Sterrenbeelden aan de sterrenhemel.
Foto: Babak Tafreshi

Een sterrenbeeld is een verzameling sterren die ogenschijnlijk een figuur vormen wanneer we deze sterren met denkbeeldige lijnen verbinden. Vanop aarde lijken deze sterren die een sterrenbeeld vormen dicht bij elkaar te staan maar in het heelal bevinden deze sterren zich vele lichtjaren van elkaar. Sterrenbeelden hebben een rijke geschiedenis en hebben veelal namen gekregen die afkomstig zijn uit de Griekse of Romeinse mythologie of van dieren. de huidige indeling van de sterrenbeelden is voornamelijk gebaseerd op de sterrenatlas die in 1603 werd uitgegeven door de Duitse sterrenkundige Johannes Bayer. In dit artikel bespreken we het kleine zuidelijke sterrenbeeld Zuiderdriehoek (Triangulum Australe).

Algemeen

Het sterrenbeeld Zuiderdriehoek (Triangulum Australe) is een klein sterrenbeeld dat men kan terugvinden aan de sterrenhemel wanneer men zich op het zuidelijk halfrond bevindt. Drie heldere sterren van het sterrenbeeld vormen een gelijkbenige driehoek. Dit sterrenbeeld, dat vanaf de breedte van de Benelux niet te zien is, werd in de 16de eeuw geïntroduceerd door Vlaamse astronoom Petrus Plancius, uitgaande van waarnemingen door de Nederlandse zeevaarders Pieter Dircksz Keyser en Frederik de Houtman. Later werd dit sterrenbeeld opgenomen in Johann Bayer's Uranometria. In grootte is Triangulum Australe het 83ste sterrenbeeld.

Triangulum Australe

Aangrenzende sterrenbeelden

• Norma
  • Ara
  • Circinus
  • Apus

Wat zijn de belangrijkste sterren?

De helderste ster in het sterrenbeeld Zuiderdriehoek is Alpha Trianguli Australis. Deze ster heeft een visuele helderheid van magnitide 1,9 n staat op een afstand van 63 lichtjaar van ons. Samen met de sterren Bèta en Gamma Trianguli Australis vormt deze ster de driehoek waaraan het sterrenbeeld zijn naam heeft te danken. Beta Trianguli Australis heeft een visuele helderheid van magnitude 2,9 en en Gamma Trianguli Australis een helderheid van magnitude 2,9.

Welke andere objecten zijn er te vinden in Triangulum Australe?

Doordat het sterrenbeeld Zuiderdriehoek klein is, vinden we hier dan ook niet veel deep-sky objecten in terug. NGC 6025 is een heldere open bolhoop die wel in het sterrenbeeld Zuiderdriehoek kunnen waarnemen. Deze bolhoop heeft een visuele helderheid van magnitude 5,1 en bestaat uit een 30-tal sterren. NGC 6025 bevindt zich op een afstand van 2 700 lichtjaar van de Aarde en ligt drie graden noordnoordoost van de ster Beta Triangulum Australis. Dit deep-sky object werd in 1751 ontdekt door de Franse astronoom Nicolas Louis de Lacaille gedurende zijn tour door Afrika. Naast NGC 6025 kunnen we in het sterrenbeeld Zuiderdriehoek ook de zwakke planetaire nevel NGC 5979 waarnemen. Doordat deze planetaire nevel een viwuele helderheid van magnitude 12,3 heeft, heb je een grote telescoop nodig om dit te kunnen waarnemen. Deze planetaire nevel bevindt zich op een afstand van 11 700 lichtjaar van ons.

NGC 6025 - Foto: Sergio Eqguivar