Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Beoordeel dit item
(1 Stem)
Messier 11 Messier 11 Foto: Dean Jacobsen

M11 is een van de rijkste en compactste open sterrenhopen die de Melkweg rijk is. In het totaal zou deze cluster, die zich in het sterrenbeeld Scutum (Schild) bevindt, meer dan 3 000 sterren tellen waarvan een gemiddelde een leeftijd heeft van 250 miljoen jaar. Deze sterrenhoop wordt ook de 'Wilde eendcluster' genoemd.

Sterrenbeeld: Scutum

• RA: 18h 51.1m
  • DEC: -06° 16'

Scutum

De open sterrenhoop M11 werd in 1681 ontdekt door de waarnemer Gottfried Kirch. William Derham was de eerste die er in slaagde om de cluster in afzonderlijke sterren op te lossen, in het jaar 1733. De Franse kometenjager Charles Messier voegde het object op 13 mei 1764 toen aan zijn catalogus van komeetachtige objecten.

Op donkere plaatsen is M11 eenvoudig zichtbaar met het blote oog als een donzige bal van licht. In een binoculair toont de cluster zich als een rijke en compacte open sterrenhoop. De tientallen sterren, ongeveer allemaal even helder, steken fel af tegen de zwakke gloed van de Melkweg die zich op de achtergrond bevindt. Met een telescoop gebruikt men best een zo laag mogelijke vergroting zodat de cluster mooi volledig in beeld past.

Meer in deze categorie: « Messier 10 Messier 12 »

Dit gebeurde vandaag in 2004

Het Amerikaanse private experimentele ruimtetuig SpaceShipOne bereikt voor het eerst de ruimte. SpaceShipOne, bestuurd door de Amerikaanse piloot Michael Melvill, haalt een maximale hoogte van 100,1 kilometer waarna SpaceShipOne terug veilig landt in Californië. Voor het eerst in de geschiedenis bereikt een mens de ruimte met behulp van een privaat ruimtetuig. Velen omschrijven deze historische gebeurtenis als het begin van de commerciële ruimtevaart.

M7, ook gekend als NGC 6475, is een open sterrenhoop in het sterrenbeeld Scorpius (Schorpioen). Dit object wordt ook wel de 'Ptolemaeus cluster' genoemd. De sterrenhoop is enorm groot. Zo…