatig. De oorsprong van Deimos is niet helemaal bekend, maar vermoedelijk is het een planetoïde die rond Mars is gaan draaien. Foto: NASA

1885

donderdag 12 november

Het gebeurde toenDe Oostenrijkse astronoom Johann Palisa ontdekt vanuit Wenen de 52 kilometer grote planetoïde 253 Mathilde. Deze planetoïde behoort tot het C-type en zou genoemd zijn naar de vrouw van de sterrenkundige Moritz Loewy. In juni 1997 bracht de Amerikaanse ruimtesonde NEAR Shoemaker een bezoek aan deze planetoïde. Foto: NASA

vrijdag 27 november

Het gebeurde toenDe Oostenrijks-Hongaarse astronoom Ladislaus Weinek maakt in Praag de eerste foto van een meteoor. Hij zette waarnemingsposten op in Praag en Jena en slaagde er in om vanuit Praag een spoor van een meteoor te fotograferen. Later maakte Weinek ook de eerste atlas van de Maan gebaseerd op foto's die werden gemaakt vanop het Lick Observatory en Meudon Observatory.

1887

maandag 15 augustus

Het gebeurde toenGeboortedag van de Amerikaanse astronoom Paul Willard Merrill. Als spectroscopist bestudeerde Merrill peculiaire sterren, vooral lang- periodieke variabele sterren. Hij onderzocht ook de interstellaire materie en voerde als een der eersten spectroscopie op infrarode golflengten uit. Zijn grootste ontdekking kwam net voor zijn pensioen toen hij de lijnen van technetium in de ster R And en andere sterren van het S-type ontdekte.

1892

donderdag 21 januari

Het gebeurde toenOverlijden van de Britse astronoom en wiskundige John Couch Adams. Hij is vooral bekend geworden omdat hij het bestaan en de positie van de planeet Neptunus wist te voorspellen aan de hand van wiskundige berekeningen. Hij deed zijn berekeningen aan de hand van afwijkingen in de baan van Uranus, gecombineerd met de wetten van Kepler en Newton. Dezelfde berekeningen werden ongeveer op hetzelfde moment gedaan door Urbain Le Verrier maar de twee waren niet op de hoogte van elkaars werk. De buitenste ring van de planet Neptunus, een krater op de Maan en een planetoïde warden naar John Couch Adams genoemd.

vrijdag 9 september

Het gebeurde toenDe Amerikaanse astronoom Edward Emerson Barnard ontdekt vanop het Lick Observatory met de 91 centimeter refractietelescoop de Jupitermaan Amalthea. Deze maan is het meest rode object in het zonnestelsel, nog roder dan de planeet Mars. De rode kleur lijkt afkomstig te zijn van zwavel dat op zijn beurt afkomstig is van de Jupitermaan Io. De maan heeft een onregelmatige vorm en heeft een gemiddelde diameter van ongeveer 270 kilometer.

vrijdag 9 december

Het gebeurde toenDe Franse astronoom Auguste Charlois ontdekt vanop een sterrenwacht nabij de Franse stad Nice de planetoïde 349 Dembowska. Deze 140 kilometer grote planetoïde heeft een hoog albedo en behoort tot de R-klasse van planetoïden. De planetoïde 349 Dembowska werd genoemd naar de Italiaanse astronoom Ercole Dembowski die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan wetenschappelijk onderzoek naar meervoudige stersystemen.