W. M. Keck Observatory
Foto: WMKO

De W. M. Keck Observatory is een Amerikaans astronomisch observatorium dat zich bovenop de Mauna Kea vulkaan bevindt op Hawaï op een hoogte van 4 145 meter. Aangezien deze bergtop één van de beste plaatsen is op Aarde voor astronomische waarnemingen is het dan ook logisch dat zich hier tal van observatoria bevinden.

Wat de W. M. Keck Observatory zo bijzonder maakt, is dat het bestaat uit twee identiek dezelfde gigantische telescopen waarvan de hoofdspiegels elk een diameter hebben van 10 meter en hierdoor 's werelds grootste optische telescopen zijn. In 1985 gaf Howard B. Keck van de W. M. Keck Foundation 70 miljoen dollar voor het ontwerp en bouw van de Keck I telescoop waarna in 1993 en 1996 uiteindelijk beide telescopen voor het eerst naar de nachtelijke hemel gericht werden. Het Keck observatorium staat onder leiding van de California Association for Research in Astronomy dat een organisatie is die samengesteld is uit mensen van Caltech en de universiteit van Californië. De totale kostprijs voor de bouw van dit observatorium bedroeg meer dan 140 miljoen dollar.

Het W. M. Keck Observatory bovenop de vulkaan Mauna Kea.

De twee hoofdspiegels van de twee Keck telescopen bestaan elk uit 36 zeshoekige kleine spiegels die samen één grote spiegel vormen. Aangezien geen enkele van deze kleinere spiegels veranderd mag worden van positie tijdens waarnemingen, controleren computers en sensoren tweemaal per seconde de afstand van deze zeshoekige spiegels. Indien blijkt dat één van de spiegels verschoven is of zich niet meer in de juiste positie bevindt, kan deze automatisch fijngeregeld worden met een nauwkeurigheid van 4 nanometer. De twee Keck telescopen werden gebouwd op een altazimutale montering en elke telescoop heeft een gewicht van ongeveer 300 ton waarvan 270 ton staal is. Beide reusachtige telescopen kunnen niet enkel apart gebruik worden voor waarnemingen maar kunnen eveneens ook samenwerken. Wanneer men dit doet, spreekt men van de Keck Interferometer. Hierdoor lijkt het dan alsof beiden één grote telescoop vormen. In 1996 voegde het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA zich bij de organisatie die dit observatorium leidt en het zijn voornamelijk wetenschappers van de universiteiten van Hawaï, Californië en Caltech die deze telescopen gebruiken voor astronomisch onderzoek.

36 kleinere zeshoekige spiegels vormen samen de hoofdspiegel van één Keck telescoop - Foto: NASA/JPL