Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Beoordeel dit item
(1 Stem)
Messier 29 Messier 29 Foto: Siggi Kohlert

M29, ook gekend als NGC 6913, is een open sterrenhoop gelegen in het sterrenbeeld Cygnus (Zwaan). Indien deze sterrenhoop niet in ons sterrenstelsel zou liggen, zou hij een stuk spectaculairder zijn geweest. Het interstellaire stof dimt immers het licht met zo'n 3 magnitudes. M29 staat op een afstand van 24 000 lichtjaar tot de Aarde en meet 11 lichtjaar in diameter. De helderste van de 80 sterren zijn van het spectraaltype B.

Sterrenbeeld: Cygnus

• RA: 20h 23.9m
  • DEC: +38° 32'

Cygnus

M29 werd op 29 juni 1764 ontdekt door Charles Messier. De astronoom Smyth noemde M29 een mooie maar kleine sterrenhoop. De bekende sterrenkundige Flammarion beschreef de sterrenhoop als 'een miniatuurarchipel in een overvol sterrenveld'.

Men kan M29 eenvoudig vinden 2° ten oosten van ³ Cygni. Door zijn geringe diameter, 7', komt de sterrenhoop nogal sober over.

Meer in deze categorie: « Messier 28 Messier 30 »

Dit gebeurde vandaag in 2004

Het Amerikaanse private experimentele ruimtetuig SpaceShipOne bereikt voor het eerst de ruimte. SpaceShipOne, bestuurd door de Amerikaanse piloot Michael Melvill, haalt een maximale hoogte van 100,1 kilometer waarna SpaceShipOne terug veilig landt in Californië. Voor het eerst in de geschiedenis bereikt een mens de ruimte met behulp van een privaat ruimtetuig. Velen omschrijven deze historische gebeurtenis als het begin van de commerciële ruimtevaart.

M59 is één van de grotere elliptische sterrenstelsels die deel uitmaken van de bekende 'Virgocluster'. Het stelsel staat op een afstand van ongeveer 60 miljoen lichtjaar van de Aarde en…